Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Bitaminak eta mineralak, defentsak zaintzeko giltzarriak

Dietaz gain, faktore askok eragiten dute immunitate-sisteman: bizimodua, estresa, higienea eta eguzkia hartzen dugun orduak.

dieta defensas Irudia: iStock

Immunitate-sistema indartsua izatea talde-lanaren araberakoa da. Armarri honen funtzionamendu onari aktiboki laguntzen dioten elikagai guztiak gure dietan sartzea berme bat da: agente inbaditzaileak (bakterioak, birusak edo minbizi-zelulak…) heltzen direnean organismoak erantzuteko duen gaitasunean eragina izan dezaketen elikagaiak dira. Baina gehiago ez da hobea. Gomendatutakoa baino bitamina- eta mineral-kopuru handiagoak ez du bermatzen erantzun immunitario hobea, hurrengo artikuluan azaldu dugun bezala.

Organismoaren defentsa-sistemak, beste edozein armadak bezala, indartsu eta erasorako prest egon behar du beti. Irabiatu beharreko aurkaria tregua ematen ez duten patogeno ugarik osatzen dutenean, sistema immuneari arma onak ematea besterik ez dago, aurre egin eta kanporatzeko gai izan dadin. Gure geneek joera handiagoa ematen digute infekzio jakin bat izateko edo infekzio horren aurrean hobeto erantzuteko; baina adinak, izan ditugun patogenoen kopuruak eta txertoek ere eragina dute.

Faktore askok eragingo dute immunitate-sisteman, hala nola bizimoduak (ez erretzea, ez edatea, ariketa fisikoa egitea, ondo lo egitea), estresak, higieneak eta eguzkitan jartzen ditugun orduek. Baina bai, nahiz eta geneek bedeinkatu eta bizimodu lasaia izan, kezkarik eta gehiegikeriarik gabe, dena ez da ezertarako balio izan gaizki elikatzen bagara.

Eta zer da gaizki elikatzea? Batez ere, gantz osasungaitzak (edo nutrizio-kalitate apalekoak), azukre askeak, gatza, zereal finduak, haragi gorri eta prozesatu gehiegi, eta, horrez gain, beste jarraibide batzuen artean, behar adina landare-elikagai ez hartzea eta sukaldaritzako teknika egokirik ez erabiltzea; hau da, adituak ados daude esatean dieta sukoia, oxidatzailea eta ez oso elikagarria dela. Patroi horretatik ihes egin behar da; izan ere, frogatu da dieta txarra immunitate-sistemaren funtzionamendu okerragoarekin lotuta dagoela, baita hormonei erantzun okerragoarekin edo hesteetako mikrobiota okerragoarekin ere, adibidez.

Bitamina eta mineral gehiegi hartzea

Gure defentsak sasoi betean izateko, elikagai-iturri osasungarrietan oinarritutako dieta behar da, karbohidratoak, proteinak, gantzak, zuntza, bitaminak, mineralak, fitokimikoak eta abar ematen dituena, kalitatezkoak eta behar adinakoak, baina beti neurri egokian; izan ere, defizitak immunitate-sistemaren funtzionamendu txarra eragin dezakeen bezala, gomendatutakoa baino mantenugai-kopuru handiagoak ez du bermatzen immunitate-erantzun hobea: gehiegizko kopuruak ez du superrik sortzen.

Gure immunitate-sistema indartsu egiten duena ez da gehiegizko mantenugaiak hartzea, denetik eta neurrian kontsumitzea baizik. Gakoa orekan dago. “Gehiago”, kasu honetan, ez da onena. Elikagaien Segurtasunaren eta Nutrizioaren Espainiako Agentziak (AESAN) onartzen du kobrea, azido folikoa, burdina, selenioa, zinka eta A, B12, B6, C eta D bitaminak gure sistema immunearen martxa onean parte hartzen dutela, baina ez horiek irenstea handitzeagatik (bai dietan, bai osagarriekin), gomendatutako dosietatik haratago, elikagairik hartzen badugu,

Adibidez, ez du ezertarako balioko kiwiz eta laranjaz soilik elikatzen bagara, C bitamina asko badute ere; izan ere, gure organismoari beste asko falta zaizkio, adibidez, animalia-iturri batek bakarrik eman ditzakeenak eta funtsezkoak direnak. Gainera, gure hesteak ez ditu behar baino gehiago xurgatuko: pilatzen ez diren bitaminak gernuaren bidez kanporatuko dira, eta, gehiegi pilatzen badira, gorputzak toxikotasun horri erantzungo dio, eta sintomak izan daitezke: beherakoa, gorakoak, nekea, ilea galtzea eta azala lehortzea, eta gibela kaltetzea.

Bere neurrian, elikagaiek zeregin garrantzitsua dute gure immunitatearen funtzionamenduan, gure organismoaren erantzun immunitarioa modu erabakigarrian errazten duten funtzioetan “espezializatuta” baitaude. Ahalmen antioxidatzailea duenez, antigorputzen ekoizpena bizkortzeko, zelula-hantura geldiarazteko eta T linfozitoen (birusek kutsatutako tumore-zelulak suntsitzen dituzten globulu zuriak) garapena eta jarduera kontrolatzeko gaitasuna duenez, bitaminak eta mineralak dira eguneroko menuan sartu behar ditugun mikonutriente nagusiak.

Eduki gehiago ikusteko, jo papereko aldizkarira.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak