Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Azukre gehiegikeriak konpentsatzeko lau aholku

Azukre gehiegi batera hartzeak aldarte apatsuarekin eta antsietatearekin lotutako ondoeza eragin dezake.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteartea, 2012ko urtarrilaren 03a
img_azucar 3 Irudia: Jade Gordon

Azukre gehiegi kontsumitzeak hainbat ondorio ditu. Ezagunena pisua handitzea da, erre gabeko azukreen zati bat triglizerido (gantz) bihurtzen baita. Hain ezaguna ez den beste ondorio bat da pertsona horrek hipogluzemiak izatea, odoleko azukre-maila bat-batean igotzeagatik, horiek konpentsatzeko intsulina asko ekoizteagatik eta, ondorioz, gluzemia jaisteagatik. Hipogluzemia horiek gogo-aldarte apatsuarekin, bat-bateko suminkortasunarekin eta antsietate-krisiekin lotutako ondoezaren jatorria izan daitezke.

Img azucar1
Irudia: Jade Gordon

Ohiko gosaria kafesnea eta azukrea, galletak eta laranja-zuku naturala lirateke. Oro har, gosari kontzentratu bat da, azukre sinplez osatua, eta, aldi berean hartuta, baliteke guztiok ondo ez sentitzea. Are gehiago merendatzeko, berriz ere mokadu gozoaren alde egiten bada: sagar-konpota bat aranpasekin, fruta-zuku natural bat eta, bien artean, turroi zati pare bat. Gozoa eta azukreduna.

Azukre gehiegi, izaera txarra

Azukrearen bat-bateko jaitsierekin batera ondoeza agertzen da: bat-bateko suminkortasuna, palpitazioak, gose jatorra, zorabioa eta ahultasuna.

Jan eta gutxira, elikagai gozo edo azukredunak neurriz kanpo eta une batez kontsumitzeak pertsona osasuntsuengan espero den kontrako efektua eragin dezake. Baliteke bere pankreak azukreak behar bezala ez kudeatzea eta gluzemia nabarmen jaistea edo odoleko glukosa-maila jaistea. Gizabanako osasuntsuetan, azukrea jaisteak eragindako erantzun horri, hipogluzemiaren berezko sintomekin batera, “hipogluzemia postprandial erreaktiboa” deitzen zaio, eta ondoezaz osatzen da, hala nola bat-bateko suminkortasuna, palpitazioak, gosea, zorabioa edo ahultasuna. Antsietatea areagotzeko arrazoia ere izan daiteke, pertsonak egoera hori zeharkatzen badu.

Hori dela eta, elikadurari buruzko aholku unibertsalak azukre eta elikagai gozoegiak eta azukredunak noizean behin kontsumitzearen alde egiten du. Horretarako, jarraibide hauek bete behar dira:

  1. Ondo banatutako janariak. Azukre ugariko elikagaiak hartu ondoren (kafesnea eta azukrea, esnea kakaoarekin, galletak, opilak, fruta), gluzemia azkar handitzen da. Ordu batzuen buruan, gluzemia gutxi-asko nabarmena eta zakarra jaitsi egiten da, irentsitako elikagai motaren eta kopuruaren arabera. Hipogluzemia postprandial erreaktiboa duten pertsonetan, beherakada hori zakarragoa da, eta hortik dator ondoeza. Horregatik komeni da egunean zehar bost edo sei hartualditan banatzea.

  2. Hidrato konplexu gehiago, azukre gutxiago. Azukre sinpleek, hipergluzemia orekatzeko, pankreak intsulina-ekoizpen zakarragoa eragiten dute, eta, ondorioz, hipogluzemia ere nabarmenagoa izango da. Hipogluzemia nabarmenak dituzten pertsonek karbohidrato konplexu ugariko elikagaiak (arroza, pasta, ogi integralak eta lekaleak) gehiago kontsumitzearen aldeko apustua egin beharko dute, eta ordu artean ez jan azukredun elikagaiak edo gozoak bakarrik. Oro har, azukre eta gozokien maiztasuna eta kontsumoa murriztea da aholkua. Oso une jakinetan jaten dira, batzuetan bereziak, baina eguneroko dietaren parte ez direnak. Galletak, gosaritarako zereal azukredunak, txokolatea, freskagarriak, zukuak eta nektarrak sartzen dira.

  3. Afari nahikoa. Goizeko hipogluzemia sentitzen da afaria saltatu bada; beraz, ondoeza zuzentzen da afarian karbohidrato konplexu ugari duten elikagaiak sartzen badira, neurri egokian. Arroz-bol egin berri bat edo janarian sobratu dena, zopa pastarekin eta barazkiekin juliana eran egina, patata-tortilla, tapoia, akonpainamendu-ogi integrala edo arrain baten goarnizio-ilarrak dira afari orekatuagoak osa ditzaketen plateren proposamen batzuk.

  4. Gosari energetiko eta orekatuak. Gosari batek gaueko baraua ez apurtzeko funtzioa bete dezake, eta energia gehigarria eman dezake hartzen duenari ongi sentitzen ez badu. Goizean nekatuta egotearen sentsazioak, baita gau osoan ondo lo egin ondoren ere, buruko pisutasunak edo lainotuta edukitzeak, buru-argitasun eskasak, suminkortasunak eta bat-bateko jenio txarrak edo gorabehera emozionalek ere zerikusia izan dezakete alderdi honekin: ez da gosaldu, gosariak ez ditu behar adina karbohidrato edo karbohidrato sinple edo azukre ugari ditu. Galleten, opilen, bizkotxoen (nahiz eta etxekoak izan) ordezkoak aurkitzea da asmoa.
    Hauek dira gosaritan sartu eta energia gehiago (ez kaloria gehiago, bizitasun handiagoa baizik) eta osasungarriagoak: ogi integrala ogi txigortua oliba-olio birjina estrarekin, ogi integrala tomatearekin eta urdaiazpikoarekin igurtzita, sandwich mistoa, hiru zerealeko mueslia eta arroz harrituzkoa, arto-malutak, mahaspasak eta almendra ehoa, olo-malutak sagarrarekin, kanela-ogi integrala, arroz-

AZUKREA, HIPOGLUZEMIAK ETA ERREFLEXU FALTA

Arreta behar duten lan konplexu asko, eguneroko bizitzan garrantzitsuak direnak, hipogluzemia neurritsuan eragina izan dezakete, Edinburgh Royal Infirmary Diabetearen Departamentuko eta Edinburgoko Unibertsitateko Psikologia Departamentuko adituek egindako azterlan baten arabera.

Ulermen-arazoak izan daitezke formularioak betetzeko edo ordutegiak interpretatzeko, oroimen-arazoak izan ditzakete artikuluak supermerkatuetan kokatzeko, edo ikusmen-arreta eta arreta-aldaketa kaltetuta gera daitezke, gidatze seguru baten edo moteltasun mentalaren edo erreflexurik ezaren ondorioz baldartasun handiagoa sentitzearen arteko aldea markatzera iritsi arte.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak