Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Azaroa: 'Manomin', amerikar arroz basatia

Arroz basatiak zuriak baino denbora gehiago behar du egosteko; beraz, bakoitza bere aldetik prestatzea eta gero nahastea gomendatzen da.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Astelehena, 2007ko azaroaren 26a

ImgImagen: Jan Roger Johannesen
Basa-arrozak, ale fin eta luzeak, marroi-kolorekoak, ia beltzak, modan daude. Fruitu lehorren antzeko zaporea duenez, basa-motako arrozak ukitu originala ematen die konbina egiteko erabiltzen diren goarnizio eta platerei. Era berean, prestatuei ikusgarritasun handiagoa ematen die, aleak kozinatzean berregin eta irekitzen baitira.

Gure merkatuetara iristen den arroz basatia, ‘Zizania palustris’ izen zientifikoa duena, arrozarekin duen antz fisikoagatik (“Oryza sativa”) deitzen zaio. Berez, ordea, ez da arroza (bai graminea), beste genero botaniko batekoa baita.

Amerikarra

Arroz basatiaren alea Ipar Amerikakoa da, bereziki Estatu Batuetako eta Kanadako Aintzira Handien ipar-mendebaldekoa. Minnesotan, Wisconsinen eta Michiganen oso sustraituta dago. Zailtasunik gabe hazten da, halaber, Asiako eskualdeetan, antzeko klima- eta ekologia-baldintzak dituzten eremuetan.

Ipar Amerikan duela milurtekotik ezaguna, arroza oinarrizko elikagaia izan zen antzinako herrientzat, hala nola Ipar Amerikako indiar tribuak, Ojibwa edo Chippewa eta Menominee (edo Menomini). Izan ere, eskualde horietako askotan arroz basatiari ‘manomin’ esaten zaio, izen bereko baina jatorrizko hizkuntzan.

Espainian, zereal horren kontsumoa oso ezaguna egin zen, duela urte batzuk sartu ziren arroz basatia ale luzeko arrozarekin nahastuta. Gaur egun, arroz basatia da Espainiako laborantza-eremuetako laborantza-arazo nagusietako bat, bertako landaketekin nahasten delako eta oso zaila delako hura desagerraraztea. Egia da, halaber, arroz basatiaren laborantza nazionalerako lurrak erabiltzen ari direla, eta merkatuan gero eta onarpen handiagoa dutela. Arroz-ale arruntak baino ez ditu bereizten; besteak beste, sendoagoa delako, oso erraza delako aletzea eta belarraren kolorea berde biziagoa delako.

Arroza bezain elikagarria

Arroz basatia arroz arrunta baino sendoagoa eta aletzeko errazagoa da

Almidoia (karbohidratoa) da mantenugai nagusia eta arroz basatia elikagai energetiko bihurtzen duena. Lisina (zerealetan aminoazido esentzial mugatzailea) eta metionina gehiago ditu, zereal gehienetan baino. Hala ere, komeni da dieta-gomendio bera aplikatzea proteina oso bat lortzeko barazkiekin, plater berean lekadunekin konbinatuz.

Esan daiteke koipe eduki birtuala duela (pisuaren %1 baino gutxiago). Nahiz eta nagusiki gantz-azido asegabeetan aberatsa izan, haren onurak ez dira garrantzitsuak osasunerako. Arroz basatiak lurreko mineralak hartzen ditu elikatzeko; beraz, potasio eta fosforo askoko elikagaia da. Bitamina-edukia arroza integralarekin konpara daiteke, B multzoko bitamina-aniztasunagatik nabarmentzen baita, bereziki B1 edo tiamina, B2 edo riboflabina eta B3 edo niazina.

Prestatu arroz basatia

ImgImagen: Simon Cataudo
Arroz basatia arroz arruntaren sukaldaritzako aplikazio berak onartzen dituen ale bat da, eta haren ordez erabil daiteke. Askotariko plateretan erabiltzen da, hala nola gisatuetan, zopetan, entsaladetan eta postreetan.

Arroz-mota hori bakarrik edo ale luzeko arroz zuriarekin nahasita egon daiteke. Nahasketa merkeago bihurtzea da helburua, baina arazoak sor ditzake janaria prestatzeko orduan, arroz basatiak zuriak baino denbora gehiago behar baitu egosteko (45-60 minutu). Horregatik, komeni da bakoitza bere aldetik prestatzea eta, egosi ondoren, nahastea.

Arroza pixka bat okertzen bada, haren zaporea areagotu egiten da. Aleak txigortzeko, jakiak prestatzeko erabiltzen den kazola bera erabiltzen da. Horretarako, oliba-olio birjinaren zorrotada bat gehitu eta, bero dagoenean, zereala gehitu. Nahi izanez gero, espeziaren bat ere erants daiteke (kuminoa edo martorria, adibidez). Utzi txigortu nahasketa su baxuan minutu batzuez, eta prest dago ondorengo kozinatzeko. Gatza, ohiko arrozarekin bezala, bukaeran gehituko da, aleak ez gogortzeko. Ohiko arrozaren errazio bera kontsumitzen da, 60 g inguru pertsonako. Ura atxikitzeko ahalmen handia duenez (bolumena halako lau arte), egosi ondoren bolumena eta pisua nabarmen handituko zaizkio.

Arroz basatiaren aleak frijitzen direnean, oso krispeta kurruskariak lortzen dira, hur-zapore atseginekoak. Bakarrik edo hainbat errezetatan jan daitezke, hala nola entsaladetan, mueslian, barazki-kremetan edo bizkotxoetan.

Amerikan, arroz basatia gosariko zerealen osagai gisa ere erabiltzen da, eta masarekin nahasten da 'panquequeak' ('crepes'-en antzekoak), magdalenak eta galletak egiteko.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak