Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Bitamina eta mineralen dieta eta gehigarri batzuen arriskuak

Dieta batzuk kaltegarriak izan daitezke gure organismoak behar dituen bitamina eta mineraletarako, baita medikuaren gomendiorik gabe gehigarriak hartzeko ere.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Asteartea, 2020ko irailaren 22a
suplementos alimenticios Irudia: Bru-nO

Bitaminak edo mineralak falta zaizkizu? Jakin ezazu kontsultatzen dituzun mediku guztiek gomendatuko dizutela dietatik eros ditzazula, eta ez elikagai-gehigarrietatik. Baina kontuz! Dieta batzuk kaltegarriak izan daitezke elikagai horientzat. Horregatik, jarraian, batez ere bitaminen ekarpena ez kaltetzeko zuhur jokatu behar duzunak aipatuko dizkizugu. Eta, gainera, medikuak esango dizu zein kasutan gomendatuko dizkizun osagarriak.

Bitaminentzako arriskuak dituzten dietak

Dieta hipokalorikoak

Dieta hipokalorikoek, hau da, egunean 1.500 kilokaloria baino gutxiago ematen dutenek, behar diren mikronutriente batzuen ekarpena murrizteko arriskua ekar dezakete. Kontuz ibili behar da, batez ere, eredu dietetiko gehienak espezialistaren laguntzarik gabe egiten direlako.
Zenbait ikerketak diotenez, 1.500 kilokaloriatik behera ia elikagai guztien ekarpena murrizten da, baina batez ere bitaminena.

Koipe gutxiko dietak

Koipe gutxiko dieten arazoa da A, D, E eta K bitaminak gantzean disolbatzen direla (horregatik deitzen zaie bitamina lipodisolbagarri). Horrek esan nahi du gantza dagoenean errazago xurgatzen direla, eta, hain zuzen ere, liposolubleak direnez, elikagaien gantz-zatietan egoten direla. Hala ere, beste elikagai batzuekin ere lor ditzakegu, organismoan aktibatzen diren forma kimikoetan (provitaminak).

Hala, koipe guztiek ez diote osasunari kalterik egiten, hala nola oliba-olioan, aguakatean edo intxaurretan daudenei. Fruitu lehorrak bezalako elikagaiak demonizatzea akats bat da; izan ere, egunean gutxienez 30 g gantz behar dira bitamina liposolubleen xurgapena sustatzeko eta, hala, organismoak asimila ditzan bermatzeko, eta, gainera, gantz-azido esentzialak (EPA eta DHA) lortzeko.

Baina, gainera, elikagaiak konbinatu behar dira, elikagaiak hobeto xurgatzeko. Adibidez, entsaladan. Hostodun barazkiek, azenarioak, tomateak edo tipulak E, K eta A bitaminak ematen dizkigute. Bitamina horiek liposolubleak dira, eta, beraz, gantza hartzeak hobeto xurgatzen laguntzen du. Eta magia hori oliba-olio zorrotadarekin lortzen da, kalitate onenekoa baita eta, gainera, E bitamina ematen baitu.

dieta hipokalorikoa
Irudia: stevepb

Zergatik ez hartu osagarririk kontrol medikorik gabe

Bitamina- edo mineral-gabezia duzu? Dietatik hartu behar dira. Hori gomendatzen diete kontsulta egiten zaien mediku guztiek. Eta medikuen kontrolik gabe osagarriak ez kontsumitzeko hainbat arrazoi daude:

Horietako batzuk ez dira sendagaien kalitate-kontrol zorrotzetatik igarotzen.

Bitamina gehiegi izateak kalte egin diezaioke osasunari. Adibidez, D bitaminaren osagarri jarraituak kaltzio metaketa eragin dezake ehunetan (hiperkaltzemia, eta, azkenean, osteoporosia, giltzurrun-kalkuluak, desorientazioa edo arritmiak sor ditzake). A bitamina gehiegi edukitzeak kalte hepatikoak eragin ditzake, eta B6 gehiago edukitzeak kalte neurologikoak eragin ditzake etengabe (zehazki, nerbio periferikoetan, garuna eta bizkarrezur-muina gorputzaren gainerakoarekin lotzen dituzten nerbioetan).

Noiz hartu bitamina- eta mineral-gehigarriak

Kasu oso zehatzetan bakarrik, medikuak osagarriak egitea gomendatzen du. Hona hemen batzuk:

• Haurrak lehenengo urtean (D bitamina) eta oso goiztiarrak direnean (burdina).

• Batzuetan, D bitamina errezetatzen da pertsona beganoetan; izan ere, nahiz eta iturri nagusia eguzki-argia izan, esnekiak kontsumituz ere lortzen da, elikagai horren jarraitzaileek hartzen ez dutena.

— B12, oro har, begano guztietan —landarezko dieta batek ez baitu bitamina hori ematen—, baita begetariano askotan ere, nahiz eta beti medikuaren gomendioari kasu egin behar zaion. Haur begetarianoetan, pediatrak ebaluatuko du burdinazko eta B12 bitaminazko osagarriak eman behar diren (nahitaezkoa haur beganoentzat). Betiere, analisiak aldez aurretik eginda eta pediatrak hala erabakita.

Azido folikoa eta iodoa haurdunaldian.

Gaixotasun kronikoen kasuan, gaixotasunagatik mantenugai guztiak xurgatzea eragozten dutenak edo botika batzuk interferitzen dituztenak.

— Ohiko elikadura ez denean iristen defizit hori betetzeko. Zahartzaroan izan daiteke (beti kontrol medikoarekin, zaharrek ez baitute behar, eta beste botika batzuekin interferentziak eragin baititzakete), baita nerabezaroan ere, hazkuntza-gailurragatik, adin horretan ariketa fisiko asko egiten bada eta irensten dena baino gehiago kontsumitzen bada.

Eduki gehiago ikusteko, jo papereko aldizkarira.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak