Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Berdela eta antxoa, hileko arrainak

Hau da arrain urdin horien propietate elikagarriez eta gastronomikoez baliatzeko sasoi egokiena.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteazkena, 2010eko apirilaren 21a
Img verdeles Irudia: Wapster

Bost urtez Kantauriko antxoaren arrantzan egon ondoren, udaberri honetan arrain zoragarri honen harrapaketa-denboraldiari ekingo zaio berriro. Garai berekoa da berdela (“Scomber sarrastus”), ugaria Atlantikoan, eta eskualde batzuetan berdelarekin edo doministikuarekin nahasten da (“Scomber japonicus”), penintsulako hegoaldeko eta Mediterraneoko ur epeletan maizago. Berdelak bizkar argienaren kolorea du eta marrazkiak irregularragoak dira. Hiru arrainek antzeko mantenugaiak dituzte, eta, bereziki, omega 3 gantz-azidoak dituzte, bihotzaren babesleak. Sasoiko denbora mugatua, otsailetik maiatzera, arrazoi bat gehiago da asteko erosketan beste batzuen gainetik jartzeko.

Astean kontsumitzen diren arrainak

ImgImagen: Wapster

Orain, udaberrian, berdela kostaldera joaten da errutera, eta horregatik jotzen da sasoi oso nabarmeneko arraina, antxoa bezala, eta orduan izaten du zapore, balio nutritibo eta preziorik onena. Biak arrain urdinak dira eta beren gantzaren kalitatean islatzen diren ezaugarri nutrizionalak dituzte: omega 3 gantz-azidoetan aberatsa da, eta ezaugarri kardio-osasungarriak dituzte.

Berdela da omega 3 gehien duena izokinaren ondoren. Gantz-mota horren bidez, arrain urdinak elikagai terapeutiko gisa erabil daitezke dislipemien eta bihotz eta hodietako arazoen kasuan, kolesterola eta triglizeridoak gutxitzeko duten gaitasunagatik. Gainerako arrain urdinak bezala, elikagai bikainak dira, balio biologiko handiko proteinetan (18 g) aberatsak, bitaminatan (A, D, E, B1, B2, B3, B12) eta mineraletan (fosforoa, potasioa, magnesioa, burdina eta iodoa) aberatsak, eta 190 Kcal ekarpen energetiko apala dute, sukaldaritza-teknikaren arabera nabarmen aldatzen dena.

Kaloriak ugariagoak dira arrautza-irinetan pasatuta eta frijituta (antxoekin batera), oliotan ontziratuta edo saltsa koipetsuekin (maionesarekin, esaterako) jaten badira. Labeak, lurrunak, plantxak eta parrillak oso ondo kontserbatzen dute zapore naturala, eta ia ez dute balio energetikoa aldatzen.

Astean arrain urdin freskoa jatea komeni da, nutrizioaren aldetik oso onak direlako, baina, batez ere, arazo kardiobaskularrak eta/edo garun-hodietako arazoak dituztenentzat, kolesterola 200 mg/dl-tik gora dutelako, triglizeridoak goian dituztelako edo arteria-hipertentsioa dutelako. Kontraindikazio dietetiko bakarra hiperurizemia kasuak dira, arrain urdinek purinak baitituzte, eta horiek azido urikoaren maila handitzen dute organismoan.

Atsegin handiz

Labeak, lurrunak, plantxak eta parrillak oso ondo gordetzen dute arrainaren zapore naturala, eta ia ez dute balio energetikoa aldatzen.

Arrain horiekin, estatuko gastronomiak bereak, errezeta gozoak egiten dira. Antxoa edo antxoientzat -izena zonaren arabera-, eskualde bakoitzak mahaikideei errezeta tipikoak ematen dizkie: antxoak ozpin-oliotan edo marinatuak, sagardoa edo antxoa arrautzaztatuak. Errezeta originalagoak dira osagai nagusia, baina aurkezteko eta egiteko modua aldatzen dute, hein batean, zapore ahula leuntzeko.

Errezeta horien bidez, zapore nabarmenenak dituzten arrainak erakargarri gerta dakizkieke haurrei eta jaki hori jatea kostatzen zaienei. Antxoekin erraz, azkar eta merke prestatzen da pastel gozo-gozoa, krema elikagarria, txikienen bazkari eta askarietan ogitartekoak igurzteko, edo makarroiekin nahasteko saltsa. Freskoak edo kontserban daudenak, beste arrain batzuekin prestatzen dira hanburgesa zaporetsu bat, krepe original batzuk edo tortilla aberats bat egiteko.

Era berean, berdelarekin edo berdelarekin errezeta gozo-gozoak lortzen dira, eta errezeta horietan forma eta gustu biziak aldatzen dira, arrainen platerak gustuko dituztenek ere dasta ditzaten. Soja-saltsaren ukitua duten berdel-albondigak, hanburgesa edo berdel-pastela dira aukera batzuk. Zaporea marinatuarekin leundu egiten da, eta arrainak izan daitezke entsaladak eta pasta- edo arroz-platerak laguntzeko osagai egokia.

Bestalde, berdel- eta antxoa-harrapaketa gehienak oliotan, eskabetxean edo naturalean kontserbak egiteko erabiltzen dira, baita antxoen kasuan ketuak edo erdi-kontserbak egiteko ere. Gatza da, askotan, prestatutako produktu horien eragozpen handiena, eta neurriz kontsumitzea iradokitzen du horrek, bereziki dieta hiposodikoa egiten bada.

Kalitatezko erosketa

Elikagaietako zientzialari eta teknologoek parametro desberdinak erabiltzen dituzte arrain baten freskotasuna zehaztasunez zehazteko. Kontsumitzaileek arrain freskoa bereizten duten ezaugarri fisikoak zein diren jakin behar dute, kalitate handiagoko erosketa egiteko. Arrain fresko baten oinarrizko baldintzak hauek dira:

  • Itxura garbia, distiratsua, azal hezearekin.
  • Begi garbiak, distiratsuak, hezeak eta irtenak. Begi-nini beltza.
  • Itsas usaina.
  • Oso zakatz gorriak, distiratsuak, xafla bereiziak, usainik gabeak eta mukusik gabeak.
  • Okela sendoa eta elastikoa ukitzean, erdiko hezurrari itsatsita.

Arraina oso produktu galkorra da, eta erraz hondatzen da. Horregatik, erosi ondoren, hurrengo 24 orduetan kontsumitu behar da. Gainera, hotz-katea mantendu behar da beti, bai establezimenduan bertan, bai etxera iritsi arte, eta baita prestaketa egin arte ere. Elikagaien segurtasuna dela eta, arraina erraietatik garbitzea eta hozkailuan edo izozkailuan gordetzea gomendatzen da, janaria prestatu arte.

KALITATE-ZIGILUA

ImgImagen: Sobre jlastras / Javier Lastras Usuario pro Galería
Andaluzia da bi arrain horien artisau-kontserbetarako “Andaluziako berdela” edo “Adierazpen Geografiko Babestua” (IGP) izendatu dituen Espainiako erkidego bakarra.

Andaluziako kostaldean ohikoak diren bi espezie dira, Gibraltar itsasartearen eta Cádizko golkoaren inguruan. Berdel-kontserbak “Scomber japonicus” (berdela) espeziekoak izan behar dute, eta, tunidoen familiakoak, hala nola atuna, “Auxis rochei” eta “Auxis thazard” espeziekoak.

Kalitate arauak kontserbak eskuz eta kontu handiz egitera behartzen du, eta gehigarri kontserbatzaile kimikorik ez erabiltzera. Fabrikazioan ezarritako urratsek kalitate goreneko aldea markatzen dute:

1. Burua kendu, erraiak kendu eta arrainak garbitu, odolez eta mukusez garbitzeko.
2. Irakiten dagoenean, gatz-disoluzio bat irakiten dagoenean egosi.
3. Arraina eskuz zuritzea, artisau-elaborazioko prozesuaren funtsezko urratsa.
4. Arrainak oliba-oliotan edo ekilore-oliotan (ez bestelako oliotan), latetan edo beirazko poteetan ontziratzea.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak