Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Dieta-osagarriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Burdina, dietan ezinbestekoa den minerala

Burdina gehiago behar izaten da haurdunaldian eta edoskitzaroan, baita hazteko adinean dauden haur eta nerabeetan ere.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Astelehena, 2008ko maiatzaren 05a
Img hemoglobina Irudia: NLM

Pertsona heldu baten organismoak 4 g burdina inguru dauka. Kopuru horren zatirik handiena, 2,5 gramo inguru, globulu gorrien hemoglobinan aurkitzen da. Hemoglobinak oxigenoa garraiatzen du odoletik biriketatik ehunetara. Ezinbestekoa da burdina izatea. Hori dela eta, oinarrizko jakiak jaten dira, bai animalia-jatorriko elikagaiak —haien iturri nagusia—, bai lekaleak, edo fruitu lehorrak eta hosto-barazkiak, portzentaje handiak dituztenak.

Funtzioak organismoan

/imgs/2008/04/hemoglobina1.jpg

Burdinaren metabolismoa konplexua da, elementu horrek bizitzaren alderdi askotan parte hartzen baitu. Burdina ezinbestekoa da hemoglobina eratzeko; molekula horrek biriketako oxigenoa garraiatzen du giza gorputzeko organo eta sistema guztietako zeluletaraino. Hemoglobina molekula bakoitzak burdin atomo bat du. Muskulu-zuntzen mioglobinak, hemoglobinaren antzekoak, eta arnas kateko zenbait entzimak mineral horren kantitate diskretuak dituzte. Kasu horietan guztietan, burdina heminikoa edo burdina hemoa deitzen zaio.

Era berean, burdina egoki kontsumitzea funtsezkoa da immunitate-sistemak normal jardun dezan. Garuneko zelulek, neuronek, burdina ere erabiltzen dute beren funtzionamendurako, neurotransmisoreen funtzioan eta sintesian esku hartzeaz gain, neuronen artean mezulari kimiko gisa jarduten duten substantziak. 200 eta 1.500 miligramo burdina (mg) artean, ferritina (burdinazko eta proteinazko konplexu erreserbatua) eta hemosiderina moduan biltegiratzen dira gorputzean; organismoaren burdina-erreserbaren %30 gibelean dago, %30 hezur-muinean eta gainerakoa barean eta muskuluetan.

Animalia-jatorriko elikagaiek duten burdina hobeto xurgatzen daPlasman, burdina transferrina izeneko proteina batekin lotuta doa, 100 mililitro bakoitzeko 100 eta 150 mikrogramoko kontzentrazioetan. Erreserbako burdinaren 50 mg/egun mugi daitezke; horietatik 20 mg/egun hemoglobinaren sintesian erabiltzen dira. Odolean zirkulatzen duen ferritina-kantitatea oso lotuta dago organismoaren burdinaren guztizko erreserbekin; beraz, datu hori tresna paregabea da burdinaren egoera klinikoki baloratzeko eta anemia ferropenikoaren diagnostikoa egiteko.

Non dago?

Elikagaiek zenbat burdina duten zehazteko orduan, haien bioerabilgarritasuna hartu behar da kontuan, hau da, xurgatzeko ahalmen handiagoa edo txikiagoa. Animalia-jatorriko elikagaiek duten burdina, batez ere gibelean, haragietan eta arrainetan, heminikoa da (hemo burdina), eta hobeto xurgatzen da. Esneak eta haren deribatuek ez dute ia burdinarik.

Landare-jatorriko iturrien, lekaleen, fruitu lehor oleaginosoen (pistatxoak, intxaurrak eta almendrak, besteak beste) edo lehortuen (orejoiak, mahatsak eta aranpasak edo piku lehorrak) eta hosto-barazkien artean, burdina dute portzentaje handitan, baita haragiek baino handiagoak ere, baina xurgatze-tasa askoz txikiagoa da, ez hemo formakoa baita. Arrautza-gorringoak hemo ez den burdina ere badu.

Xurgatutako burdin kantitatea hartutako guztiaren zati txiki bat besterik ez da. Ehuneko hori %20 eta %25 bitartekoa da hemo burdina duten elikagaietan, eta %5ekoa hemo ez den burdina duten elikagaietan. Gainera, burdinaren xurgapenari eragiten dioten faktoreak daude, batez ere hemo ez den burdinari eragiten diotenak. Azido askorbikoak eta proteinek xurgapena errazten dute, eta fitatoek eta oxalato ugariek, zereal integraletan, xurgapena inhibitzen dute. Tearen taninoek ere burdina gutxiago xurgatzen dute.

Hemo ez den burdina ugari duten elikagaiak C bitamina-iturri diren elikagaiekin konbinatuz gero, burdin mota horren xurgapena areagotu egiten denez, bitamina hori duten elikagaiak dituzten jakiekin lagundu beharko da. Adibidez, zitrikoak, marrubiak, kiwia edo postreko meloia, limoi-zukua ozpinaren ordez edo tomate-entsalada, adibidez. Proteinak ere lagungarri dira burdina xurgatzeko; beraz, komeni da kalitatezko landare-plateretako osagai gisa arrautza- edo esne-zuringo gisa sartzea.

Elikagaia lantzea garrantzitsua da; egosten denean, landareen burdin edukia %20 murrizten da, eta zerealak %80raino ehotzen dira. Zerealetan, irinetan eta ogian burdina aberasteak nabarmen lagundu du mineral horren eskakizunak betetzen biztanleria osoan. Hala ere, gehigarri horrek elikagai batzuen burdin edukia hobetzen duen arren, erabiltzen diren gatz batzuk ez dira ongi aprobetxatzen organismoan.

Eduki honen barruko orrialdekatzea


Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak