Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Behi-haragia, gehien kontsumitzen denetako bat

Behikia kontsumitzaileei gustatzen zaie zaporeari, testurari, nutrizio-ezaugarriei eta sukaldeko aldakortasunari esker

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Astelehena, 2013ko otsailaren 11

Burdinazko osasuna metafora hutsa baino zerbait gehiago da. Gure organismoarentzat funtsezkoa den mineral bat ere adierazten du, immunitate eta nerbio sistemak funtziona dezan. Dieta orekatu batean egoteak, beraz, ez du eztabaida handirik. Hala ere, dilistak bezalako produktuei ematen dien sinesmen herrikoian ez bezala, burdina onena, burdina hemo edo hemínikoa, haragian aurkitzen da. Eta gorria bada, behikiarena bezalakoa, 3 eta 4 mg burdina artean ematen dituelako 100 gramo bakoitzeko (1 eta 1,5 mg).

Haragia haragian agertzea arrazoi bat gehiago da gure dietan kopuru egokietan sartzeko (astean hiruzpalau aldiz, adibidez). Hori bai, beti neurriz, eta dieta dieta orekatu baten irizpideetara egokituz: gantz gutxien dutenei lehentasuna emanez, eta abundatzeko eta sukaldean teknika desberdinak txandakatuz. Haragia, gantzak eta organismoaren funtzionamendu egokirako funtsezko bitamina eta mineral batzuk lortzeko bide bikaina da hori guztia. Gorriak, zuriak, ehizakoak, eskortakoak, exotikoak... Horietako bakoitzak bere partikularrak eta ontasunak ditu, ikus dezagun, beraz, zein diren behi-haragiak.

Irudia: MinimalistPhotography101.com

Haragia, dieta orekatu baten zati

Behi-haragiak organismoak osasuntsu mantentzeko behar dituen mantenugaiak ematen ditu. Aminoazido esentzialen iturri ahaltsua da, balio biologiko handiko proteinen ekarpena egiten du, B multzoko (batez ere B2 eta B12) bitaminak eta mineral mineralak (errazago xurgatzen dena), selenioa, magnesioa, fosforoa eta zinka ditu.

Elikagaiek gorputzeko ehunak hazten eta birsortzen laguntzen dute, eta immunitate-sistema suspertzen dute. Aitzitik, makronutriente batzuk agertzea aldatu egiten da animaliaren adinaren arabera: zenbat eta zaharragoa izan, orduan eta gantz gehiago. Behi-haragi mota desberdinak eta horien arteko aldeak ezagutzea komeni da. Oraindik ere, txahalkia ez da oraindik bete, amaren esnetik baizik. Haragiaren kolorea arrosa arrosa da, neurri batean, eta, neurri batean, animaliak ez du inoiz pastoa probatu; horren ondorioz, haragia samurragoa da eta zapore delikatua du.

Urtean 10 eta 18 hilabete bitarteko animalia, arra edo emea da. Haragi garatuago eta, beraz, txahalarena baino zaporetsuagoa ematen du. Bestalde, 14 hilabetetik 5 urtera bitarteko animalietatik dator bigantxa edo bigantxa. Haragi gorriagoa eta zaporetsuagoa dute, baina ez begietakoa eta txahalarena bezain samurra. Behi-haragiaren haragia ere (idiarena, behiarena eta zezena). Oro har, 3-5 urtetik gorako arrak edo emeak dira, eta oso aldagarritasun handikoak dira. Animalia horien haragia oso gorria da, eta zaporea eta nutrizio-balio handiagoa ditu. Hala ere, kolorea aldatu egiten da adinaren eta animaliaren sexuaren arabera, adreilu gorritik hasi eta gorri iluneraino.

Haragia prestatu: teknika bai, garrantzitsua

Behi-haragiaren ezaugarria da dietan lekua izatea. Dena den, sukaldetik eta suteetatik pasatzeak eta aplika dakizkiokeen sukaldaritzako teknikek eragina dute haien ondasunetan. Haragia plantxan, parrillan edo txingarretan erretzen denean izaten dira gehienezko balio nutritiboak. Izan ere, urtutako gantza haragitik bereizten da, eta zenbait mantenugai disolbatuta dituen uraren zati bat eramaten du. Zenbat eta luzeagoa izan sukaldaritza-tratamendua, orduan eta handiagoak izango dira galerak.

Frijitzean antzeko zerbait gertatzen da: haragiaren gantza eta ura frijitu egiten dira. Pieza arrautza-irinetan pasatuta badago, galera horiek txikiagoak dira, izan ere, arrautza-irinak gantza eta substantzia disolbagarriak exudatzea eragozten du. Egosten den haragian, printzipio nutritibo horiek saltsara eramaten dira: haragia eta uretan disolbatzen diren printzipioak, haragitik saldara edo saltsara, aldatzen dira, eta, hori ere kontsumitzen denez, galerak minimoak dira.

Haragia uretan egostea eskatzen duen sukaldaritza-prozesu bat egin behar denean, edo saltsan aberatsa den saltsa bat dagoenean, gauza bera da gatzari gatza eranstea edo gisatua. Berotzean, eta elaborazioa amaitu arte, gatza zatietan sar daiteke, zapore bereizgarria emateko. Hala ere, egosketa amaitu bada edo amaitzear badago, ez da ongarria ondo sartzen eta banatzen.

Parrillan edo plantxan erretako haragiaren kasuan, exudazioa hasten denean bota behar da gatza, hau da, ia eginda dagoenean. Exudatutako likidoan gatza disolbatzen denean, pieza guztian zehar banatzen da, eta horrek zapore berdina ematen dio zati guztiei.

Haragi mota bakoitzerako prestatua

Behikia era askotara presta daiteke: labean, betegarri gisa, plantxan, frijituta, parrillan... Egosketa-mota bakoitzak aukera ematen du ebakidurak eta elikagaiaren ezaugarriak aprobetxatzeko:

  • Txikitua. 2. kategoriako piezak edo pieza nobleen zati txikiagoak erabiltzen dira, xerrak egin ezin direnak. Gehien erabiltzen diren zatiak gonak, lautadak, hegala edo ezpata dira.
  • Errea. Tamaina ertaineko edo handiko piezak eta forma erregularrak aukeratu behar dira, platera ongi aurkeztu dadin. Hauek dira egosketa-mota horretarako egokienak: solomoa, hegala, hegala eta aldaka-muturra. Tenperatura ertain-baxuan eta denbora luzeagoan egosi behar da. Hala ere, egoste-prozesua zenbat eta luzeagoa izan, orduan eta galera nutritibo handiagoak izango ditu. Erretzeko garaian, galera garrantzitsuenak izaten dira, batez ere, B multzoko bitaminak eta mineralak (fosforoa, potasioa eta sodioa).
  • Plantxa edo frijitua. Egosteko, plantxan edo zartaginean egin behar da, eta denbora gutxi behar izaten da. Emaitza hobea lortzeko, azpizuna, solomoa, tapa, orratza, aldaka eta hargina bezalako piezak erabiltzen dira. Arrautza-irinetan pasatzeak frijitzeko olio asko xurgatzen du, eta horrek kaloriak eta nahi ez diren substantziak eransten dizkio platerari.
  • Gisatua. Egosketa-mota horretarako, ehun konjuntiboan aberatsagoa den haragia gomendatzen da. Horretarako, uretan poliki egosi behar da, kolagenoa gelatina bihur dadin eta emaitza gozoa eta samurra izan dadin. Hegatsa, zankarra, nerbioa, arraina edo llana dira egosketaren zatirik onenak. Modu egokian egosten da 60 ºc-tan denbora luzez, eta, zenbat eta denbora gehiago egosi, orduan eta galera nutrizional handiagoak izaten dira nutrizioaren ikuspegitik.

RSS. Sigue informado

Iruzkin bat argitaratzen baduzu, datu-babesari buruzko politika onartzen duzu

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak