Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Burdin gehiegi? Sei aholku nutrizional

Oinarrizko elikadurari buruzko jarraibideak eta aholkuak, beren burdin maila behar baino handiagoa duten pertsonentzat
Egilea: Maite Zudaire 2013-ko azaroak 1
Img hierro calcio listg
Imagen: Ralph Daily

Burdinarekin lotutako osasun-arazo ezagunena anemia da, eta mineral horren gabezia da. Ez da hain ezaguna -nahiz eta arazo bera izan – kontrako nahasmendua, organismoan gehiegizko burdina izatea: hemokromatosia. Burdina pilatzea toxikoa izan daiteke, eta zelulen zahartze-prozesua bizkortu, hainbat organoren (gibelaren, giltzurrunen edo bihotzaren) funtzionaltasuna aldatzeaz gain. Kasu horietan, tratamendu medikoa lehen mailakoa da, eta funtsezkoa da dieta zaintzea. Artikulu honek oinarrizko elikadura-jarraibideak eta -aholkuak deskribatzen ditu, beren burdin-maila behar baino handiagoa duten pertsonentzat.

Burdina: gehiegizkoa eta gabezia

Burdinaren urritasun organikoak jatorri desberdinak ditu (gutxiegitasun dietetikoa, xurgapen txarra, odolaren osagaien ekoizpena edo burdina xurgatzeko patologiak, globulu gorrien suntsipen masiboa, burdina galera handiak, burdina galtzea…), baina emaitza bera: anemia ferropenikoa. Trastorno horrek hainbat sintoma ditu: nekea, muskuluen ahulezia eta orokorra, suminkortasuna, zurbiltasuna, goserik eza, goragalea, beherakoa, ahoko ultzerak edo ilea galtzea.

Img res3
Irudia: CONSUMER EROSKI

Kontrako arazoa, hemokromatosia, arazo bera da, baina pertsona gutxiago ditu, eta, gehienetan, akats genetikoa eragiten du, burdinaren absortzioa behar bezala erregulatzea galarazten duena. Bizia ezinbesteko elementua da burdina bizitzarako, baina gehiegikeriak -festen gisa- osasun-arazo larriak eragiten ditu. Burdina metatzea toxikoa izan daiteke, zelulen zahartze-prozesua bizkortu eta hainbat organoren funtzionaltasuna aldatu. Kasu horietan, ezinbestekoa da tratamendu medikoa jasotzea eta dieta zaintzea. Baina, dietan beste funtsezko nutriente batzuen ekarpen segurua arriskuan jar dezaketen mugak ezarri baino lehen, komeni da dietista-nutrizionista baten aholkularitzan konfiantza izatea, eta horrek esan nahi du, bai burdinaren ekarpen dietetikoa, bai organismoan xurgatzea mugatzeko beharrezkoak direla.

Hemokromatosia: kontrol dietetikoa funtsezkoa da

Ikuspuntu klinikotik, bi burdina-gainkarga mota deskribatzen dira: bata primarioa eta bestea sekundarioa.

  • Burdina primarioaren gainkarga sortzetiko edo herentziazko gaixotasun baten ondorio da, eta hemokromatosia, gene baten (HFE) berez, burdina maila organikoan ondo xurgatzea erregulatzen duena. Ondorioz, bai odolean, bai hainbat bizi-organotan metatzen da minerala, eta horrek funtzionaltasuna eta gaitasuna arriskuan jartzen ditu.
  • Bigarren mailako burdinaren gainkarga gertatzen da pertsona batek, hainbat arrazoirengatik, aldizka odol-transfusioak behar dituenean. Organismoak burdina modu fisiologikoan kentzeko mekanismorik ez duenez (hilekoa izan ezik), organoetan metatzen da, transfusioetan aurrera egin ahala.

Burdinaren ahalmen oxidatzailea dela eta, gehiegikeria batek hanturazko erreakzioak hasi edo manten ditzake, eta baita ehun erreaktiboen erradikal askeen bidez ehunak kaltetu ere. Osasunerako arrisku horri aurre egiteko, hemokromatosia duten pertsonek aldizkako flebotomia (koskak) egin behar izaten dute, edo burdina hartu, ehunak burdinari finkatzeko gai diren eragile farmakologikoak baitira, eta gernuaren edo gorozkien bidez ezabatzeko gai baitira. Hala kasu horietan nola maila altuak daudenean, baina deskribatutako tratamenduak behar ez direnean, interesgarria da elikaduran aldaketa txiki batzuk baloratzea.

Gehiegizko burdina egiteko sei aholku dietetiko

Eragindako pertsonek honako galdera hau egin dute: osasungarria al da burdinaz aberatsak diren elikagai guztiak elikatzea? Erantzun zuhurraren arabera, komeni da ahalik eta gehien mugatzea beren dieta-ekarpena (burdina asko duten elikagaiak, produktu aberastuak edo gotorgarriak, nutrizio-osagarriak). Dieta mediterraneoa, beraz, dieta mediterraneo orekatua izango da, eta barazki eta barazki ugari, fruta freskoak, lekaleak, labore integralak, haragi zurien, arrainen edo arrautzen ekarpen nahasiak eta kontrolatuak izango ditu, baita azukreak eta gantzak ere. Hauek dira oinarrizko premisak oreka nutrizional ona lortzeko eta organismoari desintoxikatzen laguntzeko:

  1. Burdinaz aberatsak diren elikagaien kontsumoa mugatzea. Halakoetan, komeni da elikagai hauek saihestea: odolkia eta odola daramaten beste produktu batzuk (sangretillak), gibela bezalako erraiak, haragi gorria oro har eta eratorriak, zaldiko haragia, arrainak eta itsaskiak (txirlak, ostrak). Fruitu lehor jakin batzuen kontsumo mugatua: sesamoa, pistatxoak, pipak eta pinaziak, burdina gehien dutenak.
  2. Img antic2
    Irudia: CONSUMER EROSKI

    Burdinaren kelante naturalak: kaltzioa, fitatoak, oxalatoak eta taninoak. Burdina xurgatzeko konpromisoa hartzen duten mantenugaiak ezagutzea interesgarria da, mineral horretan berez aberatsa den elikagai bat jaten denean batera hartzeko. Tea taninoetan aberatsa da, beraz, gosarian tea hartzea edo jan ondoren, ohitura ona da. Tanino ugariko beste elikagai batzuk hauek dira: espinakak, mahaspasak eta zenbait fruta, hala nola granada, caiquiak eta sagar berdea. Gari-zahiak fitato ugari ditu. Hosto-berduretan oxalatoak ugari dira: zerbak, espinakak, letxuga. Kaltzioa burdinaren lehiakide den mineral bat da; beraz, elikagai batean burdina eta kaltzio askoko elikagaiak konbinatzen badira, azken horrek asimilazioa zaildu egiten du. Zenbait iradokizun: entsaladetan gazta freskoa eranstea, postrerako jogurta hartzea haragi edo lekale zerbait hartzen bada, edo arrozesnea…

  3. Zitrikoak eta C bitamina ugariko beste fruta batzuk, ordu artean. C bitamina burdinatik aliatua da, hemoa, bereziki, begetalak ugaritzen dituena. Burdinaz aberatsa den janari batekin batera hartzen bada, mineralaren xurgapena areagotu egiten da. Badakigu nola lortu C bitaminaren onurak metabolismoa eta burdinaren kontzentrazioa aldatu gabe. Iradokizuna: zitrikoak, laranja-zukuak, mandarina, pomeloa edo limoia, eta fruta, batez ere bitamina horretan (marrubiak, meloi kantalipoa, kiwia, anana, guaiaba) otordu artean hartzea, otorduetatik kanpo, beste elikagai batzuekin konbinatu gabe.

  4. Ez burdina aberastutako edo burdinaz indartutako elikagaiei. Etiketak zaintzea eta burdinaz aberastutako edo indartutako produktuak alde batera uztea oinarrizko segurtasun-araua da hemokromatosia edo odolean gehiegizko burdina dagoenean.

  5. Img
    Irudia: CONSUMER EROSKI

    Azukrea, azukrea eta produktu azukretsuak. Hemokromatosia akats genetiko bati dagokio, eta, zehazki, HFE genea aldatuta dago. HFE genea 2 motako mellitus diabetesaren etiologian sartuta egon da eta ikerketa epidemiologiko askotan ikertu da. Huazhong University of Science and Technology, Wuhan (Txina), 2012. urtean American Journal of Epidemiology aldizkari mediko-zientifikoan adituek egindako metaanalisi batek egiaztatu duenez, H63d polimorfismoa duten pertsonek 2. motako diabetes-arriskua neurrizko igoera izan dezakete. Dietaren egokitasuna, azukrerik eta gozokirik gabea, osasungarri da kasu guztietan, eta, bereziki, egoera horietan.

  6. Gibelerako elikagaiak. Burdinaren metabolismoan eta beste parametro batzuetan (ferritina) parte hartzen duen organo nagusietako bat da. Elikaduraren bidez, haren funtzionalitatea indartu daiteke. Landareek, adibidez, ukitu mikatza (eskarola, endibia, karda, txikoria) eta zapore handiko landareak (boldoa edo kardua, adibidez), bereziki egokiak dira burdina altuen kasuan.