Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Barau keinukaria: dieta ez jatea denean

Barau keinukaria da gaur egun gehiago eta jarraian argaltzeko praktiketako bat, baina horren ondorio onuragarriak zalantzan daude. Zientziak zer dioen errepasatuko dugu

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Asteazkena, 2019ko irailaren 04a
Irudia: motortion

Barau boluntarioa, antzinatik datorkigun praktika dietetikoa da. Eta ez bakarrik erlijio-oinarriekin, esate baterako, Ramadan edo Garizumarekin, baita ongizate fisikorako bide gisa ere, espiritualetik harago. Jakina da, adibidez, medikuntzan hain garrantzitsuak diren figurak sustatu zituztela, hala nola Hipokrates, Galeno edo Paracelso, etabere ustezko onurei buruzko kontakizuna gutxi gorabehera konstante mantendu da mendeetan zehar. Osasungarria da, ordea? Zientziak horri buruz zer dioen errepasatuko dugu.

Oro har, barearen defendatzaileek gorputza "suspertzeko" eta "gaztetzeko" gaitasuna ematen diote, "erresistentzia fisikoa", "kontzentrazio mentala" eta organismoa "araztea" hobetzeko. Hipertentsioa, diabetesa edo gehiegizko kolesterola bezalako gaixotasunei aurre egiteko ere bada. Eta, noski, erakargarri izarrarena: argaltzen laguntzekoa. Egiazkoak al dira baieztapen horiek? Zein dira gaur egun proposatzen diren baraia-motak?

Izen batzuk, promes asko

Gaur egun erraza da baraurik oso mezu gogotsuak aurkitzea pisua jaisteko proposamen gisa. Komunikabideetan, sare sozialetan eta blogetan egindako ibilbide sinple batek informazio ugari ematen du gure gorputz-ongizatea nola hobe dezakegun jakiteko. Ez dira espazio bakarrak. Metodo hori jarraitu nahi badugu, kontsulta dietetikoak eta enpresak aurkituko ditugu, gu gidatzeko prest. Liburudenda batera joaten bagara, praktika hori zabaltzen duten bolumen ugari topatuko ditugu: "barau keinukaria" eta "ayuno malgu", "fasting", "dieta 16 / 8" edo "5: 2". Denek proposatzen dute gauza bera: elikadura egun "arrunta" txandakatzea, eta egun horiek ez dute ia batere jaten, eta elikagai eta kaloria gutxi izaten dituzte.

Liburu hauek kontatzen dutena begiratzen dugunean, hainbat motatako promesak deskubritzen ditugu. Ia guztietan, erreferentzia historikoak, ikerketa zientifikoetara aipuak, oreka espiritualaren aipamenak eta hurrengoak bezalako adierazpenak daude, eta horiek guztiek eskuzko dieta miragarriari eusten diote. Hau da: "metodo eraginkorra da behin betikoa, metodo original eta klinikoki frogatua", "metodo iraultzailea", "metodo iraultzailea", "metodo iraultzailea: kaloriak kontatzen dira", Michael Mosley doktorearen liburuan aurkitzen duguna, eta "ayunar", erreferentzia (mediatikoa).


Irudia: Lubosa Houska

Zergatik esaten dugu dieta miragarria egiten dutela? Izan ere, datu eta proposamen sinesgarri, nahiko sinesgarri eta sinesgarriak konbinatzen dituzte, babes zientifikorik gabeko eta betetzeko oso itxaropen zailekin. Abel Marinék dioenez, Bartzelonako Universitat de Barcelonako Nutrizio eta Bromatologia katedradun emeritua, dieta horiek "gauza onak eta originalak dituzte, baina onak ez dira originalak eta originalak ez dira onak". Beste ohar bat jarraitu aurretik: horrelako liburuen egileak medikuak edo nutrizionistak izatea ez da fidagarritasun apelaezina. Osasunaren arloan, denetan bezala, profesional onak eta txarrak daude: Pierre Dukan ezaguna, urrunago joan gabe, Frantziako Medikuen Elkargotik bota zuten 2014an, bere dieta polemikoagatik hain zuzen.

Zientziak dioena

Barau keinukariaren sustatzaileek —baita magia kutsu pixka batekin liburuak argitaratzen dituztenek ere— hainbat ikerketa zientifiko aipatzen dituzte maiz. Ikerketa horiek, zenbait kasutan, ospe handiko erakundeek argitaratu dituzte, esate baterako, Erresuma Batuko Osasun Zerbitzu Nazionalak (NHS), eta, beraz, fidatzekoak dira. Baina eztabaidaezinak al dira? Mahai gaineko dokumentuekin, berma dezakegu baraurik onuragarria dela osasunerako? 2018ko irailean argitaratu den berrazterketa zientifikoaren arabera, ez. Gaur egun, eta dauden datuekin, ezin da esan baraurik ona denik osasunerako.

"Eskura dauden ikasketak gutxi dira; pertsona gutxirekin egin dira, denbora laburrean, eta, gainera, muga metodologiko garrantzitsuak dituzte. Hori dela eta, ezin da ondoriorik atera Buppeu Fabra Unibertsitateko (UPF) Komunikazio Zientifikoaren Behatokiko (UPF), Iberoamerikako Cochrane Iberoamerika, Nutrizioaren eta Dietetikaren Espainiako Akademian (AEND) eta Zientzia eta Teknologiarako Espainiako Fundazioan (FECYT).

Hau da: ezin da esan gaiztoa denik. "Egia esan, ez dakigu", aitortzen du Eduard Baladia Nutrizio eta Dietetikako Espainiako Akademiako (CAEC-AEND) Ebidentzia Zientifikoaren Analisi-Zentroko zuzendariak. Eta hor dago arazoaren quid delakoa: "Frogek esaten badute balizko onurak zalantzazkoak direla eta arriskuak ez ditugula ondo ezagutzen, gomendatu egin beharko genuke? Erantzun argia ez da, izan daitezkeen arriskuek (ezezagunak) balizko onurak gainditzen baitituzte (zalantzazkoak), batez ere, aztertu nahi dugunerako eraginkorrak eta seguruak diren alternatibak ditugunean", arrazoitu egiten du.

Elikadura-nahasteetarako atea


Irudia: motorra

Izan ere, oro har, barearen ondorioak aztertzen dituzte ikerketek pertsona osasuntsuetan. Edo, bestela esanda, baztertu egiten dute arrisku-biztanleria. Horrek esan nahi du ez dutela kontuan hartzen, hain zuzen ere, baraur-metodo horiek guztiak zuzentzen diren jendea. "Dieta mota hori nork egingo duen galdetu behar da —esan du Julio Basultto nutrizionistak—. Pertsona osasuntsuak dira? Ez. Gehienak pisua galdu nahi duten pertsonak dira. Eta gehiegizko pisua edo obesitatea duten pertsonen artean, elikadura-arazoak nagusitzen dira. Adibidez, betekadarena. Baratzeak areagotu egiten du hori kroniko bihurtzeko edo handitzeko aukera. Hau da, elikadura-nahasterako atea izan daiteke", ohartarazi du.

Basultok gaineratu du barau keinukariaren dietak duen beste arazo bat desedukatzea dela. "Elikadura-nahasteak eragiten ez badizkizu ere, dieta honek ez dizu erakusten eguneroko egoera guztietarako behar bezala jaten; aitzitik, ez dizu jaten uzten. Hau da galdera: Ba al dago nahi ez dudan argaltzeko beste modurik? Erantzuna baiezkoa da. Beraz, aukeratu dezagun, ez baraurik", esan du.

Gehiago bizitzeko aukera osasungarriak (eta hobeto)

Osasunaren Mundu Erakundeak (OME) gomendatzen du dieta osasungarria egitea malnutrizioa eta kutsatzen ez duten hainbat gaixotasun prebenitzeko: obesitatea eta diabetea, hiperkolesterolemia eta hipertentsioa.Elikadura-premiak aldatu egin daitezke pertsonen eta haien inguruabarren arabera; izan ere, gantz gutxiago hartzen dute (egunean % 30 baino gutxiago jaten dute); nutrizio premiak aldatu egiten dira pertsonen arabera eta pertsonaren arabera. Ayuno ez dago gomendio osasungarri horien barruan. Horren harira, Eduard Baladia nutrizionista eta ikertzaileak gogoeta hauek egiten ditu:

  • Badira esku-hartze aski ezagunak, hala nola jarduera fisikoa, zahartzea atzeratzen dutenak, galera funtzional gisa edo jarduerarik gabeko bizitza-urte gisa ulertuta. Sedentarismoa eta bakardadea konpondu behar dira, adin jakin bateko pertsona zaharrengana (subjektu ez-funtzionalak, gizarte-mailan) itzultzen diren bi faktore.
  • Energia-gabeziari eta bizitza-luzetasun handiagoari buruzko teoriek, zenbait eskualderen (Japonia) ebaluazioaren zati batean sortuak, teoria horiei hainbat azalpen eman behar zaizkie: frutak, barazkiak, arraina eta bizitza aktiboa; faktore aski ezagunak dira, gaixotasunak saihesten dituztenak eta zahartze funtzionala ahalbidetzen dutenak. Seguruenik, kaloria-murrizketa (ez da hain pobrea bezain larria), ez da askoz gehiago azaltzen. Hala ere, aukerak irekita egon behar du, baina Okinawaren leloa ez da “barea eta biziko zara”, baizik eta “asetasuna arte ez jatea”.

Etiquetas:

argaldu barau

Iruzkin bat argitaratzen baduzu, datu-babesari buruzko politika onartzen duzu

Hau interesa dakizuke:

Infografias | Argazkiak | Ikerketak