Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Azukre kontsumoa eta osasun kardiobaskularra

Edari, opil, gozoki, zereal eta esneki azukredunak gehiegi edateak zerikusia du dislipidemiarekin, 2. motako diabetesarekin eta sindrome metabolikoarekin.
Egilea: Maite Zudaire 2010-ko apirilak 9
Img azucar
Imagen: Jade Gordon

Azken 30 urteetan, kalorien kontsumo osoa batez beste 150 kaloriatik 300 kaloriara igo da eguneko, eta igoera horren ia %50 kaloria likidoetatik dator, bereziki edari azukretsuetatik. AEBetako Bihotzaren Elkarteak (AHA) ohartarazi du biztanleriak gero eta azukre gehiago hartzen duela eta horrek osasunean dituen ondorioak. Ondorio hauek ditu: lipidoen metabolismoko anomaliak, glukosa eta pisua, eta funtsezko mantenugaien gabezia. Dokumentu honetan, azukreak hartzeak odol-lipidoetan duen eragina aztertzen da, eta, beraz, azukre gehiegi hartzeak bihotz-hodietako osasunean dituen ondorio kaltegarriak.

Azukrea eta bihotza

Azterketa epidemiologikoek erakutsi dutenez, lipidoetan (eguneko energia guztiaren %20 edo gutxiago) eta karbohidratoetan (batez ere azukre sinpleetan) aberatsa den dieta batek aldaketa metabolikoak eragin ditzake, dislipidemia aterogenikoa, 2 motako diabetesa eta sindrome metabolikoa eraginez. Amerikako Bihotzaren Elkarteak, “Circulation” aldizkarian, azukre-ingestaren eta osasun kardiobaskularraren arteko erlazioari buruzko ziurtasun berriak azaldu ditu.

Dislipidemia aterogenikoaren lipoproteina-profilak ezaugarri hauek ditu: triglizerido handiek (hipertriglizeridemia), LDLk (dentsitate txikiko lipoproteinak edo kolesterol kaltegarria), txikiek eta trinkoek, eta HDL (kolesterol onuragarria) kontzentrazio txikiek.

Ez da komeni egunean 55 g azukre baino gehiago izatea, elikagai natural eta prestatuek emanak.

Arterien pareten gaixotasuna da aterosklerosia. Barne-geruzen loditze eta gogortasun anormala du, gantz-materiala eta beste hondakin metaboliko batzuk pilatzen direlako. Horren ondorioz, hodiaren diametroa txikitzen da, eta, ondorioz, odolaren ohiko pasabidea buxatzen da, infartua izan aurretik. Azukre gehiegi kontsumitzeari lotutako nahasteak ahalik eta txikienak izan daitezen, AHAk gomendatzen du gehitutako azukreetatik datorren energia 100-150 Kcal/egun murriztea, hau da, g azukretan adierazita, 25-37,5 g/egun.

Non dago azukrea?

Espainian, 120 g azukre sinple inguru kontsumitzen dira pertsonako eta eguneko (15 eta 20 koilarakadatxo postrerako egunean), eta gomendatutako gehieneko 55 g-ak. Pertsona heldu osasuntsu batentzat 2.200 Kcal inguru (1.800 Kcal 5 eta 10 urte bitartean) eman behar ditu, eta azukre sinpleek ez dute %10 baino gehiago izan behar. Horregatik, azukre sinpleetatik datozen 220 kcal inguru gomendatzen dira -55 g azukre eguneko, batean-, 1 g azukre 4 kcal ematen baititu. Azukre horietako gehienak prestatutako produktuetatik datoz, hala nola edari azukredunak, zerealak eta esnekiak, Nutrizioaren Espainiako Fundazioak (FEN) 2006ko “Espainiako dietaren balorazioa elikagaien kontsumo-panelaren arabera” txostenaren arabera.

Azukreak elikagai naturaletatik datoz edo prestatutako produktuei gehitzen zaizkie; beraz, ez da zaila gomendio horiek gainditzea, baldin eta artifizialki gozatutako elikagaiak jateko ohitura badago, erantsitako menutik ondorioztatzen den bezala.

Img tablaImagen: CONSUMER EROSKI

Kontsumitzaileak desabantaila bat du: etiketa askok 100 g-ko karbohidrato totalei edo zati bati buruzko informazioa dute, baina ez dituzte azukre sinpleak bereizten, eta ez dituzte bereizten elikagaiaren beraren eta agregatuen artean. Zaila da, beraz, jakiekin eta edari komertzialekin zenbat azukre kontsumitu diren zehaztea. Zenbait enpresa eta banaketa-katek nutrizio-etiketetarako hainbat sistema ezarri dituzte, azukre erantsi gehiegi duten elikagaiak mugatzeko eta aukera osasungarriagoak egiteko.

FRUKTOSAREN ARAZOA

Fruktosa gozagarri egokitzat jotzen da diabetesa duten pertsonentzat, intsulina-jarioa estimulatzeko gai ez direlako. Hala ere, elikagai kopuru kontaezin bati bereizi gabe gehitzeak loditasuna eta 2. motako diabetesa neurriz gain haztea eragiten du. Fruktosa fruten eta eztiaren berezko monosakaridoa da. Elikagaien industriak artotik ateratzen du (xarabe moduan) eta elikagai eta edarien gozagarri gisa erabiltzen du.

Gizakiekin egindako azterketa batzuen arabera, fruktosa gehiegi duen dieta da, batez ere likido-egoeran (zukuak, freskagarriak eta gainerako edari azukretsuak), eta desoreka metabolikoak ditu glukosaren kudeaketan, arteria-tentsioan, lipidoetan eta gorputz-pisuan.

GAIXOTASUN KARDIOBASKULARRAK DATUETAN

“European kardiobaskular disease statistics 2008” txostenaren hirugarren edizioak gaixotasun kardiobaskularrek lehen mailako osasun publikoko arazo gisa duten eragina islatzen du. Zenbakitan, patologia horiek 4,3 milioi heriotza baino gehiago eragiten dituzte urtero Europa osoan, eta heriotza horien ia erdia (% 48) eragiten dute kontinente osoan. Europako herrialde guztietako emakumeen heriotza-eragile nagusia da. Gizonezkoetan ere bai, Frantzia, Herbehereak eta Espainia izan ezik.