Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Azukreari buruzko mitoak eta egiak

Eztia ez da azukrea baino hobea, ezta azukre beltza ere: osagai gozo honen mila aurpegiak arakatzen ditugu

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Ostirala, 2019ko irailaren 13a
Irudia: magone

Azukre gehiegi hartzeak areagotu egiten du diabetesa, kardiopatiak eta obesitatea izateko arriskua. Hori dela eta, Osasunaren Mundu Erakundeak (OME) egunean 25 gramo (sei zokor) ez gainditzea gomendatzen du. Pertsona askok azukre zuriaren ordezkoak bilatzea erabaki dute, osasungarriagoak direla uste baitute. Baina, benetan? Artikulu honetan, azukreari buruzko zenbait mito (eta errealitate) aztertuko ditugu, mila aurpegi dituen osagaia… eta dozenaka izen.

Beltza da beltza eta zuri industriala? EZ

Biek substantzia bera dute: sakarosa azukre-kanaberatik edo azukre-erremolatxatik ateratzen da (Espainian sortzen den azukrearen %99 erremolatxatik dator). Ekoizpen-prozesua berdina da etapa guztietan, azkenekoan gutxiago. Azukre zuria lortzeko, sakarosa kristalizatua melazatik bereizten da (prozesuan zehar kristalizatu ez den eta karamelatu den sakarosaren zati bat, zapore mikatza eta kolore arrexka hartuz). Azukre beltza lortzeko, melaza horren zati bat kontserbatzen da, eta horrek berezko kolorea ematen dio. Zenbat eta melaza handiagoa, handiagoa eta ilunagoa izango da alea, eta haren ahalmen edulkoratzailea txikiagoa. Horregatik, kafea zuriarekin bezain goxoa izateko koilara gehiago behar ditugu.

Azukre beltza inoiz ez da azukre zuria, koloratzaile erantsia duena: debekatuta dago. Azukre beltzari kolore hori emateko bi modu daude (legezkoak). Lehena, azukre zuria melazarekin nahastea, fabrikatzaileak nahi duen proportziora iritsi arte, eta horrek azukre beltzezko mota merkeagoa sortzen du, uretan disolbatzen denean kolorea galtzen duena. Bigarrena, sakarosa eta melaza azken ekoizpen-fasean ez bereiztea. Horren ondorioz, azukre gutxiago prozesatzen da eta garestiagoak dira (zenbat eta naturalagoa, orduan eta garestiagoa).

Beltza zuria baino osasuntsuagoa da? EZ

Azukre beltzek %85 inguruko purutasuna dute, eta zuriak %99. Hau da, lehenengoak sakarosa baino sakarosagoa du. Baina purutasun handiagoa izateak ez dakar onura handiagorik, sakarosa mugatu egin behar baita. Hala ere, OMEk (25 g) gomendatzen duen eguneko kopuru maximoa eta Espainian batez beste kontsumitzen dena (71,5 g, Espainiako Nutrizioaren Fundazioaren arabera) txikiegiak dira diferentziak gure organismoan eragin nabarmena izan dezan.

Biek 4 kcal dituzte gramoko. Horrek esan nahi du, adibidez, kafeari bi koilarakada azukre gehitzen bazaizkio (5 g bakoitza), 40 kcal gehiago irensten direla. Beltzarana bada, gainera, gozatzeko gaitasuna txikiagoa denez, kopuru handiagoa beharko da nahi dugun gozotasuna lortzeko. Kaloria hutsak dira, organismoari energia ematen diotenak, baina ez dute nutrizio-baliorik. Belarriak mineralen eta bitaminen proportzio txikia du, baina inolako onurarik ez emateko bezain txikia. Hori bai, gutxieneko kopuru hori publizitate erakargarri gisa erabiltzen da, azukre mota hori aukeratu dezagun, zeren eta, oker, osasungarriagoa baita. Baina biak dira azukre libreak.

Beste azukre mota bat ere badago: integrala. Aldea da horrek ez duela inolako finketa-prozesurik jasan. Hauek dira ezagunenak:

  • Panela: azukre-kanaberaren zukua tenperatura altuan lurruntzean lortzen da, eta lehortzen uzten da blokeak osatuz.
  • Maskabatu: zentrifugatu gabeko kanaberaren zukua berotzen da. Eguzkia lurruntzen uzten da, eta, ondoren, berotu.

Azukre-kanaberaren mineral eta bitaminen zati bat gorde arren, oraindik ez da mikronutrienteen iturri garrantzitsua. Adibidez: 100 g panelan 81 mg magnesio, 80 mg kaltzio, 68 mg fosforo eta 12 mg burdina daude, baita beste mineral batzuk ere. Gure organismoan eragina izan dezaten, egunean 100 gramo azukre kontsumitu beharko genituzke, eta, hala ere, pertsona heldu batean egunero gomendatutako bitamina eta mineralen kopuruaren %15. Gainera, 351 kcal eta 83,66 g sakarosa irensten ditugu, hau da, OMEk ezarritako muga hirukoitza. Bitaminak nahi izanez gero, fruta eta barazkiaz baliatzea praktikoagoa da.

Ez al dute zerikusirik findutakoek? BAI

Ez dira osasungarriagoak, baina ematen duten testura eta zaporea desberdinak dira (eta prezioa ere garestiagoak dira). Adibidez, maskuriak eta panelak, testura likatsuagoa eta trinkoagoa izateaz gain, marroi ilunagoa dute, eta melaza ugari dutenez, zapore mikatza dute, karamelua, banilla, erregaliza eta kafea ukituta.

Eztia alternatiba osasungarriagoa da? EZ

Kontsumitzen dugun 100 g ezti bakoitzeko, 82 g azukre inguru hartzen ditugu, hau da, 328 kaloria inguru. Nekazaritzarako eta Elikadurarako Nazio Batuen Erakundearen arabera (FAO), eztiak balio nutritibo berezia izatearen ospea du, baina, egiaz, azukrea, ura eta beste mantenugaien aztarna ñimiñoak bakarrik ditu.

Eztitzaile gisa eztia erabiltzeko arrazoi bakarra da zaporea gustukoa izatea, baina inoiz ez osasunagatik. Azukrearekin bezala, OMEk gomendatutako 25 g baino askoz gehiago hartu beharko genuke (0,2 g zuntz, 0,42 mg burdina, 52 mg potasio edo 0,5 mg C bitamina). Gainera, industria-milel batzuk prozesatze sakon batetik pasatu dira, eta, ondorioz, jatorrian zeuden mantenugai gutxi horiekin amaitu da. Horregatik, gehienetan, azukrea eta ura bakarrik erabiltzen dira.

Azukreak haurren hiperaktibitatea eragiten du? EZ

Ezin izan da egiaztatu azukre kontsumoak hiperaktibitatea sortzen duela txikiengan; izan ere, ikerketa eta metaazterketa egin ondoren, Ameriketako Estatu Batuetako Elkarte Medikoak (AMA) egiaztatu duenez, dieta ez da okerragotzen eta ez zuen portaera hobetzen.

Baina hiperaktibitaterik ez izateak ez du esan nahi kaltegabea denik, kaloria asko ematen baititu, eta gehiegikeriak, aldiz, txantxarra agertzeko lehen kausa gisa, adin txikikoetan sindrome metabolikoaren garapenari lotuta dago, eta gaixotasun kardiobaskularrak eta 2 motako diabetesa modu goiztiarrean pairatzeko arrisku-faktoreen multzoa da.

Etiquetas:

azukre

Iruzkin bat argitaratzen baduzu, datu-babesari buruzko politika onartzen duzu

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak