Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Barazki berdeak udaberriko anemiaren aurrean

Ilar freskoak, espinakak, zerbak, lekak edo brokolia dira burdina eta folatotan aberatsak diren barazki berde batzuk, anemiaren kontrako bi elikagai.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Asteartea, 2012ko maiatzaren 01a
img_guisantes 2

Hosto berdeko barazkiak beste batzuetatik bereizten dira, anemia prebenitu eta tratatzeko elikagaiak biltzen dituztelako. Haien presentzia eztabaidaezina da udaberriko egoera fisiko eta gogo-aldarte apatsuari aurre egiteko dieta prebentiboaren testuinguruan. Anemia izateko joera duen edozein pertsonak beherakada handiagoa izan dezake bere urritasun-egoeran udaberriko asteniarekin zerikusia duena gehitzen bada. Nekearen eta ahultasunaren sentsazioa anormala da egindako esfortzu fisikoarentzat, eta, azalpen medikorik ez badu ere, jarraibide dietetiko egokiekin konpon daiteke.

Img
Irudia: Esther Groen

Nutrizio arloko hiru anemia mota daude: anemia ferropenikoa, prebalentziarik handiena duena, burdina gutxi izateagatik; anemia megaloblastikoa, azido folikorik ez izateagatik; eta anemia kaltegarria, B12 bitaminarik ez izateagatik. Azken biak hain lotuta egon daitezke, ezen anemia megaloblastikorako terapia gisa azido folikoarekin bakarrik tratatzeak B12 bitaminaren nutrizio-urritasuna estal baitezake. Anemia duela susmatzen dute zenbait sintoma hauek: nekea, eguneko lehen ordutik; arnasa hartzeko zailtasuna eta buruko mina; zorabio-sentsazio bizia, ariketa fisikoa egitean; kontzentratzeko zailtasuna edo loezina.

Arazo horiek konpontzea dietetikoa da: elikagai defizitarioak eta nutrizio-osagarriak dietan sartzeak, egoerak hala eskatzen badu, hilabete batzuetan bizi-kalitatea mugatzen duten sintomak gainditzea dakar, eta arazo karentziala konpontzea.

Elikagai antianemikoak

Elikagai antianemikoak burdina, folatoak eta B12 bitamina dira, baita beste osagai begetal batzuk ere, hala nola klorofila. B12 bitamina izan ezik, gainerako konposatuak ugariak dira landareetan. Barazki guztien artean, hosto berdeko barazkiak, hala nola zerbak, espinakak, brokolia, romaneskoa (azalore-barietate bat), lekak, ilar freskoak eta berroak dira, ezberdintasunez, elikagai antianemiko horietan aberatsenak.

Burdina eta folatoak elikagai antianemiko ugari dira barazki berdeetan: espinakak, lekak, zerbak, ilar freskoak edo brokolia.

Batez beste, horietako edozein plater sakon batek (300 gramo) sei miligramo burdina ematen du. Kopuru hori osatzeko, menuetan burdina asko duten beste landare batzuk jarriko dira, hala nola lekaleak (soja, garbantzuak eta dilistak, ugaritasunaren arabera; 60-80 gramoko errazio batek 4-5,6 mg ematen ditu) eta fruitu lehorrak. Burdina gehien dutenak pistatxoak, pipak eta pinaziak dira. 25 gramoko eskukada batek 1-1,75 miligramo ematen ditu.

Anemia izanez gero, barazkiek balio erantsia dute: C bitamina ere ematen dute. Mantenugai horrek xurgapena areagotzen du, eta barazkiek hemo ez den burdina aprobetxatzen laguntzen du. Barazkiek C bitamina gutxiago galtzeko, galdarraztatu, dente egosi edo salteatu egin behar dira, luzaroan bero handirik eman gabe.

Barazki berde guztien artean, honako hauek nabarmentzen dira folato-iturri gisa: espinakak (kopuru handiagoa, entsalada zaporetsu batean gordinik jaten badira), Bruselako azak, zainzuri berdeak eta brokolia (350 eta 490 mg artean ematen dute plater sakon bakoitzeko), egunero hartzen den janariaren %100. Magnesioa ere mineral nabarmena da barazkietan, eta onuragarria da muskulu-uzkurdurei eta muskulu-eskeletoko nekeari aurre egiteko. Hori dela eta, arrazoi bat gehiago dago barazkiak egunero jateko.

BARAZKI BERDEAK EGUNERO

Erraza eta eskuragarria da orri berdeko barazkiak asteroko menuan txandakatzea eta, aldi berean, barietatea eta gustu ona izatea. EROSKI CONSUMER egunkarian konbinazio egokiak eta egokiak aurki daitezke anemia nutrizionalen kasuan. Hona hemen proposamen gozo eta elikagarri batzuk:

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak