Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Beti ogiarekin jan

Ogia funtsezko elikagaia da elikaduran eta kultura gastronomikoan, baina batzuetan gehiegi erabiltzen da

Nekazaritza hasi zenetik, ogia, zerealekin batera, gizateriaren euskarri nagusia izan da. K.a. XX. mendean hasi ziren egiptoarrak lehen ogiak egiten. Greziara eta Erromara hedatu zen, eta handik mundu osora. Erdi Aroan hainbat ogi-mota egiten hasi ziren, eta horrek okintza bultzatu zuen. Garai hartan, ogi guztiak eskuz egiten ziren etxean bertan, XIX. mendearen amaieran makineria eskuz lan egiten hasi zen arte.

Ogiak sarbide erraza, nutrizio-aberastasuna eta prezio baxua ditu. Hala ere, antzinatean, kontsumitutako ogi motak ondorio sozialak zituen. Ogi zuria klase aberatsen pribilegioa zen eta beltza pobreentzat gordeta zegoen.

Ohitura soziala

Hain elikagai eskuragarria eta gure ohituretan hain errotua denez, ogia elikagai ordezkaezina da gure herrialdeko mahaietan eta Mediterraneoko herrialdeetan, baita Asiako eta Hego Amerikako arroza eta Erdialdeko eta Hego Amerikako arto-opilak ere.

Gaur egungo gizartean ez da pentsatu ogirik gabe jatea. Elikagai hori bera ere ez da arrazionalizatzen, eta ondo ikusten da norberak nahi duen kopurua jatea: mahai bat ez dago erabat erreta okinik ez badago; plateretako saltsak igurtzi ohi dira; gaztak edo hestebeteak ogitartearekin laguntzen dira; ogitartekoa afaldu ohi da… Gauza bera gertatzen da etxetik kanpora bazkaltzera ateratzen denean: jan nahi den ogi kopurua zerbitzatu edo eskatzen denean, eta, gainera, barre egiten da.

Arrazoi horiek guztiak direla eta, ez gara ohartzen menuak zein plater dituen, ogi-kopurua neurriz hartzea komeni dela, nahiz eta ogi-kantitate hori elikagai garrantzitsua izan dieta orekatuaren esparruan. Baina ogia ez da beste elikagai bat, janarietan eta afarietan nahitaezko zerbait baizik. Horrela, jaten dutenari buruz jende askori galdetzen zaionean, ez dute maiz aipatzen ogia, mahaian zegoela uste baita.

Ogia ez da beste elikagai bat, bazkari eta afarietan nahitaezko zerbait baizik

Ogiaren antzeko nutrizio-maila duten beste elikagai batzuk, hala nola lekaleak, arrozak edo pastak, arrazionalizatzeko orduan, kontzientzia handiagoa dago. Izan ere, ez dakigu oso elikagai desberdinak diren arren aurkezpenari eta zaporeari dagokienez, antzeko osaera nutrizionala dutela.

Alde horretatik, ohikoa da egunean zehar hartutako arroz-, pasta-, patata- edo lekale-kantitate handiegia gehitzea. Ohitura horrek, jarraitzen duenaren energia-beharren arabera, karbohidratoen gehiegizko dieta eragin dezake. Hala ere, nutrizioaren ikuspegitik, elikagai hori gehiegi edatea ez da nahikoa.

Eguneroko ogi beharrak

Ogia karbohidrato ugariko elikagaia da. Nutrizio arloko gomendioen arabera, karbohidratoek, gutxienez, dietaren balio energetiko osoaren %50 izan behar dute. Hala, 2.000 kaloriako dieta batean (pertsona heldu batentzat gomendatua), 1.000 kaloria inguru elikagai horietatik etorri behar dira. Gramo batek 4 kcal ematen dituela kontuan hartuz gero, 1.000 kcal horiek 250 g karbohidrato inguru dira.

Ogi gehiegi jateak beste elikagai batzuk mugiaraz ditzake eta gainerako mantenugaien ekarpena desorekatu.

Elikagai horien jatorri dietetikoa kalkulatzeko, elikagai horiek dituzten elikagaiak ezagutu behar dira. Batetik, karbohidrato sinpleak daude, azukre, marmelada, gozoki eta fruta ugarikoak. Bestalde, karbohidrato konplexuak daude, zerealetan eta deribatuetan kontzentratuak, hala nola ogia, lekaleak eta tuberkuluak, batez ere.

Jende batzuk ezin du jan ogirik gabe, jaten duena edozein dela ere. Hala, arroz-plater bat eta egunero jan ohi den ogi-kopurua hartu ohi dira. Adibidez, ogi-barra erdia (125 g), mahaikide askorentzat neurriz kanpokoa, 60 g karbohidrato inguru ematen ditu. Aurreko adibideari jarraiki, ogi-barrak berak ematen du organismoak egunean behar dituen karbohidratoen %25, 2.000 kcal inguruko dieta orekatuan. Kopuru handiagoa hartzeak, dietako karbohidratoetan aberatsak diren gainerako elikagaiak kontuan hartu gabe, desorekatu egin dezake eguneroko elikadura-plana.

Hurrengo koadroan bi menu bereiz daitezke. Batean ez da ogi-kantitatea mozten; bestean, aldiz, murriztu egiten da elikagai horren kantitatea, eta beste elikagai batzuen bidez karbohidratoen oreka aztertzen da. Beraz, batean zein bestean hartutako karbohidratoen kopurua egiazta daiteke. Ikusten denez, neurririk gabeko ogia jateak beste elikagai batzuk lekualda ditzake, eta gainerako mantenugaien ekarpena desorekatu, karbohidratoak barne.

/imgs/2007/10/dietapan2.jpg

Adibide-taulan ageri da ogia nola jaten den, kontsumitutako kopurua kontuan hartu gabe, 80 g karbohidrato gehiago ematen zaizkio dietari, hau da, 320 kcal gehiago egunean. Denborarekin, energia-gastua aparteko energia-ekarpenari ez badagokio, ezinbestekoa da ohitura oker hori duen pertsonak pisua irabaztea.

Ogiz, bidezkoa eta beharrezkoa

Img panpequeno
Karbohidratoak gizentzen direla eta nutrizio aldetik garrantzirik ez dutela uste denez, ez da nahikoa kontsumitzen. Baina elikagai horiek funtsezkoak dira eta eguneko otordu guztietan jan behar dira. Irinarekin, urarekin eta gatzarekin bakarrik eginda (azken osagai hori ezinbestekoa da), ogiak ez du mantenugairik, gehiegizko kontsumoa mendebaldeko patologien (obesitatea, diabetea, odol-hodietako eta bihotzeko gaixotasunak) garapenean arrisku handiagoarekin lotzen bada.

Hala ere, gogoan izan behar da gainerako irinkarak bezala hartu behar direla (arroza, pasta, lekaleak eta patatak). Horrela, janari berean karbohidrato kopuru handi bat sartzen denean, ogia alde batera utz daiteke, nutrizio balantzea orekatua izan dadin.

Adibidez, arroz-, pasta- edo lekale-plater on baten aurrean ogia ez hartzera edo "bultza egiteko" behar den guztia hartzera ohitzea, eta patata-tortilla jatean zenbat jaten den neurtzea nutrizio-aukera ona da.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak