Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Baskularen zain bizi zara? Pisuzko arrazoiak daude, eta horregatik ez zenuke egin beharko

Los expertos en nutrición y obesidad aclaran que los kilos no son el mejor indicador de salud y que obsesionarse con el peso puede ser contraproducente para lograr un bienestar real y duradero

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Astelehena, 2019ko abuztuaren 12a
Irudia: KarepaStock

Si alguna vez has hecho dieta para adelgazar, seguro que conoces este camino: los kilos marcan la meta y la báscula mide el ritmo. Cuando los objetivos son tan específicos como “bajar cinco kilos” o “llegar a 70”, los controles de peso se vuelven prioritarios porque la báscula, de algún modo, funciona como un medidor del éxito. Sin embargo, las personas no pesamos siempre lo mismo. Nuestro peso aumenta o disminuye de un día para otro, incluso en cuestión de horas. ¿Tiene sentido marcarse un objetivo tan concreto como “llegar a 70 kilos” sabiendo que ese valor varía? ¿No es como participar en una carrera cuya meta cambia de lugar? Consultamos con expertos en dietética, nutrición y obesidad para salir de dudas, y esto es lo que nos dicen: los kilos no son la medida más adecuada, la báscula está sobrevalorada y llevamos años haciéndolo mal.

Pertsona askorentzat ohiko ohitura da pisatzea. Ez dago argaltzeko asmorik: baskularekin nolabaiteko senidetasuna izatea osasun-praktika ona da, eta baliagarria izan daiteke aldaketa esanguratsuak hautemateko eta garaiz garbitzeko. Maiz pisatzen duten pertsona horiek badakite kiloak ez direla konstanteak. Pisua, aldiz, aldatzen den balioa da. Goizetik gauera aldatzen da, egun batetik bestera edo ariketa egin ondoren, adibide batzuk bakarrik aipatzearren. "Egunez, pisua kilo bat edo kilo eta erdi alda daiteke, arazorik gabe. Emakume batek, hilekoarekin dagoenean, bi eta hiru kilo gehiago izan ditzake", dio Pablo Ojeda dietista-nutrizionistak.

Fluktuazio hori normala da eta pertsona guztiei gertatzen zaie, eta, beraz, argaltzeko dieta gehienek proposatzen dutenaren kontra talka egiten du, gorputz-pisua estatikotzat hartzen baitute, eta 'pisu perfektua' ere agintzen dute, hori ez bada ere. Julio Baulto dietista-nutrizionista ere artikulu honetan azaltzen denez, "pisu ideala" da Estatu Batuetako aseguru batek duela 70 urte baino gehiago egin zuen arrisku-ebaluazioko dokumentu bat, eta ez du zientzia-oinarririk. Existitzen dena —eta ñabardurekin— pisu osasungarriaren maila bat da. Urkila bat, ez kopuru jakin bat.

Boikota, baskula-Barekin

Pisua aldatzen den, ideal irrealak, zifrak zifren ordez... Ikuspegi hain harikorrarekin, ideia ona da baskulari hainbeste arreta ematea? Pablo Ojedaren hitzetan, ez. "Oso gauza espezifikoa ez bada, kirolari profesional baten kasuan bezala, baskularen zain egotea kaltegarria izan daiteke. Mundu guztiari ez zaio gomendatzen pisua erreferentziazko adierazle izatea", esan du. Baina zergatik?


Irudia: samwordley@gmail.com

Oededa, gainera, Obesitatea Ikertzeko Espainiako Elkarteko (SEEDO) kidea da, eta horrela azaltzen du: "Pertsonek boikotearako joera dute, batez ere pisu-galerari aurre egiten diotenek, oso konbentzituta egon gabe. Hau da, presio sozialaren eraginez egiten dutenak, arropa ez dutelako ondo edo gai estetikoengatik sentitzen, baina ez osasun-arazo batengatik". Espezialistaren iritziz, argaltzeko prozesua eraginkorra eta iraunkorra izan dadin, lehenik egoeraz jabetu behar da, eta hura aldatzeko prestatu, James Prochasaska psikologoak aldaketaren ereduan proposatzen duen bezala. "Ohiturak aldatzeko prestatzen ez denak dieta gehiago egingo du", dio Ojedak. Hortxe hasten dira arazoak.

"Dieta gehiago egiten duzunean, pisuari asko begiratzeko eta zure helburuak boikoteatzeko. Adibidez, 200 gramo igotzen badituzu, horrek aitzakia ezin hobea ematen dizu zure pentsamendua indartzeko: "horrek ez du balio, honek ez dit balio, denbora galtzen ari naiz, jo". Baina uste baino pisu handiagoa galtzen duzunean ere gertatzen da, zeren eta: 'u, eta, zer ondo egin dut, merezi dut sari bat, gaur irten eta gutizia bat eman dezaket'. Hau da, zure pisuarekin gertatzen dena gertatzen da, bai irabazten baduzu eta bai galtzen baduzu, emaitzak boikota egiteko balio du. Beraz, kiloak ez dira erreferentziarik onenak", azaldu du.

Kiloak osasun-adierazle gisa

Pisutik pasatuta, gure gizartean ezagunak diren (eta gero eta hedatuago dauden) patologiekin lotzen da: gaixotasun kardiobaskularrak, 2 motako diabetesa, hiperkolesterolemia... Espainian, helduen %13,8k 2 motako diabetesa dute, eta %50ek baino gehiagok kolesterol handia. Era berean, Espainiako helduen% 54k gehiegizko pisua du eta% 17k obesitatea du. Hori dela eta, pisuaren eta altueraren arteko erlazioa da proba ohikoenetako bat, osasuntsu gauden ala ez erabakitzeko. Eta, jakina, gehiegizko pisua osasun-markatzaile garrantzitsua da, baina beti al da? Zuzena al da kiloen eta osasunaren arteko erlazio zuzena ezartzea?

Juan Revera dietista-nutrizionistak ezetz dio. Eta adibide argi bat ematen du: ""Fosfisanak" deitzen zaie, hau da, gehiegizko pisua duten eta, hala ere, analitika zoragarriak dituzten pertsonak. Pertsona horiek metabolikoki osasuntsu daude, nahiz eta kilo gehiago izan, eta ez dira gutxi: kolektiboaren %30 inguru dira, Bittor Rodriguez ikertzaileak deskribatzen duen bezala. "Obesitatearen paradoxa" esaten zaio horri.

Bestalde, pisua osasunaren sinonimo ukaezina dela zalantzan jartzen duten adibideak ere badaude. 'Fanfarreak' daude, eta 'flakakeriak' deitu ahal izango litzakete: pisu normaleko maila batean dauden indibiduoak, baina ez daude osasuntsu. Pertsona horiek, argaltasuna gorabehera (edo horren ondorioz), ezohiko analisiak dituzte. Arriskutsua al da elikadura-desordena izatea, pisatu beharra dagoen arren? Osasungarria da "mirari-dieta" guztiak kateatzea 60 kilo amestu horietara iristeko? Ikusten denez, pisu-osasuna erlazioak ñabardura batzuk onartzen ditu.

Hirian nahasten den DNA bat

"Edertasun- edo osasun-kanonak ematen dituzten pisua indartsu izatea oso zaila da", dio Juan Revalvak. Arrazoi askorengatik da hori, baina berak bereziki nabarmentzen du bat: "Gure pisua genetikoki zehaztuta dator".

Alde batetik, espezie gisa, gizakiok 'programatuta' gaude, energia biltzeko eta, hartara, gabezien eta goseteen garaiak jasateko. Hau da, elikagaiak eskuragarri daudenean jateko, aurrerago ez direla egongo aurreikusiz. Hori dela eta, lehentasuna dugu elikagai kalorikoak, gantz eta karbohidrato ugari dituztenak, horiexek baitute energia gehien. Gure programazio genetikoa zaharkituta geratu da, ingurua erabat aldatu baita. Gaur egun, gizarte industrializatuetan konstantea ez da goseteak, baizik eta elikagai kalorikoak eta kalitate nutrizional txarreko elikagaiak, merkeak, noiznahi eta nonahi eskura daitezkeenak. Hala, orain dela 100 urte arte biziraupenerako diseinatutako ezaugarri moldakorra zena arazo izugarria da gaur egun: energia biltzen dugu, baina inoiz ez da iristen gastatzeko unea. Gure genoma vintage sinplea hiriko markesinekin eta argiekin nahasten da.


Irudia: gioiak2

Bestalde, gizakiok banakako programa genetiko bat dugu. Pertsona batzuk altuagoak eta txikiagoak dira, baina batzuek pisu bera dute, eta gehiago pisatzen dute. Juan Revegak azaltzen duenez, pisuari dagokionez, "gure bizi-ohiturek ere eragiten dute, jaten duguna edo zenbat mugitzen garen, jakina, baina oso gutxi". Beste era batera esanda: argaldu garenean aldaketa txikiak onartzen dituen 'pakete' batekin gatoz. Zer geratzen zaigu, orduan? Azken urteotan modan jarri den esaldi bati apelatuz: geure buruaren bertsiorik onena izatea. Eta horretarako, geure burua zaintzen ikasi behar dugu.

Baskula begiratzen ez badut, zer begiratzen dut?

Gure geneak zahartuta geratu dira, inguruak ez du inondik inora laguntzen, bakoitzari tokatzen zaiona ukitzen dio eta pisua ez da fidatzekoa. Gainera, Julio Basultok dioenez, ikasketak ez dira oso atseginak: "Obesitatea duen pertsona batek, urteak igaro ahala, argaltzea eta pisurik galtzen ez uztea arraroa da. Pisu normala lortzeko aukera 'oso-oso txikia' da, eta elikaduran aditua da. Horregatik, adituek azpimarratzen dute prebentzioa funtsezkoa dela: gizentzea baino askoz argalago kostatzen da.

Zer egiten dugu panorama horren aurrean? Etsipenetik urrun, gure elikadura alde batera utzita, inguruari bakarrik errua kenduz edo gene horiek izatearen 'zorte txarra' gaitzetsiz, egokitu zaizkigun kartei ahalik eta partidarik onena atera behar diegu. Hala, kontua ez da hainbeste, 70 edo 71 kilo pisatu gabe daudelako, eta ez dugulako frustratu behar gure gorputza aldizkariarena ez delako, eta ez dugu etsi behar dieta egiten dugulako, baizik eta beste osasun-adierazle batzuk begiratzeagatik eta benetako ohiturak aldatzeagatik.

Révenek Sandra Aamodt neurozientifikoaren TED hitzaldia ikustera gonbidatzen du. Lau ohitura osasungarri hauek nabarmentzen ditu: mugitzea (aktibo egotea), dieta landare-jatorriko elikagaietan oinarritzea, alkohola ahaztu eta ez erretzea. "Lau ohitura horiek nabarmen murrizten dute pertsona guztiek hiltzeko duten arriskua, gehiegizko pisua dute edo ez", esan du. Pablo Ojedak, berriz, adierazi du pertsonak "beste osasun-parametro batzuk bilatzen saiatu behar dugula. Adibidez, orain nire seme-alabekin jolastu ahal naiteke eta lehenago nekatu egiten nintzen, lehen ez nuen kirola egiten, eta orain bai, 10 minutu lehenago ibiltzen nintzen eta orain 20 dira, beste zulotxo bat gerrikoan kendu diot...".

Perimetro abdominala oso adierazle baliotsua da. "Lehen, gorputz-masaren indizea (GMI) hartzen zen erreferentzia gisa, baina zaharkitu samarra geratu da, gizonen eta emakumeen artean ez duelako ezberdintasunik ezartzen eta muskulu-masa kontuan hartzen ez duelako", adierazi du Ojedak. "Horregatik da egokiagoa abdomeneko perimetroa hartzea; gizonezkoetan, gehienez, 102 zentimetrokoa izan behar luke, eta emakumeetan, 88koa. Hori baino handiagoa den oro arazo askoren arrisku erlatiboa da: metabolikoak, kardiobaskularrak, etab. "zehaztu.

Gainera, Ojedaren arabera, ezin dugu ahaztu egoera pertsonala: "Obesitatea edo gehiegizko pisua ditugunean, zerbait egon ohi da atzean. Beti tratatzen dugu sintoma, baina gutxitan tratatzen dugu arrazoia: estresa, antsietatea, familia... Oso garrantzitsua da zure ahuleziak gotorleku bihurtzea. Zerbaitek estresa sortzen duela identifikatuta duzunean, horrek antsietatea sortzen dizula, aspertzen zarenean jaten duzula... orduan buelta eman diezaiokezu egoerari. Baina dieta egin gabe dieta egiten baduzu, dieta amaitzen duzunean, ohitura horiek hor jarraituko dute".

Azken batean, badirudi gakoa zifra zehatzak ahaztu eta osasuna modu integralean zaintzea dela, osasuntsu egoten lagunduko diguten ohitura onak erabiliz eta denboran zehar mantendu ahal izateko. Eta jarraibide horiek jarraitzen baditugu eta analitikak gaizki ematen badigute? "Kasu horietarako, medikazioa dugu", erantzun dio Juan Revuelek, "gure bigarren defentsa-lerroa" dela baitio. Lehena gure esku dago eta gaurtik aurrera jar dezakegu martxan: ez da edozein preziotan argaltzea, kosta ahala kosta osasuntsu egotea baizik.

Iruzkin bat argitaratzen baduzu, datu-babesari buruzko politika onartzen duzu

Hau interesa dakizuke:

Infografias | Argazkiak | Ikerketak