Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

B12 bitamina eta dieta begetarianoa

Bitamina hori berez dago animalia-jatorriko elikagaietan soilik.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Ostirala, 2001eko abuztuaren 17a


Dieta begetariano orekatu batean, arrautzak eta esnekiak (batez ere gaztak) dira B12 bitaminaren iturri
nagusiak.
Landare-elikagaien barruan,
B12 bitaminaren aztarnak aurkitu dira
sojaren deribatu hartzituetan, hala nola misoan edo tempehean, baita espirulina moduko
algoetan ere.
Kasu horietan, ordea, oso txikia da bitamina hori,
eta, beraz, haren aprobetxamendua eztabaidagarria da.

Gainera, zorioneko
produktuetan, etiketetan adierazitako B12 kantitate naturala desorientatzailea da, eta ez dago
aktibo, eta gorputzak ezin du erabili. B12 bitaminaz aberastutako landareetatik datozen
produktuak bakarrik dira beren forma aktiboa
dutenak.

B12 bitamina beharrezkoa da azido koipetsuen, azido
folikoaren,
globulu gorriak eta deenergia sortzeko, nerbio-sistema zentralaren funtzionamendu
egokirako eta zelulen garapenerako.
Hesteetan egon ohi diren bakterio batzuk gai
dira sintetizatzeko.
Hala ere, bitaminei ahalik eta probetxu gutxien ateratzen zaie, sintesia
xurgapen fisiologikoko lekutik oso urrun dauden lekuetan gertatzen baita, eta horrek kimasi
guztia gorozkiek kanporatzen baitute.
Hori dela eta, B12 bitamina nahitaez elikagaiek eman behar dute.

B12 bitaminaz aberastutako landareetatik datozen
produktuek bakarrik dute forma
aktiboa
Beroarekiko sentikorra den mantenugai
bat da, eta, beraz, elikagaiek duten prozesamenduak kolamina-galera handiak
eragin ditzake.
Esnearen kasuan, %7 arte galtzen da 2-3 segundoko pasteurizazioagatik, eta %30 arte, 2-5 minutuko irakinaldiagatik.
Hori dela eta, esnea B12 bitamina-iturri bakarra
da.

Erakundearen aprobetxamendua

Janarietan dagoen B12 bitamina urdailak
jariatzen duen faktore intrintsikokoari finkatzen zaio, eta gero hestegorrian xurgatzen da.
Batez ere gibelean biltegiratzen da (% 80), eta garrantzitsua da erreserbek erakundearen eguneroko beharrak asetzea,
B12 bitamina gutxi irensteko edo gaizki xurgatzeko erregimena ezarri eta
3-4 urte geroago. Bai elikadura konbentzionalak, bai ovolactovegetariarrak behar
bezala asetzen dituzte behar organikoak, eta are
gehiago jakiten da ez
dela beharrezkoa
egunero jatea.

Ez
da oztopo, bitamina horren urritasuna deskribatu da, urte askoan B12 bitamina ugari duten elikagairik
ez duten gizabanakoetan, hala nola animalia-jatorriko elikagai guztiak saihesten
dituzten okurreetan. Barazkiak,
zerealak eta ogia jatea oso ona da, baina elikagai horiek kolaminen iturri muypobreak
dira. Hala ere, murrizketa dietetikoek urte asko
iraun dezakete kobalamina-urritasuna sortzeko. Horien
sintomak
hasieran hutsalak izaten dira (nekea eta apatia), baina denborarekin areagotu egin daitezke: zentzumen-arazoak, hilekoa, parakaminatzeko zailtasuna, asaldura psikikoak (suminkortasuna,
depresioa…), larruazalaren edo mukosen hantura…

Halaber, ama begetariano zorrotzetatik jaio berriek
B12 bitaminaren urritasuna garatzeko arriskua dute, umekiak ama-erreserbetatik kobalaminasobre guztia lortzen
baitu. Arrisku hori areagotu egiten da amak
denbora luzean amagandiko edoskitzearekin bakarrik jarraitzen badu.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak