Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Berdez jatearen abantailak

Hosto berdeko barazkiek, magnesioa eta klorofila dutenez, muskulu-uzkurdurak eta anemia bezalako arazoak konpontzen laguntzen dute.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteazkena, 2007ko azaroaren 14a

Magnesioaren urritasun mineralaren ondorio izan daitezke nekea, muskulu-tentsioa eta karranpak edo muskulu-dardarak, gauez gehiago nabarmentzen direnak. Pertsona asko sintoma horietan islatzen dira, eta ez dute adierazten gaixotasunik dagoenik, baina bai ondoezaren sentsazioa, muskulu-tentsio konstanteak organismoarentzat dakarren nekeagatik.

Gaur egungo elikadura-ohiturak aztertuz gero, ez da zaila mineral horien falta fisikoki eta psikikoki islatzea epe ertain eta luzean. Hosto berdeko barazkiak, fruitu lehorrak, lekaleak eta osoko zerealak (zerealen ernamuina batez ere) dira ugarienak. Baina barazkiak jatea, eta, batez ere, osasun publikoko eta nutrizioko erakundeek gomendatutako bi barazki- edo barazki-errazioak egunero jatea, arazo handia da herritar gehienentzat. Mota horretako elikagaiak egunero jateko ohitura gutxi dago, eta are gutxiago fruitu lehorrak eta elikagai integralak. Hori dela eta, epe luzera nekea eta giharretako lesioak ager daitezke, edo, bestela, zurrupatze-sentsazioa eta hanka astunak eta puztuak.

Estatistikek hitz egiten dute

Populazioaren elikadura-ohiturei buruzko datuak Nekazaritza, Arrantza eta Elikadura Ministerioak 1987az geroztik garatutako Elikagaien Kontsumoaren Panelean ageri dira. Azterketa horren bidez, Espainiako elikadura-portaeraren aldaketaren alderdi esanguratsuenetako bat baloratzen ahal da, Mendebaldeko gainerako herrialdeekin bat datozen elikadura-jarraibideak islatuz.

Azken datuen arabera (2005), fruten eta barazkien kontsumoa pixka bat handitu da (% 4,2), nahiz eta gomendioetatik urrun samar dagoen. Egunean gutxienez bi barazki-anoa behar dira, organismoak elikagai horiek biltzen dituzten elikagai guztiak izan ditzan. “Zerbait berdea”, bai bazkarian bai afarian, gutxienez eguneroko entsalada bat eta beste errazio bat plater nagusi gisa edo bigarren plateraren osagarri gisa, elikagai horiek egun batean duten ekarpenik onena da.

Hainbat arrazoi nutrizionalek aholkatzen dute berdez jatea. Batez ere, osasun fisikoan eta gogo-aldarteetan islatzen delako. Zuntz, koloratzaile eta bitamina antioxidatzaileetan kontzentratzen diren iturri naturalak dira; gainera, potasioa eta magnesioa bezalako mineraletan duten aberastasunak, muskuluak uzkurtzen eta erlaxatzen zuzenean parte hartzen dutenak, eragina du horiek kontsumitzen dituztenen eta ez dituztenen nutrizio-estatusean.

Zuntz, koloratzaile eta bitamina antioxidatzaileetan gehien kontzentratzen den iturri naturala izateak eta muskulu-uzkurduran eta -erlaxazioan zuzenean parte hartzen duten potasio eta magnesio mineraletan aberatsak izateak eragina du horiek kontsumitzen dituztenen edo ez dituztenen nutrizio-estatusean.

Muskulu-osasuna

Egunean gutxienez bi barazki-anoa behar dira organismoari mantenugai guztiak emateko.

Magnesioa zeluletatik kanpo eta zelulen barruan dago gure organismoan. Zelulaz kanpoko formak nerbio-transmisioan eta muskulu-transmisioan (neuromuskularra) parte hartzen du, eta funtsezko funtzioa betetzen du muskulu-erlaxazioan eta bihotz-muskuluaren (bihotza) funtzionamendu egokian. Zelula barneko magnesioa hezur-matrizearen parte da.

Edozein pertsonak muskulu-tonuan magnesiorik ez duela nabaritzen badu, kirolarietan mineral hori ez izateak are balio handiagoa hartzen du. Mineral horrek, kaltzioarekin orekan, zeregin garrantzitsua du muskuluaren funtzioan, erlaxazio- eta uzkurdura-mugimenduetan. Magnesio-urritasunak urduri eta muskulu-kitzikapen gehiegizkoa (karranpak, mialgiak edo muskulu-min handia), bihotz-taupada irregularrak eta ahultasuna eragingo lituzke.

Gainera, energia transferitzeko eta askatzeko prozesu metabolikoetan parte hartzen du mineral horrek. Kirolean egiten den muskulu-esfortzuak (kirol batzuk besteak baino zorrotzagoak dira) magnesio-galera eragiten du, eta magnesio-gabeziak erresistentzia- eta esfortzurako egokitze-ahalmena murrizten du. Horregatik, kirolariek egunero hartu behar dituzte kontuan barazkiak mineral horren funtsezko iturri gisa.

Berde klorofila eta anemia

Img vegetales1
Barazkiei kolore berde bereizgarria ematen dien landare-pigmentua da klorofila. Fotosintesia egiteko behar diren argi-fotoiak xurgatzen ditu. Prozesu horri esker, argi-energia energia energia kimiko bihurtzen da, landareek oxigenoa askatzen dute atmosferara eta hura hazteko behar diren azukreak ekoizten dituzte.

Barazki batzuetan, nabarmena da klorofilak ematen duen kolore berdea. Adibidez, zerbak, espinakak, brokolia edo romaneskoa (azalore-mota bat). Beste batzuek, azenarioak esaterako, klorofila dute, baina karotenoideek maskaratuta, hala nola beta-karotenoa, kolore laranja bizia nabarmentzen duen pigmentua.

Klorofilak ondorio antianemikoak ditu; beraz, anemia dagoenean, barazki berdeak kontsumitzea gomendatzen da. Substantzia horren molekula hemoporfirinaren molekularen antzekoa da. Hemoporfirina konposatu horrek globulu gorrien hemoglobina molekularen sintesian parte hartzen du; molekula horrek oxigenoa garraiatzen du odolean, eta haren urritasuna anemiarekin lotzen da. Bien arteko aldea da metal desberdinak dituztela. Hemoglobinaren hemo taldeak burdin atomo bat du, eta klorofilaren porfirinak magnesio atomo bat. Hain zuzen, klorofilak ematen die aberastasuna mineral horretan barazkiei eta, bereziki, orri berdeko barazkiei.

Horregatik, klorofilaren lehen aplikazioak anemia tratatzeko erabilera terapeutikora bideratu ziren. Modurik onena landare gordinekin (entsaladetan, adibidez) baliatzea da, klorofila ez baita beroarekiko egonkorra.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak