Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Dieta-osagarriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Aztertu zure kromo-kontsumoa

Kromoaren funtzio nagusia intsulinaren jarduera indartzea da, eta, beraz, intsulinarekiko erresistentziarekin eta diabetesarekin lotzen da haren urritasuna.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Osteguna, 2004ko apirilaren 15a

Kromoa elikagai jakin batzuetan dagoen minerala da, eta
kantitate txikitan funtsezkoa da osasuna behar bezala mantentzeko. Gainera,
beharrezko elementua da karbohidratoen,
lipidoen eta proteinen metabolismoa behar bezala gauzatu ahal izateko, eta haren funtzio nagusia
da intsulinaren (hormona pankreatikoa) jarduera indartzea. Izan ere, kromo gutxi
duten dietak diabetesarekin
eta arazo kardiobaskularrekin lotzen dira.


Zein dira bere eginkizunak?

Kromoak glukosaren metabolismoan parte hartzen du; izan ere, glukosarekiko tolerantzia-faktoretik abiatzen da, eta intsulinaren ekintza
bultzatzen du, zeluletan karbohidrato sinpleak erabili eta energia bihurtzeko
aukera emateaz arduratzen da. Intsulina urria bada
edo
behar bezala funtzionatzen ez badu, glukosa odolean metatzen da, eta
hipergluzemia edo glukosa maila normaletan metatzen da.

Kromoari
odoleko kolesterol-maila kontrolatu eta arterien paretetan plakak sortzea galarazteko ahalmena ematen zaio,
nahiz eta ez den ziur ezagutzen haren ekintza-mekanismoa. Kolesterolaren sorrera-abiadura
erregulatzeko ardura duen entzimaren ekintza inhibitzeko gai
dela uste da. Zenbait ikerketaren
arabera, kromo-kontzentrazioaren arabera, entzima horren ekintza
inhibitzeko edo estimulatzeko gai da.

Gainera, kromoa, burdinarekin batera, proteina jakin batzuk garraiatzen
dituen elementua da.


Zenbateko ekarpena egiten
du normalean dietak?

Egunean gutxienez 50 mikrogramo kromo hartzea gomendatzen da,
baina kantitate hori 50 eta 200 mikrogramo artekoa izatea gomendatzen da.
Kromoa oso mineral zaila da xurgatzen; izan ere, dietarekin irensten
den guztiaren %3 baino ez du asimilatzen organismoak. Hala
ere, dieta osasungarri eta orekatu baten bidez, organismoak
behar duen kromo-kantitatea lortzen dugu, eta, beraz, ez litzateke osagarririk
beharko. Kromo gehigarria behar duen tratamendua egin
behar izanez gero, zenbait ikerketak diote
nahikoa dela egunean 4-5 g garagardo-legamia hartzea,
gramo bakoitzeko 45 mikrogramo inguru.

Non dago?

Kromo gehien duen elikagaia garagardo lehortuaren legamia
da. Legamia GTF kromo-iturria da (glukosarekiko tolerantzia-faktorearen
kromoa), eta hori da mineral hori gehien
bereganatzen den moduetako bat. Kromo-iturri onak dira, halaber, landare-koipeak
eta -olioak, baita zereal integralak, intxaurrak,
muztioa eta esnekiak ere. Kromo hori haragietan, barazkietan eta
itsaskietan ere badago, baina elikagai horietan kontzentrazioa
txikiagoa da.

Organismoan oso kromo gutxi xurgatzen da. Hala ere,
xurgapen hori areagotu egiten da B1
bitamina (soja freskoa, galorratza,
haragia eta arrain zuriak, osoko zerealak), B2 (soja freskoan, gibelean,
haragietan eta zereal txigortuetan)
eta B3 bitamina (almendra-esne ugarian) daudelako.Kromo mineralak
ere xurgatzen laguntzen dute, hala nola manganesoa
edo zinka eta aminoazido batzuk, hala nola zisteina,
glizina eta azido glutamikoa.


Nola lortu eguneroko eskakizunak betetzea?

Eguneroko kromo-beharrak betetzeko, mineral horretan aberatsak diren elikagaiak dietan
sartzeaz gain,
irin findu eta aurrez
prestatutako jaki gehiegi ez hartzea komeni da. Horrelako elikagaiak prestatzeko
egiten den prozesatzearen ondorioz,
bertan dagoen kromoaren zati bat kanporatu egiten da, eta, beraz, mineral horren presentzia askoz txikiagoa da
jatorrizko elikagaietan dagoena baino.

Dieta orekatuak eguneroko kromo-beharrak ase ditzake. Nolanahi
ere, mineral horren akatsik bada, haren eskakizunak ez betetzeko, aholkularitza dietetiko profesionala gomendatzen
da. Kromoaren
nutrizio-osagarriak gomendatuta egon daitezke diabetea, intsulinarekiko erresistentzia, obesitatea, hiperkolesterolemia, hipogluzemia eta antzeko gaixotasunak
dituzten
pertsonentzat.



Nork dute defizita izateko arrisku handiena?

Kromo-urritasuna herrialde garatuetan
gertatzen den bizi-motaren ezaugarria da; izan ere, batzuetan, gehiegi kontsumitzen dira
aurrez prestatutako jakiak eta
irin finduak (ogiak, pasta, azukreak, gozokiak…), jatorrizko elikagaiek baino kromo
gutxiago baitute.

Gainera, intsulinarekiko edo diabetesarekiko erresistentzia duten
edo alkoholismo-arazoak dituzten pertsonek ere arrisku handiagoa dute kromo-defizita izateko, baita denbora luzez argaltzeko
dieta
egiten ari direnek ere.

Halaber, adineko pertsonak zaurgarriak dira, batzuetan dieta desegokiak egiten
baitituzte, bereziki bakarrik bizi badira. Gainera, adinekoengan
gerta daiteke gai aktiboen eta elikagaien artean interakzioak izatea, eta kontuan hartu
behar da, halaber, populazio talde bat direla, eta malabsortzio
arazoak izan ditzaketela. Emakume haurdunek eta atletek ere kromo eskasia
izan dezakete, haien egoera dela eta, nutrizio-eskakizunak handitu
egiten baitira.

Kromo-urritasunak arazo kardiobaskularrak sor ditzake odoleko kolesterol-maila
handiaren ondorioz. Gainera, glukosarekiko
intolerantzia edo intsulinarekiko erresistentzia garatu daiteke, edo aminoazidoen
metabolismoa aldatu. Bestalde, ez da ohikoa dietatik
datorren kromoak toxikotasuna sortzea, oso xurgapen txikia
baitu.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak