Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Badakigu zer jaten dugun?

Azterketa batek aurrera egiten du jateko arrazoiak indartzeko jarraibideetan; ekintza gogoetatsua eta kontzientea izan behar du.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Osteguna, 2012ko martxoaren 01a
img_comiendo 5

Jateak erabakiak hartzea dakar: zer, zenbat eta nola jan. Noiz eta non ere gehitu liteke. Erantzunak aurkitu egin behar dira. Asmatu ahal izateko, gero eta eskuragarriagoak diren ezagutzak behar dira. Harvardeko Osasun Publikoko Fakultateko ikertzaileek agerian utzi dute eguneroko bizitzaren azkartasunak ezkutatu duen ezaugarri giltzarri bat: kontzientzia. Elikadura egokiak esan nahi du jan egin behar dela norbera ikusten den bitartean, eta ikuspen eta aintzatespen hori ezagutu eta epaitu egiten da.

Img comiendo1

Zer jaten den pentsatu behar da

Elikadura kontzienteak gosea janari gutxiagorekin asetzen du

Pausoak pentsatu gabe ibil daiteke, baina ezin da eskalatu kabilatu gabe. Era berean, janaria ahora nola hurbiltzen den hausnartu beharrik gabe jaten da, baina zer jaten den pentsatu behar da. Elikatzea eguneroko ekintza da, baina ez da inkontzientea izan behar.

New Yorkeko ikertzaileek bazkaltiar talde bati koilarakada bat altxatzeko eskatu zioten, eta hura ahora eramateko ekintza eten egin zuten, segundo batzuk jateko zer egingo zuten pentsatzeko. Askok ez zuten asmatu. Jaten zuten, baina ez zekiten zer. Ahaztu egin zitzaizkien. Presak, txikitatik (“azkar jaten du”) modu desegokian berotzen direnak, ez dira lagun onak, baita bazkaltzeko ostatu bakarra jaten bada ere. Ordenagailuaren aurrean edo kafe-gelan hamar minutu horiek ongi jakin behar dira.

Mahaikideak asetzeko zer jan aukeratzea

Kontzientziak urrats guztiak gidatu behar ditu: zer jan aukeratu, eta noiz utzi, behar adina jan delako. Ez da beharrezkoa elikagaiak bezain naturala den zerbait transzendental kategoriara igotzea, baina ezin da jausi gosea asetzera oinarrizko betetze-maila murriztera. Proba egiteko punta-puntako teknologia-enpresa batera joan ziren txostenaren egileak, eta introspekzio-prozesu batean mahaikideen gogobetetasuna bilatu zuten, gozamena ahaztu gabe. Oso egungo termino baten beharretik abiatu ziren, hau da, “desikastetik”: “edozer eta edozein modutan hartzeko” ohitura txarra kentzea.

Menuaren aukeraketa kontuan hartu gabe, murtxikatzeko, dastatzeko, ahoetan plazera bilatzeko eta apetitua eta gogoa asetzeko eskatzen zen. Berdin dio txokolatina, hanburgesa edo entsalada zen. Janaria behatu, mantendu, barneratu eta gozatu egin behar izan zen. Intuitu egiten zen, eta jateko ekintza janariaren ezagutzarekin sintonizatu ondoren lortzen den ikaskuntza apuntatu nahi zen. Ikusi zen bazkaltzeko denbora gehiago aprobetxatzen zela elikatzeko eta ez zela onartzen kanpoko zerbaitek unea aldatzea.

Espazio horretan zeuden beharrak janariaren unea errespeturik gabe eteten zuten beste batzuei ezartzen zitzaizkien. Eta jaki kontziente batek janari-kopuru txikiagoa ematen duela ikusi zen.

Janari-kantitateak neurtzea

Azkar jateak gehiago jatea eta okerrago aukeratzea esan nahi du

Elikadura kontzientea gainelikaduraren aurkako hesi gisa agertu da. Usainaz, zaporeaz, koloreaz, testuraz eta formaz gozatzeak, azken finean, janariaren bost zentzumenekin gozatzeak korrika egin nahi ez izatea dakar. Bigarren mailako efektu bat da plazera denbora luzeagoan, baina mantsoago sentitzea, eta horrek nazkatuari, oraingoan konorterik gabe dagoenari, hesi bat altxatzea dakar.

Jateko, hanburgesaz gozatzeko eta egiten den horretan interes guztia jartzeko prozesuan, nahikoa irentsi zela esaten duenean entzuten zaio organismoari. Obesitatearen eta elikadura txarraren aurkako borrokaren garaipen hori iristen da onartzen delako azkar jateak gehiago jatea eta okerrago aukeratzea esan nahi duela. Beste era batera esanda: kontzientziak ez du esan nahi bazkarirako denbora gehiago hartu behar denik, baizik eta bazkaltzeko denbora guztia hartu behar dela, eta horrek esan nahi du noiz amaitu jaten.

JANARIAREN HASIERA, AMAIERA ONA LORTZEKO GAKOA

Mundua oso azkar doa, eta abiadurarekin introspekzio-gaitasuna galtzen da. Helmugara iritsi nahi da, eta ahaztu egiten da garrantzitsuena bidea egitea dela. Pentsamendu horiek elikadurara eramatea behin betikoa da obesitatearen aurkako borrokan. Elikadura orekatua eta osasuntsua eta ongizate handiagoko sasoia lortzeko lan egiten duen gizarteari tresna gehiago ematea da. Kontzientzia lantzen hasteko, beti bezala, hasieratik egin behar da.

Jan Chozen Bays, Harvardeko pediatriako doktorea eta Mindful Eating: Guide to Rediscovering a Healthy and Joyful Relationship with Food (Kontzienteki jatea: janariarekin harreman osasungarri eta dibertigarria berraurkitzeko gida) galdetu zen zergatik jaten dugun elikagai bat edo bestea, edo zergatik bakarrik jaten dugun, tristeak eta estresatuak gaudelako. Horregatik, jaten hasi aurretik egin behar den lehen galdera da ea jan nahi den eta zenbat. Galdera egin ondoren, jakiak kontziente izango dira eta behar bati erantzuten saiatuko dira.

Galdetzeko eta erantzuteko, janaria hasteko eta amaiera baldintzatzeko ohitura lortzeak konstantzia behar du, baina abantaila bat du: ikaskuntza-prozesuan kontzientzia praktikan jartzen da, eta hori arrakasta bat da.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak