Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Beti esne gaingabetua?

Dietako gantza murriztu nahi bada, lehenengo kontua egunero hartzen den esne mota eta kopurua aztertzea da.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Asteazkena, 2007ko otsailaren 14a
img_lalechep



Pertsona batzuek esne osoaren ordez esne gaingabetua hartzea erabaki dute, gantz gutxiago kontsumitzeko eta, pixkanaka, pisua gutxituz joateko. Beste batzuek, aldiz, gustukoengatik egiten dute, esne osoa gogorregia iruditzen baitzaie. Osasunagatik, dastamenagatik edo biengatik, ohiko dietako elikagai eta edari guztiak aztertu behar dira, esne gaingabetua beti hartzea aukerarik onena den ala ez egiaztatzeko.

Zertan bereizten dira esne bat eta bestea?

Esne gaingabetuak esne osoak adina proteina, azukre -laktosa gisa- eta kaltzio ematen ditu. Elikagai horiez gain, esne gaingabetuak duen ur kantitatea esne osoak duenaren oso antzekoa da; beraz, ez da zuzena esatea “esne gaingabetua ur guztia dela”. Baina egia da, gantzik ez duenez, esne gaingabetuaren zaporea oso desberdina dela.

Esne gaingabetuak ez du ia koiperik, eta ezabatzen diren bitaminekin aberastuta daude.

Bien arteko aldea da esne gaingabetuak ez duela ia koiperik eta, beraz, ematen dituen kaloriak txikiagoak direla —beheko konparazio-taulan ikus daitekeenez—. Koipea kentzean, A, D eta E bitamina liposolubleak ere baztertzen dira. Hala ere, gaur egun merkaturatzen diren esne partzialki edo erabat gaingabetuak bitamina horiekin aberastuta daude.

Zenbat esne oso edaten dut egunero?

Egun batean bi baso esne bakarrik edaten badira, gantza ez da ia nabarituko

Dietako gantza murriztu nahi bada, lehenengo kontua egunero hartzen den esne mota eta kopurua aztertzea da. Esne osoaren kontsumoa egunean 3 edo 4 edalontzikoa denean, esne gaingabetuarekin ordezkatzean sortzen den gantz- eta kaloria-murrizketa nahiko nabarmena da. Aldiz, egunean esne oso edo erdi gaingabetuzko baso bat edo bi hartzen badira, esne gaingabetura aldatzea ez da oso garrantzitsua izango, gantza gutxituko baita.

Esne osoaren eta gaingabetuaren arteko gantz-diferentzia

Esne osoa
– baso bat.
Esne gaingabetua
– ontzi bat
Esne osoa
– 4 hodi
Esne gaingabetua
– 4 hodi

Kaloriak

Koipea (g)

126

7,2

72

0,4

504

28,8

288

1,6

Elikadura oro har baloratzea

Gozoki, opil, hesteki edo haragi koipetsuez abusatzen denean, esne gaingabetua hartu.

Esne osoa gaingabetuarekin ordezkatu aurretik, egunero hartzen diren elikagaiei buruz hausnartzea komeni da. Gozoki, opil, hesteki edo haragi koipetsuez abusatzen denean, ez du ezertarako balio esne gaingabetua hartzeak; izan ere, askoz ere koipe gehiago ematen dute elikagai horiek, esne baten ordez beste bat hartzean baino. Horietako batzuek, kaloriak ez ezik, gantz eta azukre sinple asko ere ematen dituzte, esne osoak berak baino ugariagoak. Horregatik, egunero zenbat gantz hartzen diren baloratu behar da:


– Koipe gehiegi hartzea:
Gerta daiteke pertsona baten dietan koipe gehiegi egotea, eta, kasu horretan, egokiena elikagai osasungarriak ez diren ohiturak zuzentzea izango da, esne osoaren ordez gaingabetua jarri aurretik. Horrela, pixkanaka murriztu egingo da dietaren gantz-edukia, eta, aldi berean, elikadura-ohitura egokiak hartuko dira.

– Koipea behar bezala hartzea: Hartzen den gantz-kantitatea egokia denean, ez da beharrezkoa esne osoaren ordez gaingabetua hartzea, baldin eta profesional batek ezer adierazten ez badu. Adibidez, arrisku kardiobaskularra izanez gero eta gantz saturatu gutxiago hartu behar izanez gero, esne gaingabetua gomendatu ahal izango da.

Eta haurrak?

Pertsona batek esne gaingabetua hartzea erabakitzen duenean, ohikoa da aldaketa horrek familia osoari eragitea. Hori egin aurretik, kide guztien beharrak hartu behar dira kontuan, are gutxiago haur txikiak badaude.
Erantzun beharreko lehen galdera da haurrei esne gaingabetua edatea gomendatzen zaien? Inoiz ez 4 urte baino lehen, eta soilik adieraziko da nola erabili, arrisku kardiobaskularra edo obesitatea dagoenean, eta betiere osasun eta nutrizioko profesional batek gainbegiratuta.

Beraz, beharrezkoa bada, bi esne mota erosi beharko dira supermerkatuan familia osoa elikatzeko.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak