Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Bigarren plater begetalak: beste proteina-iturri bat

Bigarren platerean landare-jatorriko elikagaiak sartzea lagungarria da animalia-proteina gehiegi kontrolatzeko

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Ostirala, 2012ko ekainaren 22a

Elikadura osasungarriari buruzko gaur egungo gomendioek azpimarratzen dute animalia-jatorriko produktuek baino landare-elikagai gehiago daudela. Hala ere, hori ez da erraza gure ingurunean eta gaur egungo garaian, menu gehienek haragia, arraina edo arrautzak dituzten bigarren platera baitute. Jatetxe askoren proposamen gastronomikoek eredu hori azpimarratzen dute, eta errealitatea da biztanleriak —haurrak zein helduak— proteina eta animalia-koipe gehiegi kontsumitzen duela. Hurrengo artikuluak zenbait iradokizun egiten ditu menuan landare gehiago sartzeko, eta gida txiki bat proposatzen du, hain ezagunak ez diren landare-elikagaiak aurkitzeko eta jatorrizko barazkiekin menu berritzailea sortzeko.

Img platos vegetales
Irudia: Taulak

Menuan landare gehiago gehitzeko iradokizunak

Duela 50 urte eskas, animalia-jatorriko elikagaiak noizbehinka jaten ziren. Berezitasun horrek protagonismoa eman zien, eta, horregatik, elikagai elikagarrienak eta ezinbestekoak bihurtu ziren dietarako. Horregatik agertzen da nabarmen. Nekazaritza, Elikadura eta Ingurumen Ministerioaren datuen arabera, 2006an batez beste 93,5 gramo proteina hartu ziren pertsonako egunean. Kopuru horren %66 animalia-jatorriko elikagaietatik zetorren. Helduentzat, ordea, proteina gutxiago gomendatzen da: 46 eta 56 gramo bitarte egunean.

Zerealek eta lekaleek kalitatezko proteinak dituzten plater gozoak egiteko aukera ematen dute.

Hainbat aukera daude proteina gutxiago hartzeko, oro har, eta animalia-jatorriko proteinak, bereziki. Elikagaien Segurtasunaren eta Nutrizioaren Espainiako Agentziak (AESAN) dioenez, zerealak (arroza, artoa, pasta, kuskusa, etab.) eta lekaleek plater tradizional eta zaporetsuak egiteko aukera ematen dute, kalitatezko landare-proteinak emanez. Arroz-paella (begetala edo haragi- edo arrain-zati txikiekin), lekale-eltzekaria edo makarroiak bolognesa erara, entsalada edo barazki-krema eta postreko fruta lagun dituztela, janari orekatua da, eta gantz- eta proteina-ekarpen ertaina du.

Beste aukera bat landare-elikagaiz osatutako bigarren platerak egitea da; horietako gehienak zerealez (arroza, artatxikia, kinoa…) eta lekalez (soja, garbantzuak edo dilistak) egiten dira, barazkiekin. Ildo horretatik, merkatuan aurrez prestatutako jakien eskaintza ugariez gain (hanburgesak edo landare-albondigak, sojazko xerra birrineztatuak edo seitan-liburuxkak), erraz presta daitezke etxean plater tradizionalen landare-bertsioak. Hona hemen menua osatzeko ideia batzuk:

Menu berritzailea, jatorrizko barazkiekin

Landare-plater askok aspaldi arte gure inguruan ohikoak ez ziren elikagaiak dituzte. Bigarren plater begetalak egiteko ezinbestekoa ez bada ere, erabilgarriak izan daitezke gure errezetak hobetzeko edo berritzeko:

  • Seitana: gariaren glutenetik abiatuta egindako produktua da, urarekin eta soja-saltsarekin nahastuta, eta landare-salda batean egosita. Aroma eta zaporea ematen duten espeziak, algak eta bestelako osagaiak gehitu dakizkioke. Azken ukitua dela eta, haragiaren ordez erabiltzen da (arrautza-irinetan pasatua, erregosia, frijitua, etab.).

  • Tofu: gazta freskoaren itxura duen sojatik eratorritako elikagaia da. Soja-lekaleak uretan jarri, irakinarazi, txikitu, iragazi, falta den likidoa gatzatu eta bigundu ondoren lortzen da. Nahiko zaporegabea denez, beste elikagai batzuekin (barazkiak, saltsak, espezieak) kozinatzean, zaporea hobetzen du.

  • Soja-proteina testurizatua: produktu hau tenperatura, presio, testurizazio eta deshidratazio handiko sojatik dator. Ale lehor eta kurruskariak lortzen dira, kolore marroi argikoak, tamaina ia ehoaren eta zati handien artekoak. Ematen zaion erabilgarritasunaren arabera, mota bat edo bestea aukeratzen da (besteak beste, okelaren ordez landare-saltsa boloniar bat, hanburgesa batzuen osagai gisa edo kaneloien betegarri gisa).

  • Tempeh: onddoekin egindako labore batean soja-aleak hartzitzearen ondorio da. Gure inguruan, ohikoa da bloke txikietan, eta zopa, krema edo entsaladetan erabil daiteke, edo bakarrik zerbitza daiteke, frijituta, azala gorritu eta kurruskaria izan arte.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak