Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Boniatoa, zapore gozoko tuberkulua

Patataren antzeko osaera du, baina energia-eduki handiagoa.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Astelehena, 2006ko abuztuaren 28a
img_boniato

Boniatoa, patata bezala, tuberkuluen taldekoa da. Bi elikagai horiek formaren eta tamainaren arabera bereizten dira, baina batatoarekiko alderik handiena zapore gozo bereizgarria da. Batataren, kamotearen edo patata gozoaren aldaera bat da.

Img

Tuberkulu hori Amerika tropikalean sortzen da, eta han dietako oinarrizko elikagaietako bat da. Historialariek diotenez, Cristobal Koloni esker iritsi zen Espainiara, baita artoa edo patata baino lehen ere, eta azkar zabaldu zen Europa osoan. Patataren oso antzeko itxura du, azal lodiagoarekin eta forma luzeagoarekin. Azalaren kolorea horia, gorria, morea eta morea da. Haragia, berriz, zuria da, laranja-ukituarekin.

Gozoa eta energetikoa

Boniatoaren osaera ere patataren antzekoa da, baina energia-eduki handiagoa du, eta karbohidrato konplexuek (almidoia) eta azukreek zehazten dute, gehienbat. Azken horiek zapore gozo nabarmena dute.

Boniatoa egokia da ahalegin fisiko handia egiten dutenentzat

Ezaugarri elikagarri horiei esker, egokia da haurrentzat eta ahalegin fisiko handia egiten duten pertsonentzat. Pertsona diabetikoek, karbohidrato ugariko elikagaia denez, kontsumitzen duten kantitatea kontrolatu behar dute, baita patataren eta gainerako irin-arinen kasuan ere (arroza, pasta, lekaleak edo ogia).

Bitamina-edukiari dagokionez, A probitamina edo betakarotenoa nabarmentzen da. E, C eta azido folikoa ere kopuru handiagoetan daude patataren aldean, baita sodioa ere, zapore handiagoa ematen dion minerala. Gainera, tuberkulu hori potasio iturri ona da.

Sasoiko elikagaiak
Negua garai bikaina da hainbat errezetatan batata dastatzeko. Landatu ere egin daiteke, ez baitu zainketa berezirik behar.

Komeni da sukaldean aritzea eta hozkailuan astebetez edukitzea, baina inoiz ez hozkailuan gordinik gordetzea.

Erostean, komeni da ale sendoak aukeratzea, oso produktu ahula baita. Etxean dagoenean, leku fresko, lehor, ilun eta ondo oreztatuan gorde behar da, eta hamar egun ere iraun dezake.

Tenperatura altua bada, ernamuindu edo hartzitu egin daiteke. Hori saihesteko, komeni da janaria prestatzea eta tuberkulua hozkailuan astebetez edukitzea, baina inoiz ez hozkailuan gordinik gordetzea.

Batatotik almidoia ateratzen da, ehungintzan erabilgarria itsasgarriak egiteko eta ehunak garbitzeko produktuak egiteko. Batzuetan, “ñame” izena gaizki aplikatzen zaie boniatoaren generoko barietateei.

PRESTATU BATATOAREKIN

Jaki hori kozinatuta jaten da beti, gordina indigestioa baita. Sukaldean aukera asko daude, baina ohikoena patataren ordez erabiltzea da, batez ere, prestakin frijituetan. Pureak edo txerri-haragizko plateren edo hegaztien hornigaiak izan daitezke. Prestatzeko modu gozo bat labean erreta dago, baina zatituta eta frijituta ere har daiteke. Hala, patata frijituen antzekoa da, eta edozein jakitan jaten da, hala nola txoko-burruntzia edo oilasko-hegalak soja-saltsarekin. Mexikon oso ezagunak dira hiri homonimoan prestatzen diren "Pueblako kamoteak". Pasta gozatua da, tuberkulutik abiatuta egina, barratxo moduan moztua eta paper mehean bildua.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak