Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Bizitza-luzeraren sekretua? Dietan dago

La alimentación basada en la dieta mediterránea, con aceite de oliva y frutos secos, protege el corazón y ayuda a aumentar la esperanza de vida

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Larunbata, 2019ko martxoaren 02a

Irudia: Hannariah

Jaten duguna funtsezkoa da osasunerako. Eta gure bizi-itxaropena baldintzatzen duen faktore erabakigarria, berriz, dieta mediterraneoa da. Janari osasungarri batek, oliba-olioarekin eta fruitu lehorrekin, gaixotasun kardiobaskularretatik babesten du heriotza-kausa nagusia. Izan ere, ikerketek diotenez, dieta mediterraneoa aukeratzea bizitza-luzera handitzen lagun dezake, batez ere, sendoagoak bagara. Baina gehiago dago. Jarraian ikusiko dugu.

Bizi-itxaropen handiena duten munduko herrialdeen artean laugarrena da Espainia, 82,9 urteko batez bestekoa, 2016ko zifren arabera. Baina, bi hamarkada baino gehixeago barru, lehenengoa izan liteke, egungo osasun-joerak eta osasun-ahalmenak jarraitzen badute, The Lancet aldizkari medikoan urrian argitaratutako Washingtongo Unibertsitateko ikertzaile talde baten proiekzioak estimatzen duen bezala. 2040 aldera, gure herrialdeak batez beste 85,8 urteko bizi-itxaropena izatea espero da, eta horrek 2,8 urteko hazkundea ekarriko du.

Hazkunde horrek Japonia gainditu beharko luke, hau da, gaur egungo sailkapenean, osasun-sistemek arrisku-faktore batzuk (presio arterial altua, gorputz-masaren gehiegizko indizea edo odoleko azukre maila altua, eta alkoholaren eta tabakoaren kontsumoa) nola gainditu behar dituzten aztertuko dute adituek. Horrez gain, gure bizi-itxaropenean elementu erabakigarri baten aldeko apustua egiten dugu: dieta mediterraneoa.

Faktore kardiosaluzea da gakoa. Osasun Ministerioaren Predimed azterketaren azken eguneratzearen arabera, oliba-olioa edo fruitu lehorrak dituen dieta mediterraneoak gaixotasun kardiobaskularraren aurka babesten du, eta hori da munduko heriotza-tasaren kausa nagusia. Joan den azaroan, British Journal of Nutrition aldizkarian argitaratutako azterketa batek frogatu zuenez, dieta mediterraneoa aukeratzen duten 65 urtetik gorako pertsonak gehiago bizi dira, eta dieta horrek ematen duen leialtasunarekiko proportzionala da bizitza-luzaroko hazkundea.Erne ultraprocesatuekinHala ere, elikagai ez-osasungarrien kontsumoaren globalizazioak Mediterraneoko dietaren protagonismoa murrizten du, eta, beraz, gure herrialdearen bizi-itxaropenari egiten dion ekarpena murrizten ari da. Janari lasterra edo produktu ultraprozesatuak, adibidez, gozokiak, edariak eta postreak, opilak, hestebeteak edo snack gaziak; hau da, azukre gehigarri ugari dituzten produktuak, kalitate txarreko gantzak eta gatza.

Nutrizio arloko adituek ohartarazi dutenez, gazteenen elikadura gurasoen eta aiton-amonen kalitatea da, eta, beraz, Espainiako dietak, gure bizi-kalitatean erabakigarria den heinean, ez du funtsezko zeregina betetzen uzten biztanleriaren luze-luze luzatzean. Hala, 2040rako, Espainiako bizi-itxaropena munduko buruan egotea, 1990 eta 2016 bitarteko behaketak estrapolatzean oinarritua, ez da oso sendoa, urte horien arteko joerari jarraitzea zaila dela kontuan hartuta.

Hala ere, Espainiak baditu baldintzak 195 herrialdetako taula horren laugarren lekuan finkatzeko. Bai fruta eta barazkien ugaritasuna, bai osasun sistema publikoaren funtzionamendu egokia funtsezkoak dira espainiarrak luzeak izan daitezen. Ekonomia Lankidetza eta Garapenerako Erakundearen (ELGE) arabera, 2000. urteaz geroztik, gure herrialdeko bizi-itxaropenaren igoera handiena 65 urte bete ondoren hilkortasunaren murrizketa izan da, neurri batean laguntza mediko bikainari esker.

Ebaluatzeko zailagoak diren arren, garrantzitsuak izan daitezkeen beste faktore batzuk ere aipatzen dira, hala nola siestaren ohitura tradizionalak edo eguneroko ibilaldia; hau da, atsedenaren eta jarduera fisikoaren arteko oreka. Osasun-itxaropena ez da bizi-itxaropen osora iristen oraindik; izan ere, adineko pertsonek, batez beste, osasun- eta mendekotasun-arazoak dituzte azken hamarkadan.

Janaria eta zahartzeaNeurri handi batean, funtsezkoa da osasunaren funtsezko adierazleetarako. Izan ere, zahartze-prozesuari eragiten dioten faktore asko badaude ere, kalkulatzen da heren bat baino zertxobait gutxiago elikadura-motarekin lotuta dagoela. “%25 gure geneen mende dago, baina gainerakoa kanpoko faktoreei dagokie, zeinetan elikadurak garrantzi handia baitu”, adierazi du Mercedes Aguirrek, Biologiako doktoreak eta Valentzian berriki egin den bizitza-luzeari buruzko nazioarteko biltzar batek.

Hainbat adituk modu askotako eta neurriz jatekoa bezalako aholkuei benetako benetako kuota kendu zieten. Kontsigna horiek gure elikaduran egiten ditugun eta azkarrago zahartzen gaituzten akats nagusietako bi direla uste dute. Arrazoia? Gomendio horiek atea zabalik uzten dute, pertsona bakoitzak bere erara interpreta dezan eta nahi duena jan dezan. Horrela, herritar askok fekula, proteina, azukre eta gantz ugari egiten dituzte, eta animalien proteina edo gantz saturatuak balioesten dituzte.

“Bizitza-luzerako nutrizioa denok ezagutzen dugun horretan oinarritzen da: Mediterraneoko dieta”, esan du Aguirrek. Gantz eta gantz monosaturatugabeak eta haragi eta karbohidrato gutxiago kontsumitzeari dagokio. “Arazoa da ez dugula praktikan jartzen”, esan du.


Para acceder a más contenidos, consulta la revista impresa.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak