Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Azukre gehiago, pisu gehiago, gantz gehiago

Elikagai azukretsuak eta edari gozoak maiz jateak gorputzeko pisua eta gantza baldintzatzen ditu

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Asteazkena, 2013ko martxoaren 06a

Elikagai azukretsuen kontsumo neurrigabea edo ohikoa pisu-irabaziarekin lotzen da, baina irabazi gutxiko irabazia da, non gantza handitzea baita abereen pisurik deigarriena. Halaxe erakusten du Otago Unibertsitateko Giza Nutrizioko eta Medikuntzako sailek egindako metaanalisiak. Azukreak edo elikagai gozo eta azukretsuak (edariak barne) hartzea gorputzaren pisuaren eta gantzaren faktore erabakigarria da. Hurrengo erreportaje honek azukre gehiegi hartzearen eta azukre gehiegi hartzearen arteko mugak adierazten ditu.

Irudia: Kelly doktorea

Azukrea: energia-beharraren eta gehiegizko kalorien artean

Obesitatea da herrialde garatuetan eragin handiena duen gaixotasun kronikoa. Horregatik, zientzian interes handia pizten du haren funtsezko arrazoiak aurkitzeko bilaketak. Glukosa azukre mota bat den arren -errazenetako bat – eta giza organismoaren oinarrizko erregaia, azukrea ez da oinarrizko elikagaia. Nutrizioaren eta osasunaren ikuspegitik, “azukre libre” guztiak baztertu egiten dira, eta elikagaiei eransten zaizkie, ahosabaian atseginago egiteko.

“Azukre libreak” ez dira dietaren %10 baino gehiago izan behar

Osasunaren Mundu Erakundeak (OME) honela definitzen ditu “azukre libreak”: “azukre askeak”, prozesatzean elikagaiei eransten zaizkien monosakarido eta disakarido guztiak (fabrikazioa), prestaketak (kozinatzea), eta mahaian, siropetan eta fruta-zukuetan dauden azukreak. Oro har, elikagai prozesatu, gozo edo azukretsu askoren azukre-edukia altua da, bereziki haurrentzat prestatutako elikagaiena. Zaila da haurrek, eskura duten elikagai kopuru handiarekin, beren dietaren %10 baino ez hartzea “azukre libre” gisa, gehien gomendatzen dena.

Azukreen gehiegizko kontsumoak ondorioak ditu. Glukosa da, azken batean, giza gorputzaren erregaia. Hala ere, jarduera organikoak erabiltzen ez duen glukosa gehiegi metatzen da. Azukre asko duten dietaren arazoa da intsulina-pikoak eragiten dituztela, eta, ondoren, gluzemia pixka bat jaisten dela; horrek, askotan, gozoago gehiago hartzeko beharra dakar. Denboran zehar izaten den portaera horrek, intsulinaren erresistentzia eta sabelaldeko gizentasuna bezalako arazoak ekar ditzake.

Azukrea eta gehiegizko pisua. Nola erlazionatzen dira?

Azukreak osasunean ondorio kaltegarriak izan ditzakeela dioen iradokizuna gai errepikaria da hainbat ikerketa epidemiologiko eta klinikotan, duela hamarkada batzuetatik hona. Zenbait baieztapenek esan nahi dute azukre soilen kontsumo handia hainbat baldintzatako arrisku handiagoarekin lotuta egon daitekeela: obesitatea eta gaixotasun kardiobaskularrak, diabetesa edo gibel gantzatsua. Hala ere, zenbait ikerketatan (adibidez, azukreak hartzean edo laginaren tamainak, besteak beste) egindako akatsek azaltzen dute ikerketa batzuen emaitzak ez direla sendoak, edo elkarte horiei buruzko ondorioak ez direla erabakigarriak. Gaur egun, elkarte sendoena da edari azukredunen kontsumo handia eta obesitatea lotzen dituena.

Azukreen kontsumoari buruzko gomendioak eguneratzeko, OMEren Nutrizio eta Osasun Taldeak (NUGAG) literatura zientifikoa eta medikoa sistematikoki berrikustea agindu zuen, azukre “libreak” kontsumitzearen eraginekin lotutako gaiei erantzuteko. Zenbait galderari erantzuteaz gain (adibidez, dietan azukre gutxiago hartzeak, helduen eta haurren gorputzeko gantzaren neurrietan eragina izateak), “azukre libre” gutxiago hartzea gomendatuko lukeen ebidentzia ere bilatzen ari zen, energia guztiaren %10 baino gutxiago.

OMEk eskatutako metaanalisian sartutako interbentzio-saiakuntzetan, pertsona helduen dietan azukre gutxiago hartzearen ondorioz, interbentzio-aldiaren amaieran, pisua nabarmen murriztu zen (%13 eta %38 artean), azukreak murriztu edo gehiago jan ziren beste taldeekin alderatuta. Beste azterketa batzuek erakutsi zuten ez zegoela alderik pisuan, baldin eta azukre irentsiak sakarosa (azukre arrunta) edo fruktosa (produktu eta edari ugari gozotzeko erabiltzen den gozagarri kalorikoa) gisa hartzen badira.

Haurretan, ebidentzia funtsezkoena da azukrearekin gozatutako edari-kontsumoaren eta gehiegizko pisua izateko arriskuaren arteko erlazioa berresten duela, adipositate handiagoaren arabera. “Adlibutum” dieta (nahierara) kontsumitzen duten pertsonen artean, azukreak, gozoak edo edari azukretsuak hartzea da gorputz-pisuaren faktore erabakigarria.

Azukrearen lau ordezko natural

Osasuna zaintzean sortzen diren premia berriek bide berriak irekitzen dituzte elikagai, osagai edo gehigarrien bila, neurrian kontsumitu behar diren ordezko osasungarriagoak baitira. Azukrea da osagai konprometituetako bat. Elikagaien industriak fruktosa aukeratu du produktu eta edari ugari gozatzeko, sakarosa baino ahalmen gozagarri handiagoa duen azukre sinplea baita. Hala ere, aldaketa ez da positiboa, fruktosaz gozatutako produktu edulkoratuen kontsumo handiak gibeleko koipe-metaketak errazten dituela eta odoleko lipidoen profila aldatzen duela ebidentziak ematen baititu.

  1. Izadiak eskaintzen dituen edulkoratzaileen artean agurra-ziropa dago, eta sakarosak baino ahalmen gozagarri bikoitza aitortzen zaio, neurri handi batean fruktosa asko duelako (%70).
  2. Antzeko osaera du artzain-izerdiaren siropeak, nahiz eta zapore diferentea izan, gozagarri gisa erabiltzen baita produktu gozo ugari egiteko. Bi kasuetan, azukre naturalak, gozokiak eta fruktosa-osaera aberatsa duten arren, neurrian hartu behar dira, eta, hala, azukreen, gehiegizko pisuaren eta obesitatearen, triglizerido altuen edo gibel koipetsuaren kasuan, azukreak kontrolatzeko dietak izaten dira.
  3. Estevia da orain arte ospe onena duen osagai gozo naturala. Landare horri ezaugarri osasungarriak aitortzen zaizkio gluzemia eta hipertentsio arteriala kontrolatzeko.
  4. Melazak, zerealen hartziduraz lortuak, aukera gozo interesgarriak dira azukrearen ordezko gisa.

RSS. Sigue informado

Iruzkin bat argitaratzen baduzu, datu-babesari buruzko politika onartzen duzu

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak