Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Begien osasuna

Gero eta ebidentzia gehiago dago gai antioxidatzaileek zahartzaroan itsutasunaren bi mota nagusiak prebenitzen edo atzeratzen laguntzen dutela: kataratak eta makula-endekapena.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteartea, 2002ko uztailaren 02a

Europar Batasunean, 100.000 pertsonatik 800 inguruk dituzte ikusmen-arazoak. Mendebaldean, bi gaitz nagusik murrizten dute ikusmena: kataratek eta adinari lotutako makula-endekapenak. Bi arazo horiek lotuta daude mellitus diabetesarekin, obesitatearekin eta zahartzearekin.

Ikusmen-arazoek arriskuan jartzen ez dituzten arren, nabarmen mugatzen dute haien independentzia, mugikortasuna eta bizi-kalitatea.

Kataratak. Kristalinoaren opakutasuna da; ura eta proteinak ditu, eta, normalean, gardena da. Kristalinoa irisaren atzean dago, begiaren zati koloreztatua, eta argi-izpiak makulara eta erretinaren hondorantz zuzentzen ditu. Kataratak garatu ahala, proteinen zati bat bildu egiten da, eta horrek kristalinoaren opakutasuna eragiten du eta argi-izpiak pasatzea eragozten du.

Gehienetan, kataratak poliki-poliki garatzen dira, eta, beraz, ikusmena pixkanaka galtzen da. Zorionez, kataraten tratamendua eragiketa nahiko sinplea da, eta kristalinoko lente opakuaren ordez inplante injektagarri bat jartzen da.

Kataraten zergatia oraindik argitzeko dagoen arren, badirudi zahartzearen ondorioz kristalinoaren konposizio kimikoan gertatzen diren aldaketekin lotuta dagoela. Ohiko eboluzioaren fase batean, organismoko zelulek, begikoak barne, erradikal askeak izeneko substantziak sortzen dituzte. Denboraren poderioz, erradikal aske horiek ehunak eta organoak honda ditzakete, eta horregatik lotzen da zahartzaroko ohiko gaixotasunetako bat.

Adinari lotutako makula-endekapena Gaixotasun kronikoa eta progresiboa da, eta ikusmenaren galera itzulezinaren kausarik garrantzitsuena, 65 urtetik aurrera. Makularen ehuna (erretinaren erdian dagoen eremua) hondatzen denean agertzen da. Makulak, orratz baten buruaren tamainakoak, gure erdiko ikusmenaren eta ikusmen zorrotzenaren ardura du, beharrezkoa baita irakurri, idatzi, iluntasunean gidatu eta koloreak ikusteko. Endekapen hori gertatzen denean, erdiko ikusmena lausotu egiten da, lerro zuzenek izurtuak dirudite eta koloreak bereiztea zaila da. Makula-endekapenak eragindako ikusmena pixkanaka eta minik gabe galtzea ia sendaezina denez, funtsezkoa da ahal den guztia egitea hura prebenitzeko.

Ikertzaileek ez dute jakin zergatik gertatzen den nahaste hori.Arrisku faktore nagusietako bi adinean aurrera egitea eta afekzio horren kasuak jasotzen dituen familia-historiala dira. Arriskua handitu dezaketen beste faktore batzuk hauek dira:– Eguzki-argiaren eraginpean luze egotea.– Odolean substantzia antioxidatzaile gutxi.– Erretzea.– Zirkulazio-arazo batzuk, hala nola arteria-presio handia.

Bi kasuetan, oxidazio bidezko degradazioa arrisku faktore garrantzitsua da. Gero eta ebidentzia gehiago daude elikagai antioxidatzaileek, batez ere A, C eta E bitaminek eta pigmentu karotenoideek, hala nola beta-karotenoak, luteinak eta zeaxantinak, lagundu dezaketela zahartzaroan itsutasun-mota horiek agertzea prebenitzen edo atzeratzen.

Begiak zaintzea Betetzen dituen funtzio konplexu guztiak egiteko, begiak oxigeno kantitate txiki bat eta elikagaietako beste substantzia batzuk baino ez ditu behar, hala nola:

– A bitamina (erretinola). Beharrezkoa da errodopsina eratzeko, erretinako zeluletan dagoen argiarekiko sentikorra den pigmentua. Konjuntiba (begiaren aurreko poloa estaltzen duen mintza) heze eta egoera onean mantentzeko ere balio du.Konjuntibarik ez izateak xeroftalmia izeneko gaixotasuna eragiten du kasu larrietan.Erretinan, A bitaminaren forma berezi bat da argiak jasotzen dituen ikusizko pigmentuen zatia; izan ere, bitamina horren urritasuna adierazten duen sintoma bat intentsitate txikiko argira egokitzeko zailtasuna da (gaueko itsutasuna).

Elikagai ugari: gibela, esnekiak, gurina, arrautzak, arraina eta bakailao-gibeleko olioa.

– Karotenoideak (beta-karotenoa, luteina eta zeaxantina).Landareetan dauden koloratzaile naturalak dira. Antioxidatzaile gisa jarduten dute eta erretinaren makula-endekapena eragozten dute.Duela gutxi, erretinan kontzentrazio handietan dauden luteina eta zeaxantina pigmentuei buruzko ikerketak egin dira. Uste da odoleko luteina- eta zeaxantina-maila handiak erretina babestu dezakeela argiaren uhin-luzera jakin batzuetatik, kaltegarriak baitira.

Elikagai ugari:Beta-karotenoa A bitaminaren aitzindaria da (organismoak bitamina bihurtzen du behar duenean) eta azenarioetan ugaria da batez ere, baita kalabazan, tomatean, mangoan, melokotoian, abrikotean, meloian, gerezietan eta laranjan ere. 100 g azenario, pieza ertain bat, nahikoa betakaroteno lortzen da gure organismoak egunero behar duen A bitaminaren ia hirukoitza sor dezan. Horren guztiaren ondoren, itxuraz, iluntasunean hobeto ikusteko azenarioak ugari jateko ohiko aholkua funtsezkoa zen.

Luteina eta zeaxantina pigmentuak kontzentrazio handitan daude espinaketan, brokolan, artoan eta arrautza-gorringoan.

– C eta E bitaminak. Antioxidatzaileak ere badira, eta ia bakarrik landareetan egoten dira. Kataratak garatzeko eta ikusmena galtzeko arrisku-faktoreak dira.

Elikagai ugari:C bitamina: Fruta tropikalak, hala nola papaia, anana, mangoa eta kiwia, zitrikoak, marrubiak, meloia, azaren familiako barazkiak, hala nola azalorea, bruselako azak eta brokolia, piper berde eta gorriak, tomateak.E bitamina: Landare-olioak (oliba eta haziak: ekilorea, artoa, soja…), fruitu lehorrak, zereal-hozia (garia, adibidez), hosto berdeko landareak.

Beste gaixotasun kroniko batzuen kasuan bezala, kataraten prebentzioa eta adinari lotutako makula-endekapena dieta osasungarri eta orekatuarekin lotuta daude. Egunean gutxienez bost fruta- eta barazki-anoa kontsumitzeko aholkua bikaina da, ez bakarrik ikuspegi osasuntsua izateko, baita beste gaitz asko saihesteko ere.Era berean, zaindu zure begien osasuna aurrez berotzea eta erabili eguzkitako betaurrekoak izpi kaltegarrietatik babesteko; zaindu arterietako tentsioa (endekapenezko ikusmen-gaixotasunak izateko arriskua areagotzen du); ez erre, eta egin aldian behin ikusmenaren azterketa.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak