Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Barazkiak: bere bitamina eta mineralen garrantzia deskubritzen du

Barazkiak eta barazkiak ezinbestekoak dira osasuna zaintzeko

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Ostirala, 2018ko azaroaren 16a

Berdurek eta barazkiek organismoaren funtzionamendu egokirako behar diren bitaminak eta mineralak dituzte. Gainera, beste onura garrantzitsu batzuk ere badituzte, zuntz asko dutelako eta gantz gutxi dutelako. Pieza bakoitzean osagai asko aurki ditzakegu, eta horiek aldatu egiten dira kolorearen edo landarearen familiaren arabera. Hurrengo artikuluan daukagu.

Barazkien mineralak

Mineral ugari dago, eta berdura eta barazkien ohiko kontsumoak gure dietari eman diezaioke ekarpena: burdina, zinka, fosforoa, potasioa, kaltzioa, magnesioa eta kobrea.

Burdina, adibidez, oso onuragarria da odolarentzat eta garunarentzat, hemoglobina sortzen laguntzen baitu. Gainera, mantenugai indartsua da muskuluentzat, sendo eta osasuntsu mantentzen ditu eta oxigenoa behar bezala garraiatzen laguntzen du lanean ari direnean.

Zinkak organismoaren erradikal askeak kentzen ditu eta larruazalaren elastikotasuna hobetzen du.

Fosforoa, berriz, giza gorputzean presentzia gehien duen bigarren minerala da, kaltzioaren atzetik. Bere funtzio nagusia organismoko hondakinak desagerraraztea eta zelulak eta ehunak konpontzea da. Gainera, digestioak errazten ditu, hortzen eta hezurren osasuna babesten du, gorputzeko energia-mailak handitzen ditu eta memoria hobetzen du.

Potasioa da nerbio-sistemaren aliatu handien artean. Organismoaren hazkundea bultzatzen du, muskuluak eta hezurrak osasuntsu mantentzen ditu eta oreka osmotikoan laguntzen du, hau da, zelulen barruan eta kanpoan dauden substantzien kontzentrazio egokian. Gainera, proteinak sortzen ditu aminoazidoen bidez, eta karbohidratoen metabolismoan parte hartzen du.

Kaltzioa da ugariena gure gorputzean. Haurraren kontsumoa oso garrantzitsua da haurtzaroan eta nerabezaroan, eskeletoa ondo garatzeko dituen propietateengatik. Mineral hori arduratzen da hezur eta hortz osasuntsuak mantentzeaz, eta, zinkaren antzera, odolaren koagulazioan parte hartzen du. Gainera, nerbio-bulkadaren transmisioan, muskulu-uzkurduran, jariaketa hormonalean edo B12 bitaminaren xurgapenean laguntzen du. Oro har, oso mineral osoa da, funtsezkoa dieta osasuntsu batean.

Magnesioak ere garrantzi handia du hortzak, hezurrak edo bihotza mantentzeko. Glukosa askatzeaz arduratzen diren entzimak aktibatzen ditu, proteinen eraketa sustatzen du, hezur-egituraren parte da eta nerbio-sistemaren funtzionamendu egokia bultzatzen du.

Azkenik, kobrea funtsezko mikrommineral bat da, haren funtzioa funtsezkoa baita burdina asimilatzeko. Beste mineral batzuek bezala, zenbait entzima, globulu gorri eta hemoglobina eratzen parte hartzen du. Gorputzak C bitamina asimilatzea bultzatzen du, eta lan garrantzitsua egiten du nerbio-sistema zentralean.

Eta bitaminak?

Frutak eta barazkiak kaloria gutxikoak dira, eta ur, mineral eta, jakina, bitamina ugari daukate. Bitamina hidrosolubleak (C bitamina, azido folikoa edo B konplexuko bitaminak) eta bitamina liposolubleak (betakarotenoak edo A, E eta K bitaminak, adibidez) ditugu nabarmenenen artean.

C bitamina ezaguna da herdoilaren aurkako ezaugarriengatik, zelulen DNA babesten baitu eta larruazalaren zahartzea saihesten baitu. Gainera, funtsezkoa da burdina eta kaltzioa xurgatzeko. Gure organismoak ez du bitamina hori gordetzeko gaitasunik; beraz, dietan egunero sartu behar da. Tomatea, espinakak, tipula, aza eta azenarioa C bitamina ugarikoak dira.

Azido folikoak proteinak metatzen ditu gorputzean. B multzoko bitamina hori ezaguna da haurdunaldian duen garrantziagatik. Globulu gorriak sortzen eta DNA sortzen laguntzen du.

Gibelak A bitamina bihurtzen du betakarotenoa. Bitamina horrek oso propietate onuragarriak ditu ikusmenerako, begi-endekapena, begi-lausoak, begi lehorraren sindromea edo hainbat infekzio saihesten baititu. Gainera, antioxidatzaile gisa jarduten du, minbizitik babesten du, diabeteari aurrea hartzen dio eta immunitate-sistema indartzen du.

E bitaminak, antioxidatzaile gisa, zelulak erradikal askeen eragin kaltegarrietatik babesten ditu.

Eta, azkenik, K bitaminak odolaren koagulazioan esku hartzen du, organismoaren funtzionamendu egokia bultzatuz.

Bitamina eta mineralen kontsumoa ezinbestekoa da dieta osasungarria eta orekatua izateko. Fruta edo barazki pieza bakoitzak bitamina eta mineral kopuru ezberdina dauka; beraz, garrantzitsua da aldatzea eta beti elikagai berberak ez hartzea. Zenbat eta askotarikoagoa izan, orduan eta osoagoa izango da gure elikadura.

Sociedad Española de Fabricadores Izoztos (ASEVEC) izeneko Espainiako Landareen Fabrikatzaileen Elkarteak (ASEVEC) Interneteko gune bat du, barazkiak eguneroko dietan txertatzeko premiaz jabetzeko. Orri honetan, barazki izoztuak fabrikatzeko prozesua ikus daiteke, baita barietate ezberdinak jasotzen dituzten Espainiako eremuak, osasun aholkuak eta plater gozoak egiteko sukaldean tratamendu eta erabilera onena ere.

RSS. Sigue informado

Iruzkin bat argitaratzen baduzu, datu-babesari buruzko politika onartzen duzu

ASEVEC

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak