Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Arroz-olioa

Fitosterolen eta antioxidatzaileen edukiak elikagai funtzional bihurtzen du olio hori, kolesterol-maila murriztean duen paperagatik.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Astelehena, 2007ko azaroaren 12a

ImgImagen: Parte de la colección de imágenes de International Rice Research Institute
Munduan zehar sakabanatutako bi mila arroz-barietate baino gehiago ezagutzen dira. Baina India, Txina eta Japonia dira zereal horren ekoizpen handiena duten herrialdeak. Duela bost milurteko baino gehiagotik, arrozak Asiako biztanleak elikatu ditu, eta gaur egun 85 kg arroz inguru kontsumitzen ditu pertsonako eta urteko (pertsona bakoitzak, batez beste, 6 kg kontsumitzen ditu Espainian aldi berean).

Arroza bildu ondoren, eta ale zuria lortu aurreko fintze- eta tratamendu-prozesuen ondoren, hondakin ugari sortzen dira. Horietako bat zahia edo herdoil-azala da, zuntz disolbaezinean aberatsa izateaz gain, koipe asegabeen portzentaje txikia biltzen duena (guztizko pisuaren %20 arte).

Arroz-zahia oliotan

Hondakin horren kopuru handiei etekina ateratzeko asmoz, arroz-industria indiarra zahi-olioa ateratzen hasi zen. Arrozaren azpiproduktu soil gisa hasi zena, gaur egun olio tradizionalen ordezko egokia da. Asko erabiltzen da Indiako sukaldaritzan, eta beste herrialde batzuetara zabaltzen ari da.

Zahia disolbatzaile organikoekin ateratzean lortzen da olioa, koipea kentzeko; hala ere, ondoren findu egin behar da, jan ahal izateko. Azken emaitza, arroz-olio zaharkituak, urre-kolorea du, eta oso erabilia da entsaladetarako eta beste plater batzuetarako, zapore nabarmena duelako. Janaria prestatzeko ere erabil daiteke, nahiko egonkorra baita, antioxidatzaile ugari baititu.

Gamma oryzanol, arrozaren fitosterola

Olio tradizionalei antioxidatzaile ugari ematen dizkien alternatiba bihurtu da salbatze-olioa.

Arroz-olioa kimikoki aztertuta, gantz-azido asegabeen (gantz onak) eta substantzia antioxidatzaile ahaltsuen (E bitamina, azido ferulikoa eta oryzanol gamma) eduki handia nabarmendu da. Hain zuzen ere, gamma oryzanolen edukia da gaur egungo ikerketen ardatza, kolesterola murrizteko propietateak dituen fitosterola baita, eta horrek murriztu egiten du, beraz, arrisku kardiobaskularra.

Animaliei eta gizakiei buruzko hainbat azterlanen emaitzak kontuan hartuta (lehen ikerketak Japoniatik datoz, olio hori oso ezaguna baita), onura horrek hainbat ondorio ditu, hala nola kolesterolaren xurgapena murriztea, kolesterola behazun-azidoetara aldatzea eta gorozkiek behazun-azidoak gehiago kanporatzea. Badirudi efektu hipokolesterolemiatzailea ez dela fitosterolen ekintzaren ondorio bakarrik, azido ferulikoaren eta, neurri txikiagoan, E bitaminaren eragin antioxidatzaile ahaltsuaren ondorio ere badela.

Bitxikeria gisa, azido ferulikoaren eta oryzanol gammaren jarduera antioxidatzaile ahaltsua dela eta, arroz-zahia duen oliotik ateratako nahasketa eguzki-babesleak osatzeko laborategi kosmetikoek erabiltzen dute maiz.

Bihotzerako fitosterolak

ImgImagen: Parte de la colección de imágenes de International Rice Research Institute
Fitosterol izeneko landareen esterolak organismoak xurgatzen ditu. Kolesterolaren eta behazun-azidoen xurgapena inhibitzeko funtzioa betetzen dute, eta, ondorioz, eragin nabarmena izan dute dentsitate txikiko lipoproteinen (LDL kolesterola) plasma-mailen murrizketan.

Fitosterolen berezitasun biokimikoa kolesterolaren antzeko egituran dago. Alde horretatik, fitosteroletan aberatsak diren elikagaiak kontsumitzearen ondorioz, konposatu horiek kolesterolaren errezeptore zelularrak betetzen dituzte, eta, horrela, plasmako kolesterola xurgatzea eragozten dute, endogenoa (gure organismoak berak sortutakoa) edo exogenoa (elikagaietako edukia) izan. Berehalako efektua plasmako kolesterol-maila murriztea da.

Fruitu lehorrak (intxaurrak, almendrak, kakahueteak edo ekilore-pipak), zerealen hozia, landare-olioak eta lekale batzuk (soja, esaterako) fitosterolen iturri naturalak ere badira.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak