Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

C bitaminaren osagarria hipertentsioa murrizteko

C bitaminaren osagarriek arteria-tentsioa murrizten laguntzen dute epe laburreko tratamenduetan, berriki egindako azterketa zientifiko eta medikoaren arabera.
Egilea: Maite Zudaire 2012-ko maiatzak 18
Img mandarinas
Imagen: Jonathan Ruchti

Behaketei buruzko zenbait ikerketak, denak ez badira ere, frogatu dute erlazio zuzena dagoela C bitamina janez gero dietan eta osagarri dietetikoen bidez, eta arazo kardiobaskularrak izateko arrisku txikiagoa dagoela. Zehazki, ikerketen arabera, nutrizio-osagarriekin C bitamina gehiegi hartuz gero, elikagai horren odoleko kontzentrazioak handitu egiten dira, eta, aldi berean, arteria-presioa murrizten da. Emaitza horiek handiagoak dira hipertentsioa duten pertsonengan. Artikulu honetan C bitaminaren eta hipertentsioaren arteko erlazioa aztertuko dugu, eta C bitamina ugari duten elikagaiak egunean zehar (gosarian, bazkarian eta afarian) sartzeko gomendioak emango ditugu.

C bitaminaren osagarrien kontsumoaren eta horrek hipertentsioaren kontrolean edo hobekuntzan duen eragin positiboaren arteko erlazioari buruzko ebidentzia sendoenaren abiapuntua Johns Hopkins Medikuntza Eskolak eta Prebentzio, Epidemiologia eta Ikerketa Klinikorako Welch Zentroak egindako metanalisia da. Hogeita bederatzi saiakuntza klinikok autoreek ezarritako ebidentzia zientifiko maximoko irizpideak bete zituzten, hala nola plazeboarekin kontrolatutako ausazko azterketa itsu bikoitzek, C bitaminaren osagarria ahotik erabiliz, osagarri dietetikoak arteria-presio sistolikoan (PAS), diastolikoan (PAD) edo bietan dituen ondorioen berri emango dute, eta gutxienez bi asteko iraupena izango dute.

C bitaminaren eta hipertentsioaren arteko erlazioa

Metanalisiaren ondorioek erakusten dutenez, epe laburreko saiakuntzetan (zortzi asteko batez besteko iraupena), C bitaminaren gehigarriek (500 mg/eguneko batez besteko dosia) nabarmen murriztu zituzten arteria-tentsioaren mailak, bai sistolikoarenak bai diastolikoarenak, eta hipertentsioa duten pertsonengan murrizketa handiagoak izan zituzten. Hala ere, eta hipertentsio arteriala, askotan, kroniko bihurtzen den gaitza denez, ikertzaileek proposatu dute epe luzeko arteria-presioaren gaineko osagarri horren ondorioak, dosi zehatzagoetan eta egokiagoetan, argitzearen aldeko apustua egitea.

Elikagaietatik eratorritako C bitamina natural gehiago lortzea, egunero eta otordu bakoitzean, aholku positiboa da eta ez du albo-ondoriorik.

Interesgarria izango litzateke, halaber, azterketek faktore dietetikotzat jotzea, pisu espezifiko horrek eragin handia baitu hipertentsioaren sorreran edo mantentze-lanetan, hala nola sodioa, potasioa, magnesioa edo kaltzioa hartzea. Etorkizun handiko emaitza horiek sendotzen diren bitartean, eta C bitamina-osagarri baten kontsumo orokorra gomendatu aurretik, aholku positiboa eta albo-ondoriorik ez duena lortzeko, elikagaietatik datorren C bitamina natural gehiago hartu behar da egunero eta otordu bakoitzean.

Hipertentsio arteriala kontrolatzeko tratamendu dietetiko seguru eta eraginkorrari dagokionez, DASH dieta ezagutzen da. Elikadura-plan integrala da, eta gantz saturatu, kolesterol, koipe oso eta azukre sinple gutxiko elikadura du oinarri, ez gatz gutxikoa soilik. Aldi berean, elikagai batzuk modu arduratsuagoan hautatzen dira osoko jakiak eta landare-jakiak lortzeko, eta, hala, modu naturalean handitzen da potasioa, magnesioa, kaltzioa, zuntza eta C bitamina hartzea, horiek guztiak bihotz-babeseko elikagaiak baitira.

C BITAMINA GEHIAGO OTORDU BAKOITZEAN

Elikagaien osaeraren taula aztertuta, C bitamina gehien dutenak aukeratu daitezke: barazkiak, batez ere sasoikoak badira eta oso fresko, bildu berri badaude. Bitamina hori beroarekiko eta airearekiko esposizioarekiko (oxidazioarekiko) sentikorra da, eta, beraz, elikagaiek C bitamina ahalik eta gehien aprobetxatzeko, jakiak biltzeko unean freskoenak edo hurbilenak aukeratu behar dira, eta, ahal den guztietan, naturalean jan, kozinatu edo kozinatu gabe. C bitamina-iturri eztabaidaezina dira hartzidura laktikoa jasaten duten landareak ere, hala nola chucruta (aza hartzitua) eta beste barazki hartzitu batzuk.

Hona hemen egunean zehar C bitamina ugari duten elikagaiak sartzeko proposamen batzuk. Asmoa ez da egunero errezetak errepikatzea, baizik eta eguneroko dietan C bitamina ugari duten elikagaiak lortzeko ideia izatea.

  • Gosariak. Nahi izanez gero, C bitaminaz aberatsa den fruta freskoa edo laranja-zukua har daiteke, edo jaki horiek ordu artean jateko gorde. Beste aukera bat da mueslia fruta gorriekin nahastea (lehortuta saltzen dira soltean edo poltsetan), hala nola andere-mahatsak, mugurdiak edo ahabiak.

  • Bazkariak eta afariak. Arroz-entsalada tropikala, papaia- edo mango-takoak dituena, ozpin-olioa limoi-zukuarekin ondua, ozpinaren ordez. C bitamina gehien duen fruta tropikala guaiaba da, alde handiarekin, nahiz eta ez dagoen beti merkatuan eskuragarri. Chucruta zerbitza daiteke, haragi-hornitze gisa (platera digestio-sistemarik handienarekin egiten du) edo zopa, entsalada edo ogitartekoen osagai gisa; kontrapuntu azidoa ematen die plater horiei. Barazki bitaminatuenak hautatzea komeni da (50 eta 150 mg artean C/100 g bitamina), eta gordinik edo gutxi eginda jatea (lurrunetan eginda, metodo ona da), hala nola piper gorriak edo berdeak, Bruselako azak, brokolia, aza gorria edo azalorea eta berroak.

  • Ordu arteko aperitiboak, hamaiketakoak eta askariak. Bi aukera daude: batetik, C bitamina ugari duen fruta -marrubiak, laranjak, mandarinak edo meloia-, eta, bestetik, baso freskoko fruta-eskukada bat (oso sasoikoa) edo fruitu lehorrak (errazago aurkitzen direnak eta denbora gehiago irauten dutenak).