Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Azukreari buruzko mitoak eta egiak

Eztia ez da azukrea baino hobea, ezta azukre beltza ere ez da naturala: aztertu osagai gozo honen mila aurpegiak.

Varios tipos azucar Irudia: magone

Azukre gehiegi kontsumitzeak areagotu egiten du diabetea, kardiopatiak eta obesitatea izateko arriskua. Hori dela eta, Osasunaren Mundu Erakundeak (OME) gomendatzen du egunean 25 gramo ez gainditzea (sei lohi). Jende askok erabakitzen du azukre zuriaren ordezkoak bilatzea, osasungarriagoak direlakoan. Baina benetan dira? Azukreari buruzko zenbait mito (eta errealitate), mila aurpegiko osagaia… eta dozenaka izen aztertuko ditugu artikulu honetan.

Beltza naturala da eta zuria industriala? EZ

Biek substantzia bera dute: sakarosa, azukre-kanaberatik edo azukre-erremolatxatik ateratzen dena (Espainian ekoizten den azukrearen % 99 erremolatxatik dator). Ekoizpen-prozesua berdina da etapa guztietan, azkenekoan izan ezik. Azukre zuria lortzeko, sakarosa kristalizatua melazatik bereizten da (sakarosaren zati bat, prozesuan zehar kristaldu ez dena eta karamelatu egin dena, zapore mikatza eta kolore arrexka lortuz). Azukre beltza lortzeko, melaza horren zati bat kontserbatzen da, kolore bereizgarria ematen diona. Zenbat eta melaza gehiago, orduan eta handiagoa eta ilunagoa izango da alea, eta txikiagoa haren ahalmen gozagarria. Horregatik behar ditugu koilarakadatxo gehiago kafea zuriarekin bezain goxoa izan dadin.

Azukre-koskorrak

Irudia: Pixabay

Azukre beltza ez da inoiz azukre zuria, koloratzaile eta guzti: debekatuta dago. Bi modu daude (legezkoak) azukre beltzari kolore hori emateko. Lehena, azukre zuria melazarekin nahastea da, fabrikatzaileak nahi duen proportziora iritsi arte. Horrek azukre beltz merkeago bat sortzen du, uretan disolbatuz gero kolorea galtzen duena. Bigarrena, berriz, azken ekoizpen-fasean sakarosa eta melaza erabat ez bereiztea. Horrek esan nahi du azukreak ez direla hain prozesatuak eta garestiagoak direla (zenbat eta naturalagoa izan, orduan eta garestiagoa).

Beltzarana zuria baino osasuntsuagoa da? EZ

Azukre beltza %85 ingurukoa da, eta zuria %99koa. Hau da, lehenak baino sakarosagoa du. Baina garbitasun handiagoak ez dakar onura handiagorik, sakarosa osagai bat baita, eta osagai horren irenstea mugatu egin behar baita. Hala ere, bai OMEk gomendatutako eguneko kantitate maximoa (25 g-koa), bai Espainian kontsumitzen dena (71,5 g-koa, Nutrizioaren Espainiako Fundazioaren arabera) txikiegiak dira, bai diferentziak gure organismoan eragin nabarmena izan dezan.

Azukre beltza

Irudia: Pixabay

Biek 4 kcal dituzte gramo bakoitzeko. Horrek esan nahi du, adibidez, kafeari bi koilarakadatxo azukre gehituz gero (5 g bakoitza) 40 kcal gehiago hartzen direla. Beltza bada, gainera, gozatzeko gaitasun txikiagoa duenez, gehiago beharko da nahi dugun gozotasuna lortzeko. Kaloria hutsak dira, organismoari energia ematen diotenak, baina ez dute nutrizio baliorik. Beltzaranak mineralen eta bitaminen proportzio txiki bat du, baina ez digu etekinik ekartzen. Hori bai, gutxieneko kopuru hori publizitate-erakargarri gisa erabiltzen da, azukre mota hori aukeratu ahal izateko; izan ere, uste dugu, oker, osasungarriagoa dela. Baina biak azukre asketzat hartzen dira.

Bada beste azukre beltz mota bat: integrala. Aldea da ez duela fintze-prozesurik jasan. Hauek dira ezagunenak:

  • Panela: tenperatura altuko azukre-kanaberaren zukua lurruntzean lortzen da, eta lehortzen uzten da, blokeak sortuz.
  • Maskabadoa: zentrifugatu gabe berotzen da kanaberaren zukua. Eguzkitan lurruntzen utzi, eta gero eho.

Azukre-kanaberaren mineral eta bitaminen zati bat kontserbatu arren, ez da oraindik mikronutrienteen iturri garrantzitsua. Adibidez: 100 g okelatan 81 mg magnesio, 80 mg kaltzio, 68 mg fosforo eta 12 mg burdina eta beste mineral batzuk daude. Gure organismoan eraginik izan dezaten, egunean 100 g azukre hartu beharko genituzke, eta, hala ere, pertsona heldu batek egunero behar duen bitamina eta mineralen kopuruaren % 15 litzateke. Gainera, 351 kcal eta 83,66 g sakarosa irensten ariko ginateke, hau da, OMEk ezarritako mugaren hirukoitza. Bitaminak nahi izanez gero, praktikoagoa da frutari eta barazkiei laguntzea.

Findu gabeek badakite desberdina? BAI

Ez dira osasungarriagoak, baina testura eta zaporea desberdinak dira (baita prezioa ere, osoko morenoak garestiagoak baitira). Adibidez, mascabadoak eta panelak, testura itsaskorragoa eta trinkoagoa izateaz gain, kolore marroi ilunagoa dute, eta, melaza-kopuru handia dutenez, zapore mikatzagoa dute, karamelu, banilla, erregaliz eta kafearekin ukituekin.

Eztia alternatiba osasungarriagoa da? EZ

Kontsumitzen dugun 100 g ezti bakoitzeko, 82 g azukre inguru hartzen ditugu, hau da, 328 kaloria inguru. Nekazaritzarako eta Elikadurarako Nazio Batuen Erakundearen (FAO) arabera, eztiak nutrizio-balio berezia du, baina, berez, azukrea, ura eta beste mantenugai batzuen aztarna txikiak besterik ez ditu.

Eztia gozagarri gisa erabiltzeko arrazoi bakarra zaporea gehiago gustatzea da, baina inoiz ez osasunagatik. Azukrearekin bezala, ahalik eta elikagai gutxienari etekina ateratzeko (0,2 g zuntz, 0,42 mg burdina, 52 mg potasio edo 0,5 mg C bitamina 100 g bakoitzeko), OMEk gomendatutako 25 g baino askoz gehiago hartu beharko genuke. Hortaz, azukrea ordezkatzean saihestu nahi genukeenaren kontrakoa lortuko genuke. Gainera, industria-ezti batzuk prozesatu egin dira, eta, ondorioz, elikagai gutxi batzuk izan dituzte jatorrian. Horregatik, gehienetan azukrea eta ura besterik ez dugu hartuko.

Azukreak haurrengan hiperaktibitatea eragiten du? EZ

Azukre-piruleta

Irudia: Pixabay

Ezin izan da zientifikoki egiaztatu azukre-kontsumoak hiperaktibitatea eragiten duela haurrengan; izan ere, Estatu Batuetako Medikuen Elkarteak (AMA) azterketa eta metaanalisi asko egin ondoren, egiaztatu da dietako azukrea kentzeak ez zuela okerrera egiten, ez eta haren portaera hobetzen ere.

Baina hiperaktibitaterik sortzen ez duenak ez du esan nahi haurrei kalterik egiten ez dienik, kaloria huts asko ematen dituelako eta gehiegi hartzen dituelako, txantxarra agertzeko lehen arrazoi gisa aurkezteaz gain, adingabeen sindrome metabolikoaren etorkizuneko garapenarekin, gaixotasun kardiobaskularrak eta 2. motako diabetesa garaiz izateko arrisku-faktoreekin lotuta dago.

Eduki gehiago ikusteko, jo papereko aldizkarira.

Etiketak:

azukre

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak