Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Dieta-osagarriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Bitamina faltsuak

Bitaminei dagozkien ezaugarriak dituzten substantziak dira, baina ez dituzte betetzen bitaminak definitzeko irizpideak.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteartea, 2008ko abenduaren 02a

F bitamina, Q10 koentzima, muina eta inositola, nutrizioaren alorrean, bitamina faltsuak edo bitaminoideak dira. Guztiek modu jakin batean jarduten dute organismoan, baina ezin dira bitaminak deitu, ez baitituzte betetzen elikagai gisa sartu ahal izateko beharrezko irizpideak. F bitaminaren kasuan, arrazoia da ez dela bitamina bat, funtsezko gantz-azidoak baizik, eta gainerako konposatuetan, gorputzak berak sortzen dituelako, eta horrek esan nahi du ez direla funtsezkoak, benetako bitaminekin gertatzen den zerbait.


Izen nahasgarri horrekin, F bitaminarekin, gantz-azido esentzialak ere ezagutzen dira: organismoak eratu ezin dituen elikagaiak dira, eta, beraz, elikagaien bidez eman behar dira. F bitamina osatzen duten gantz-azidoak poliasegabeak dira, eta horietan omega-3 eta omega-6 gantz-azidoak bereizten dira. Omega 6 seriea azido linoleiko eta arakidonikoek osatzen dute, landare-olio birjinetan, ekilore-pipetan eta fruitu lehorretan sartuak. Serie horretan azido gamma-linolenikoa ere badago, onagra- eta borraja-olioa duena. Omega 3 seriea alfa-linoleniko, eikosapentaoniko (EPA) eta dokosahexaenoiko (DHA) gantz-azidoek osatzen dute. Azido horiek ugari dira arrain urdinen koipean.
Muinoa eta inositola
Muinoa, bere ezaugarriei dagokienez, B multzoko bitaminen oso antzekoa da. Hala ere, ez ditu irizpide guztiak betetzen, ez baita funtsezkoa. Organismoan sortzen denez, elikagaiak ez dira lortzeko modu bakarra. Gibelean sintetizatzen da, eta zeregin garrantzitsua du koipeen metabolismoan, lezitinaren osagai baita (fosfatidilkolina), eta nerbio-bulkadaren transmisioan, azetilkolina-neurotransmisorearen parte baita.

Gizakietan, besteak beste, hipertentsioarekin eta oroimena galtzearekin lotutako muino-gabeziak hauteman dira. Adituek hauxe gomendatu diete helduei: egunean 550 eta 425 miligramo kolina hartzea gizonezkoei eta emakumezkoei, hurrenez hurren, eta are kopuru handiagoak haurdunaldian. Arrautza handi batek egunean gomendatutako muino-kopuruaren erdia baino gehiago dauka. Muinoan aberatsak diren beste elikagai batzuk, arrautzaz gain, gibela, soja, haragia, esnea eta kakahueteak dira.

Inositola izaki bizidun guztien ehunen parte da. Animalietan fosfolipidoetan aurkitzen da (fosforoa duten eta gure zelulen parte diren koipeak). Barazkien egitura azido fitikoarekin lotuta dago. Azido hori gai da kaltzioarekin, burdinarekin eta zinkarekin konplexuak sortzeko, organismoak xurgatzea mugatuz, eta zereal-pikorren estalkian dago. Inositola duten elikagaiak frutak, barazkiak, zerealak, lekaleak, intxaurrak eta zenbait animalia-organo dira, hala nola gibela eta bihotza.

Bi bitaminoideak gorputzean sortzen dira beren eskariak asetzeko adina, eta, beraz, ez litzateke beharrezkoa izango substantzia horien osagarriak hartzea. Nolanahi ere, espezialistak erabaki behar du beharrezkoa ote den gehigarri horiek edo beste edozein gehigarri eta dosia hartzea.
Q10 koentzima
Ubikinona ere esaten zaio, “ubiquetat” hitz latinotik eratorria, nonahikotasuna adierazten duena, nonahikoa bada. Horregatik, organismoko ehun guztien zati da Q10 koentzima, proportzio desberdinetan. Lan egiteko energia gehien behar duten organoak, hala nola bihotza eta gibela, dira Q10 koentzima gehien dutenak. Ezinbesteko elementua da energia lortzeko, eta eragin antioxidatzaile handia du. Hala, bada, oso antzekoak dira E bitaminaren eta Q10 koentzimaren propietate antioxidatzaileak.

Q10 koentzima gehien duen organoetako bat bihotza izateak azaltzen du konposatu horrek asaldu koronarioetan duen funtzio babeslea. Horregatik, ikerketa asko egiten dira babes-efektu hori sakon ezagutzeko.
Onura klinikoak, batez ere, kaltetutako bihotz-ehunaren mintzaren energia, jarduera antioxidatzailea eta nutrizioa hobetzeko gaitasunaren ondorio dira. Zenbait ikerketak erakutsi dutenez, Q koentzima erabilgarria izan daiteke arazo koronarioak dituzten pazienteentzat, dentsitate txikiko lipoproteinetan (LDL kolesterola edo kolesterol txarra) baitago, eta koentzima horren oxidazioa eta arterietako paretetan metatzea eragozten du; besteak beste, Medical Hospital and Research Centre Medical-en (India) Bihotzaren Ikerketa Laborategiak egindako ikerketa-lana. Ikerketa horretan, Q10 koentzimak E bitamina birsortzen lagun dezakeela iradokitzen dute autoreek. Bitamina hori ere antioxidatzailea da.

Q10 KOENTZIMA, OSAGARRI DIETETIKO GISA

Img pescaderia1
Bihotzaren osasunaren prebentzioan duen garrantzia dela eta, Kaliforniako Hegoaldeko Unibertsitateko Erizaintza Departamentutik (Los Angeles, AEB) 30 urteko ikerketa sakona egin zuten, Q10 koentzima gaixotasun kardiobaskularren prebentzioan eta tratamenduan erabiltzeari buruz. Autoreek ondorioztatu dute interesgarria izan daitekeela Q10 koentzima erabiltzea ohiko tratamenduaren osagarri dietetiko gisa.

Q10 koentzimaren urritasuna, beraz, bihotz-gutxiegitasun kongestiboa, bularreko angina, arteria koronarioaren gaixotasuna, miokardiopatia, hipertentsioa eta beste gaitz kardiako eta koronarioen artean hauteman da. Elikagaien artean, Q10 koentzima gehiago dutela kalkulatzen da: arraina, arrain-olioak, intxaurrak eta haragia.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak