Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Bai, baina ez naiz betetzen

Asetasun-sentsazioak denbora bat behar du urdailera iristeko, eta, beraz, azkar jaten denean gosea izaten jarraitzen du.

Hamabost minutu dira biztanleen %33k eguerdian jaten ematen duten denbora, Oinarrizko Nutrizioaren eta Nutrizio Aplikatuaren Espainiako Elkarteak (SENBA) 2003ko Nutrizioaren Egun Nazionalaren 2. edizioan argitaratutako dokumentu batean emandako datuen arabera. Ordu-laurdena ez da nahikoa eguneko otordu nagusietako bat egiteko. Gutxienez 30 minutu irautea gomendatzen da, azkar eta presaka jateak eragindako ondoeza ez sentitzeko.

2003ko Estatistika Institutu Nazionalaren datuen arabera, espainiarrek egunero ordu bat eta 46 minutu ematen dituzte elikatzeko. Datu horrek Espainiako biztanleek eguneko 24 orduetan otorduetarako eta edarietarako ematen duten denbora adierazten du, hau da, ordu guztien %7.

Datu horiek azterturiko biztanleen batez bestekoa baino ez dira, eta alde bitxiak daude ezinbesteko jarduera horretan, asteko egunen, sexuaren eta adinaren arabera. Adibidez, astelehenetik ostegunera emandako denbora eta asteburua konparatzen badira, ikusten da iraupen hori ostiraletik igandera bitartekoa dela. Astegunetan, beraz, denbora gutxiago ematen da bazkaltzeko. Adinaren arabera, 25 eta 44 urte bitarteko gazteek erabiltzen dute denbora gutxien bazkaltzeko eta afaltzeko. Gosariari dagokionez, datua kezkagarria da. Haurren eta gazteen %8k ez du maiz hartzen, hau da, ez da minutu bat ere gelditzen eguneko hartune garrantzitsu horretan.

Zergatik jaten da hain azkar?

Bazkaltzen bukatzea eta bazkaltzen azkarregi ez dela erabat asetzen sentitzea jende askoren egoera da, eta ondorio organikoak ditu. Horietako bat pisua pixkanaka handitzearekin lotuta dago, minutu gutxiren buruan gorputzak behar baino kaloria gehiago kontsumitzen direlako, garunari asetasun-seinalea bidaltzeko astirik ematen ez zaionean. Esplikazioak mekanismo neurofisiologiko konplexuei eta erantzun hormonalei eta neurotransmisoreei erantzuten die. Erantzun horiek garunaren eremu oso zehatz batek, asetasunaren erdiguneak, erregulatzen ditu, hipotalamoan baitago.

Azkarregi jatera bultzatzen duten arrazoiak aztertzea da egoera konpontzeko lehen urratsa

Azkar jateak eragin dezakeen ondoeza dela eta, egoera konpontzea komeni da. Lehenengo urratsa kasu bakoitzean egokienak diren aholkuei jarraitu ahal izateko arrazoiak aztertzea da.

Jende asko egoera horrekin identifikatzeko arrazoiak askotarikoak dira:

  • Janariaren aurrean, azkar jatea jende askoren ohitura da. Barneratuta dute, inkontzienteki egiten dute, eta oso zaila egiten zaie, lehenik, onartzea eta, gero, aldatzea.
  • Lana eta bazkaltzeko tokia bereizten dituen distantzia, dela etxea, dela jatetxea.
  • Bazkaltzeko denbora gutxi, laneko ordutegiak direla eta.
  • Eguerdian atseden hartzeko dagoen denbora aprobetxatzeko lehentasuna.
  • Janarien denbora aisialdiko jardueretan erabiltzea, hala nola gimnasioan.
  • Denbora galtzea sukaldean, denbora galtzea lehenengo bazkaltzeko eta gero atseden hartzeko.

Zer egin daiteke?

Ez da erraza janari bakoitzari behar adina denbora eskaintzea inoiz egin ez denean, baina ahalegin bat egin behar da hori lortzeko. Aholku hauei jarraitzea lagungarria izan daiteke egoera hori gainditzeko:

-Jateko denbora bilatzea eta mantsoago egiten ikastea. Azkar jateak organismoan, maila fisikoan eta mentalean, dituen ondorio negatiboak ulertzea komeni da, ohitura hori aldatzeko ahalegina egin ahal izateko. Posible da organismoa berrheztea, otorduetarako eta afarietarako gutxienez 30 minutu eskainiz, eta platera eta platera bitartean minutu batzuk itxarotea, dena mahaian prest egon arren, jaten jarraitzeko.

-Elikagaiak ondo murtxikatu. Hori esan zuen Hipócrates de Cosek, medikuntzaren aitak, duela bi mila urte baino gehiago: «zure janaria zure medikuntzarik onena izatea». Helburu hori lortzeko, organismoaren beraren ekintza naturalak errespetatzea eta elikagaiak ondo murtxikatzea da horietako bat. Adibidez, otorduetan ogi txigortua jatea ogi arruntaren alternatiba ona da, oso gogorra denez, gehiago murtxikatu behar baita.

-Aurreko egunean janari prestatua utzi, berotu besterik egin gabe.

-Errezeta errazak eta azkarrak dituzten menu errazak prestatzea.
CONSUMER eroski-k prestatzen diren menu erraz eta azkarrak eskaintzen ditu, sukaldean ahalik eta denbora gutxien eman dezaten. Horri esker, denbora gehiago izango dugu lasai eta lasai jateko.

-Fianbrerarekin jan. Modu osasungarria da, eta etxean platerak jatea onartzen du, etxera edo jatetxe batera bazkaltzera joateko astirik ez dagoenean.

-Janaria enkargatzea. Egunero jatetxe berean bazkaltzen bada, aldez aurretik eska daiteke janaria, establezimendura iristean lehenbailehen jaten hasi ahal izateko. Menua aukeratzeko, prestatzeko eta zerbitzuaren zain egoteko behar den denbora aurreztuko litzateke.

Zer gertatzen da organismoan?

Img estrenyiment1
Organismoa jakintsua da. Azkar jateak ez du ongi sentitzen, eta bakoitzak bere erara islatzen du. Pertsona batek azkarregi jaten badu, ez da betetzen. Asetasun-sentsazioak 20-25 minutu behar ditu urdailera iristeko. Azkar jateak, 10-15 minutuan, denbora gutxian elikagai asko irenstea dakar, gosea desagertu egiten dela ohartu gabe. Asetasunik ez dagoenez, jaten jarraitzen dute gosea baretu arte.

Beraz, bazkaltzeko denbora gutxi bada ere, etengabe jaten bada, kaloria, gantz, karbohidrato eta proteina gehiegi hartzen dira, eta horrek digestioa zaildu egiten du. Gorputzak arazoak ditu elikagai guztiak hartualdi bakarrean metabolizatu eta asimilatzeko, eta hortik sortzen dira digestio-arazoak.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak