Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Azido folikoa, burdina eta kaltzioa dira haurra osasuntsu jaiotzeko elikaduraren funtsezko oinarrietako hiru

Adituak ohitzen dira etorkizuneko amei bitamina-osagarriak egitera

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteartea, 2004ko ekainaren 22a

Espinakek ia lekukotasuna dute etxeko mahaietan. Hala ere, nutrizioko adituen arabera, funtsezkoak dira haurdun dauden emakumeentzat, umearen bizkarrezurra eta garezurra garatzen laguntzen baitute. Izan ere, ogiarekin eta zerealekin batera, azido folikoaren elikadura-iturri nagusia dira, nerbio-sistema zentralaren eta fetuaren bizkarrezurraren eraketa egokia behar duen mantenugaia.

Nutrizioa da haurdunaldian garrantzi gehien duen kapituluetako bat. Elisenda Roca kazetariarentzat eta Carlota Basil ginekologo eta obstetrarentzat, argitaratu berri duten “Zer jan dezaket haurdun banago?” liburuaren egileak dira. “Ondo elikatzea ez da gehiegi jatea, organismoak behar bezala funtzionatzeko behar duena irenstea baizik”, baina zehaztu dute haurdunaldiko bederatzi hilabeteetan elikagai gehiago hartu behar direla. Azido folikoa edo B9 bitamina, burdina eta kaltzioa, adibidez, elikaduraren funtsezko hiru zutabe dira, eta fetoa behar bezala eratzeko gotortu behar dira.

Lehenengo hiru hilabeteetan, azido folikoaren injekzioa, haurdunaldiaren funtsezko bitamina, bikoiztu egin behar da, haurtxoaren hodi neuralaren eraketari begira. Hala ere, haurdun dauden emakume gehienek ez dute lortzen gomendatutako ekarpena, eta, beraz, ginekologoak ohitzen dira etorkizuneko amek bitamina horren osagarriak izan ditzaten. Are gehiago, hobe da medikamentua haurdunaldia baino hilabete lehenago hartzea.

Behar den beste gehigarri bat burdina da, bigarren hiruhilekotik aurrera preskribitzen dena. “Emakume gehienek duten mineral horren urritasuna ez da arazo bat izaten egoera normalean —azaltzen du Alfredo Fernández Giza Nutrizioko eta Dietetikako irakasleak—, baina haurdunaldian ferrosozko anpuluak beharrezkoak dira”.

Azkenik, organismoak behar duen kaltzio maila indartzeko, nahikoa da eguneko dieta bi baso esneren parekoa gehitzea, haurdunaldiko bederatzi hilabeteetan.

Kaloria gehiago

Nolanahi ere, haurdunaldiko bigarren eta hirugarren hiruhilekoak dira amaren elikadura bereziki nabarmena denean fetuarentzat, garatzen ari baita. Orduan ere ezinbestekoa da kilokalorien errazioa handitzea, adibidez, 60 g ogi estra.

Esnea eta haren eratorriak, zerealak, frutak, barazkiak eta arrain urdina dira haurdunaldi osasuntsua izateko protagonismo nagusia duten elikagaiak. Eta, beste behin ere, espezialistek dieta mediterraneoaren alde egiten dute. Beste urrezko arau bat irensteak bospasei otorduan banatzea da, digestioa errazteko eta egunean litro bat eta erdi likido gutxienez edateko, ura baita egokiena.

Ez da ahaztu behar haurdunaldian zehar emakumearen elikadura eskasak anemia, nekea, hezurren deskaltzifikazioa edo bihotzeko arazoak eragin ditzakeela, besteak beste. Amaren desnutrizioaren mamua enbrioiaren helduaroan ere ager daiteke, NBEren Nekazaritza eta Elikadurarako Erakundearen (FAO) txosten baten arabera. Ikertzaileek lerro bat egin dute jaioberrien pisu baxuaren eta obesitatea, hipertentsioa, diabetea eta bihotzeko gaitzak bezalako gaixotasunen ondorengo garapenaren artean.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak