Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Bost arrazoi azkar ez jateko

Azkar jateak gure dieta desorekatu eta pisua irabaz dezake

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Asteazkena, 2016ko otsailaren 17a
img_no comer rapido hd

Azkar jatea gorputz-pisu handiagoarekin erlazionatzen da. Eta alderantziz, astiro jatea gorputz-masaren indize txikiago batekin (GMI) lotzen da. ‘Igo pisua’ atalean handitu zen kontzeptu hori, noiz hasi kezkatzen? ‘. Zergatik gertatzen da hori? Gizentasunez jateko joera gehien duten pertsonak al dira, edo azkar jateko, gizentasuna? Seguru egon behar da zerk eragiten duen eta zerk eragiten duen. Horregatik, gero eta ikerketa gehiagok aztertzen dute gai hori. Bien bitartean, merezi du bost arrazoi izatea azkar ez jateko, testu honetan handituta.

Irudia: one inchunch

Badakigu azkar jatea ez dela osasungarria, baina ez dago erantzun sendorik hori zergatik gertatzen den jakiteko, Danielle Ferridayk eta bere laguntzaileek 2015eko abenduan Physiological Behavior aldizkarian azaldu zuten bezala. Nolanahi ere, bost arrazoi hauengatik merezi du abiadura bizian jatea saihestea.

1. Pentsatu gabe jan

Irudia: Subbotina

Jende askok hitz egiten du pentsatu gabe, beste hainbeste jaten dute pentsatu gabe. Eta bietako bat ere ez da gomendagarria. Azkar jateak ez du uzten jaten zertan ari garen pentsatzen. Eta pentsatzen duguna pentsatzea esaten duguna pentsatzea bezain garrantzitsua da. Nutrizio eta Bromatologiako katedraduna den Rovira i Virgili Unibertsitatean, Jordi Salasek adierazi zuen bezala, “oso azkar gabiltza, inolako planifikaziorik gabe, eta, azkenik, daukagun ingurune batean.

Gure dietaren kontzientzia hartzea garrantzitsua da, osasunetik harantzago joan daitezkeen arrazoiengatik, hala nola gure elikadura-erabakiek ingurumenean duten eragina edo besteengan eragiten duen eragina. Azken hori agerian geratu zen Appetite aldizkarian 2015eko abuztuan jasotako ikerketa batean; izan ere, ama distraitu baten eskuetan biberoiak hartzen dituzten haurrek esne gehiago kontsumitzen dute (telefono mugikorra, adibidez). Emakume horiek, gainera, ez zuten ulertzen semea ase noiz zegoen. Horrek guztiak, epe luzera, haurren obesitate-tasa handiagoak ekar ditzake.

Ferridayk eta haren kolaboratzaileek diote litekeena dela distrakzio horrek “oroimen episodikoan” eragin negatiboa izatea. Horrela, azkar jateak, konorterik gabe, zer irentsi dugun ahaztea ekar dezake, dieta orekatua egiteko funtsezkoa. Pentsatu gabe jaten ez uzteko estrategia bat bideojokoetatik urrun egitea da, ordenagailutik urrun eta, noski, telebistatik urrun.

Wilkinsonek eta bere lankideek argitaratu berri duten ikerketa batek (2016ko otsaila) esan du ez dela nahikoa jaten duguna pentsatzea, baizik eta “jaten duguna begiratu” ez uztea.

2. Gehiago jatea

Pentsatu (eta begiratu) egiten duguna asetasuna da; mekanismo hori ez da inola ere erraza. Adibide gisa, 2013an, American Journal of Clinical Nutrition aldizkarian, Robinson eta haren kolaboratzaileek pentsatu zuten aurreko bazkarian elikagai asetzaileak hartu ditugula, eta hurrengo bazkarian jatea inhibitu dutela.

Hobeto ezarrita dago, nolanahi ere, azkar jatea kaltegarria dela asetasun-mekanismoari. 2014an, Robinson (literatura zientifikoaren berrikuspen sistematikoa) ere koordinatutako azterlan batek adierazi zuenez, “elikadura-tasa motelagoa energia gutxiago kontsumitzearekin lotu zen, elikadura-tasa azkarragoarekin alderatuta”. Hau da, azkar jaten dugunean, oso litekeena da gehiago jatea.

3. Pisua irabaztea

Irudia: viperagp

Orain arte azaldutakotik ondoriozta daiteke errazioaren tamainak ez duela mugatzen guk jaten duguna, 2015eko urrian argitaratu zen bezala, baizik eta gidatzen dugun abiadura ere bai. Eta bi faktore horiek pisua irabazteko joera ematen digute, baina dena elikagai-errazio handiak kontsumitzeko maiztasunaren araberakoa izango da, eta azkar jaten dugu.

Robinsonek eta bere kolaboratzaileek 2014ko azterketan azaldu zuten abiadura handian jatea faktore bat baino gehiago izan daitekeela pisua eta gizentasuna irabazten laguntzen dutenen artean. Eta, hori dela eta, “obesitatea prebenitzeko eta tratatzeko portaera-estrategien zati gisa energia-kontsumoa murrizteko esku-hartze eraginkorra” gisa hartzen dugun abiadura murriztearen alde egiten dute.

4. Osasuna galtzea

Abiadura bizian jateak eragin dezake okerrago elikatzea (eskura ditugun produktuak gaizki aukeratzea) eta pisua irabaztea. Bi faktore horiek hondatu egin dezakete gure osasuna epe luzera. Elikadura txarra funtsezko faktorea da gaixotasun ez-transmitigarriak garatzeko, gure gizartean prebenitu daitezkeen heriotza gehienen erantzule baitira. Obesitateak, bestalde, gaixotasun horien arriskua ere areagotzen du, herrialde garatuetako karga ekonomiko nagusienetakoa izateaz gain. Gaur egun, osasun-aurrekontuaren %2 eta %20 artean dabil obesitatea.

5. Adibide txarra ematea

Azkar jaten dugunean, eredu txar bat transmititzen diegu seme-alabei, eta eredu hori hartu behar dugu. Hori dela eta, beste gomendio bat eranstea komeni da, telebista itzaltzea eta haurren gose- eta asetasun-sentsazioak errespetatzea, adibidez. Janariarekin ez ezik, gure familiaren konpainia ordaingabearekin ere gozatu ahal izango dugu.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak