Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Barazki-zukuak: nola prestatu eta zer propietate dituzten

Landare-zukuek propietate oso onuragarriak dituzte osasunerako, baldin eta barazkiak eta barazkiak konbinatuz asmatuz gero eta horiek edateko une egokiarekin
Egilea: Maite Zudaire 2012-ko abuztuak 2
Img zumo lechuga hd
Imagen: jules:stonesoup

Zukuak ez dira frutazkoak bakarrik. Ondo aukeratutako barazkien konbinazioari esker, zukuak edo barazki-likidotuak egin ditzakegu, eta, zapore harrigarriak probatzeaz gain, haien ezaugarriak ahalik eta gehien aprobetxatu. Barazkiak gustuen eta lehentasunen arabera nahas daitezke, baina komeni da jakitea konbinazio hobeak eta egokiagoak daudela, baita jateko une egokiak ere. Artikulu honetan, barazki-konbinazio onenak proposatzen dira (koloreekin, gida gisa), zukuetarako ideiak eta horiek hartzeko unerik onenen iradokizunak, eta nola ondu.

Konbinaziorik onenak: barazki-zukuen kolore-gida

Plater baten kolorea hautematen den lehen sentsazioa da. Usainarekin batera, bere gogamenean eragiten du ia erabat, baita frogatu gabe ere. Landareetan ere, koloreak konposatuen presentzia adierazten du (hala nola klorofilak, karotenoideak, antozianinak edo likopenoa), oso interesgarriak baitira haien ahalmen antioxidatzailea eta gaixotasunen prebentzioa dela eta. Barazki-zukuak egiten hastean, zaporea hobesten da, itxura osasungarriagoa eta nutritiboagoa alde batera utzi gabe.

Zuku berdeak

Img
Irudia: CONSUMER EROSKI

Hautatzen diren barazkiak hosto berdekoak dira, hala nola letxugak, eskarolak, endibiak, zerbak, berroak, pepinoa, apioa edo espinakak, perrexil fresko txikitua edo zukua dutenak. Sagarrarekin nahastea egokia da, fruta horrek sinergia elikagarri ona baitu barazki berdeekin, eta zapore gozo atsegin eta atsegina ematen dio zukuari.

Barazki horiek eta esnekiak (esnea, gaztatxoak edo esnegaina) ez nahastea komeni da. Osagai horiek oso ohikoak dira barazki-kremen errezetetan, landare-burdinaren xurgapena ahalik eta gehien aprobetxatzeko, esnekien kaltzioak eragina baitu barazkien burdinaren asimilazioan. Landare-multzo horrek burdina, magnesioa, folatoak, potasioa, klorofila eta K bitamina ditu mantenugaien artean, eta horrek nutrizio-interes berezia sortzen du.

Interneteko foro edo liburuxka inprimatu batzuetan, koipea erretzeko mota horretako zuku berdeak hartzea iradokitzen da, nahiz eta adierazpen horrek ez duen ez oinarri dietetikorik ez medikurik. Zuku horiek, ordea, likidoak kanporatzen eta hanken hantura arintzen laguntzen dute; hain deserosoa da likidoak atxikiz gero, baina ez koipea.

Proposamen batzuk: espinakak, perrexil txikitua, apioa eta sagarrak; letxugak, endibiak, pepinoa, limoia eta sagarrak; pepinoa, limoia eta sagarra aguakatearekin edo gabe…

  • Anemiak, gibeleko minak, likidoen atxikipena eta uzkurdurak, eta hezurren osasuna zaintzeko.

Barazki-zuku laranjak

Img zumver1
Irudia: CONSUMER EROSKI

Azenarioak osagai nagusi gisa gehitzen zaizkien zukuen laranja-kolorea markatzen duten barazkiak dira. Adibidez, azenario-zukua tomatearekin edo pepinoarekin, laranja-kolorea mantentzen duena. Kalabaza ere bai, baina kozinatu egin behar da lehenik, jateko eta digestioa egiteko.

Batzuetan, laranja-kolorea ez da hain nabaritzen, erantsitako barazki berdeen klorofilak estaltzen duelako, baita barazki-zukuak ere; gainera, letxuga, piper berdea, apioa eta sagarrak ditu. Organismoak A bitamina bihurtzen duen beta-karoteno (antioxidatzailea) aberastasunak, behar izanez gero, zuku horien nutrizio-balioa zehazten du, eta beste batzuetatik bereizten ditu, nahaste jakin batzuetan gomendatzeko moduan.

  • Ezaugarri hauek ditu: begi-osasuna zaintzea, azalaren eta mukosen egoera elikatzea, zaintzea eta hobetzea (lehortasuna, narritadurak, lakak), ahoko minak hobetzea (ahoko aftak, ezpainen ertzetan zauriak), eragozpenak, sorgorgailuak eta esofagoko hantura-prozesuak.

Kolore gorriko likuatuak

Img zumver2
Irudia: CONSUMER EROSKI

Tomatea eta erremolatxa dira barazkiak protagonista. C bitaminaren, folatoen, potasioaren, magnesioaren, A probitamina eta konposatu antioxidatzaileen edukiak, hala nola, likopenoa eta antozianinak (erremolatxan ugari, eta horri ematen dio kolore gorri intentzso-moratu bereizgarria), odolaren eta sistema kardiobaskularraren osasunerako likuatu horien ontasuna azaltzen dute. Hala ere, tomatearen ohiko kontsumoa, osaera berezia duenez, ez da egokia artikulazioetako mina duten pertsona sentikorretan.

Baliatu errezeta hauek gozagarri egiteko: tomate, pepino eta limoi zuku freskagarri bat; tomate-zuku gozo bat edo erremolatxa-zuku bat azenarioarekin; zopa hotza edo pikortatua piper-ukituarekin.

  • Ezaugarri hauek dituzte: dislipemiak (kolesterola eta/edo triglizerido handiak), arazo kardiobaskularrak, arteria-hipertentsioa, endekapen-prozesuak eta, oro har, odolaren kalitatea araztu eta hobetzeko.

Barazki-zukuak, gozoak ala gaziak?

Zukua gazitu egin daiteke, baratxuriarekin, olioarekin eta gatzarekin ontzen bada, edo piperbeltzekin edo beste espezia batzuekin, edo gozokiarekin, baldin eta barazkiak eta frutak bakarrik nahasten badira. Izan ere, barazki-zukuen zapore gozoa meskokolanatik dator, eta horiekin kongeniatzen dute, sagarra azenarioarekin bezala. Azenarioei laranja-zukua gehitzeak edo tomate eta sandia-zuku batekin abenturak egiteak aukera ematen du sumatzen ez diren baina udarako oso atseginak eta freskagarriak diren zaporeak probatzeko.

Barazki-zukuak: noiz hartu

Barazki-zukuak hartzeko unerik egokiena ordu artean izaten da, aperitibo edo mokadu freskagarri gisa. Hala, ahalik eta gehien aprobetxatzen da landare-nahasketaren nutrizio-dentsitatea -ez da asko, baina bai aniztasunean eta kalitatean-. Fruta-bolumenaren %80 eta %90 ura da.

Ondoren, zukua, nahi izanez gero, C bitamina ugari duen fruta jan daiteke, hala nola marrubi-katilu bat, meloi-zati bat, laranja edo anana. Hala, landare-zukuen batez ere barazki berdeen burdinaren xurgapen organikoa bikoiztu edo hirukoiztu egiten da.

Kontuz ongailuekin landare-zukuan

Barazki-zukuari gehitzen zaizkion ongailuek, digestio gehiago egiteko (adibidez, limoi-zuku bat, olio birjina estra zorrotada bat edo piperbeltz-ukitu bat), formula osatu eta aberastu dezakete, edo alderantziz: erabat desitxuratu eta nutrizio-interes guztia kendu. Gatz-puntu bat interesgarria da landareen potasio-ekarpen handia orekatzeko.

Kontua da ongailu hori gehiegi erabiltzea, ozpin-olioekin neurriz gain hartzea edo esne-krema, esnea edo jogurta gehitzea landare-prestakin horiei. Zenbat eta naturalagoa izan zukua eta orduan eta gozagarri gutxiago izan, orduan eta osasungarriagoa izango da, eta gehiago nabarituko da jatorrizko zaporea.