Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Arto-krispetak, snack osasuntsua ala ez oso gomendagarria?

Krispeta komertzialek duten koipe- eta gatz-motak bereizten ditu aperitibo osasungarri bat eta gomendagarria ez den beste bat

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Asteazkena, 2012ko apirilaren 11

Polifenoletan aberatsak diren arto-krispeten balio antioxidatzaileari buruzko berriak, Kimikako Elkarte Amerikarrak transmitituak, aperitibo aberats, kurruskari eta osasuntsua direla pentsarazten digu. Hala ere, oinarri elikagarri eta osasungarria aldatu egiten da uso-motaren (pikorretik naturalera edo mikrouhinetarako komertzialak) eta elaborazio-ongarrien arabera. Kontuko olio gehiago erabili zartaginean salteatzeko, gurina erabili olioaren ordez, zapore gehiago lortzeko, gatzarekin eskuzabalak izatea edo kontrapuntu gozoa emateko azukrea edo eztia eranstea aperitibo honen ekarpen nutrizional osasungarria baldintzatzen eta desitxuratzen duten keinuak dira.

Irudia: Dimitri Zk.

Krispetak: aperitibo osasungarria, ñabardurekin

Krispetak lehertzen den arto-barietate berezi batetik lortzen dira, eta krispeta bihurtzen da tenperatura altuetan berotzen denean. Elikagai gisa, 100 gramo krispetak kaloria gutxi ematen dituzte (370 Kcal/100 g); beraz, aperitibo ona baina energetikoa da, eta, beraz, neurriz kontsumitu beharrekoa.

Mantenugaiei dagokienez, eta kopuru horretan, krispetak karbohidratoak (60 gramo) eta proteinak (10 gramo), mineralak (fosforoa, magnesioa, potasioa eta sodio gehiago (zenbat eta gatz gehiago gehitu gozagarri gisa) eta bitaminak (B taldea) ditu. Aperitibo honen inguruan egin diren azken ikerketek nabarmentzen duten alderdi bat polifenolen ekarpena da. Polifenol horiek, karotenoide kopuru garbiarekin batera, antioxidatzaile ugari ematen dituen snack bihurtzen dute.

Krispeten gantz-kantitatea asko aldatzen da: ia 4 g/100 g oliorik gabe (edo pizca batekin) prestatzen badira, 8 aldiz gehiago (30,2 g/100 g) egiten bada koipe asko eransten bada (olioa edo gurina) edo mikrouhin-labean prestatzeko krispeta komertzialak aukeratzen badira. Berezko krispetak ez dute kolesterolik ematen, salbu eta prestatzeko gurina erabiltzen bada.

Haien balio energetikoa ez denez baztergarria, neurriz kontsumitu behar dira, bereziki gehiegizko pisua eta obesitatea daudenean. Pertsona askorentzat zaila da tentazioa izatea, eta horrek errazio osasungarria izan daitekeena baino gehiago jatera bultzatzen ditu. Beste aperitibo eta zizka-mizka batzuen aldean, krispetak ez dute glutenik, eta, beraz, zeliakia edo glutenarekiko intolerantzia dutenentzat da egokia.

Zartaginean ala mikrouhin-labean?

Ontziratuta eta ontzian bertan prestatzeko prest saltzen diren mikrouhin-labeak gaziagoak dira eta, marken arabera, osasungarriak ez diren koipeak dituzte. Krispeta hauen osagaiak artoa, koipea, gatza eta, gehienetan, gehigarri antioxidatzaileak dira. Gehituta duten gantz-mota, landarezkoa izan arren, ez da beti osasungarria.

Osasungarria eta naturala da etxean egindako krispetak pikor solteetatik, naturalean eta zartaginean jatea.

Batzuek palma-olioa dute, eta, ondorioz, aperitiboa gantz saturatu eta, beraz, ez oso osasuntsu bihurtzen da. Beste kasu batzuetan, landareolio partzialki hidrogenatuek (trans koipeek) koipe kaltegarriagoa gehitzen dute osasunerako.

Krispeta komertzial horien koipe- eta gatz-motak bereizten ditu aperitibo osasungarri bat eta gomendagarria ez den beste bat. Izan ere, mikrouhinetarako ehun gramo arto-krispeta gazik 500 kaloria inguru ematen dituzte (zartaginean egiten badira baino 100 Kcal gehiago), eta horien gantz-edukia arto-aleak zuen %4tik %20tik %32ra pasatzen da, prestatzen direnean eta formatu horretan kontsumitzen direnean. Prestatutako produktuaren gatz-edukia handia da, %1,3 eta %2,6 bitartekoa, marken arabera.

Krispetak snacka osasungarri bihurtzeko, etxekoak izatea da egokiena: bota arto-aleak zartagin bero batera eta igurtzi oliba-olio tanta batzuekin. Zartagina etengabe mugitzea komeni da, aleak erre ez daitezen. Ustiatzen hasten direnean, jaitsi tenperatura eta eutsi zartaginaren mugimenduari egosten amaitu arte. Gatz pixka bat gehitzea besterik ez da falta, zaporetsuagoak izan daitezen.

KRISPETAK ETA POLIFENOL ANTIOXIDATZAILEAK

Estatu Batuetako Scranton Unibertsitateak berriki egindako ikerketa baten arabera, arto-krispetak polifenol antioxidatzaileen iturri aperitiboa dira. Vinson azterlanaren zuzendari eta hainbat elikagairen osagai osasungarriak aztertzen aitzindari da, hala nola kakaoa eta intxaurrak, eta horren arabera, polifenolak arto-krispetetan kontzentratzen dira, ur gutxi duen produktua baita fruta kopuru berarekin alderatuta, antioxidatzaileak uretan disolbatuta baitaude, eta hori landare ugariagoa baita.

Ikerketak 300 miligramo polifenol aurkitu zituen krispeta-errazio bakoitzeko, 114 miligramo arto gozo errazio batean eta 160 miligramo batez beste fruta errazio batean.

Hala ere, frutak eta krispetak hain desberdinak direnez konposizioan eta propietateetan, ez dira konparagarriak ez ordezkagarriak. Vinson-en arabera, “arto-krispetak ezin dira fruta eta barazki freskoen ordez dieta osasungarria egin. Frutek eta barazkiek bitaminak eta beste mantenugai batzuk dituzte, osasun ona izateko ezinbestekoak direnak baina arto-krispetetan falta direnak”.

RSS. Sigue informado

Iruzkin bat argitaratzen baduzu, datu-babesari buruzko politika onartzen duzu

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak