Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

COVID-19: gaixotasun erreumatikoak dituzten pertsonentzako aholkuak

Gaixotasun erreumatikoek helduen laurdena ukitzen dute. Horrela zaindu behar dira koarentenan, Espainiako Erreumatologia Elkarteko adituen arabera.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Asteartea, 2020ko apirilaren 28a

Erreuma ez da existitzen. Askotan, adierazpen hori erabiltzen dugu patologia oso zehatz batzuei buruz hitz egiteko —hala nola artritisari edo artrosiari buruz, artikulazioetan mina eragiten baitute eta mugikortasun-arazoak sortzen baitituzte—, baina terminoa ez da zehatza. Eta, gainera, motz geratzen da: gaur egun 30 gaixotasun erreumatiko baino gehiago ezagutzen dira, eta horietako batzuek begiei, birikei edo azalari eragiten diete. Patologia horiek, oro har, oso ohikoak dira gure populazioan. Espainiako Erreumatologia Fundazioaren datuen arabera, 20 urtetik gorako pertsonen % 25ek pairatzen dituzte. Paziente erreumatikoek arreta berezia jarri behar dute konfinamenduan? Osasunaren zein alderdiri eman behar diote arreta? Hurrengo artikuluan azalduko dugu.

Koronabirusaren krisiak lehentasun batzuk aldatu ditu osasun-arloan. Konfinamendua funtsezkoa da kutsadurei aurrea hartzeko, eta bigarren mailan utzi ditu beste zainketa garrantzitsu batzuk, hasi egunerokoenetatik eta ohiz kanpokoetara. Etxean, adibidez, okerrera egin dute jateko ohitura batzuek, eta sedentarioago bihurtu gara. Baina, gainera, pertsona askok ez dute larrialdietara joan beharrik, hemen esaten dugun bezala.

Pandemia testuinguru horretan (oraindik txertorik ez duen birus batena), lehendik eritasunak dituzten pertsonak, erreumatikoak barne, are gehiago zaindu behar dira. Ez gara ari artrosia edo artritisa dutenei buruz bakarrik, baizik eta hezueria, fibromialgia, miopatiak, ospeoporosia, baskulitisa, lunbagoa eta ziatikoa dituztenei buruz ere, ezagutzen diren 30 patologia erreumatiko baino gehiago aipatzearren. Gaixotasun horiek, hasieran esan bezala, ikusmenari, azalari, birikei edo sistema baskularrari eragin diezaiekete, ez bakarrik hezur-sistemari.

Nola zaindu behar dira erreumatismoa dutenak?

Espainiako Erreumatolgia Elkarteak (SER) gaixotasun erreumatikoak dituzten pertsonentzako aholku-zerrenda bat egin du, eta, azaltzen dutenez, “herritar osasuntsuentzat ere erabil daitezke”. Izan ere, helburu nagusia da “konfinamendu-egoeraren aurrean bizi-ohitura osasungarriak izatea eta, hartara, egoera horrek osasunean eragin ditzakeen ondorio kaltegarriak arintzea”. Hauek dira bost gomendio nagusiak:

1. Ziurtatu D bitamina

Konfinamenduarekin denbora gutxiago igaroko dugu aire zabalera, eta, ondorioz, eguzkiarekiko esposizioa murriztu egingo da, hain beharrezkoa baita gure organismoan D bitamina sintetizatzeko. Murrizketa horrek, Espainiako biztanlerian dagoen D bitaminaren urritasunarekin batera, “pertsonen osasunean ondorio kaltegarriak izan ditzake, batez ere gaixotasun erreumatikoak dituzten gaixoetan”, ohartarazi du SER.

Horregatik, adituek gomendatzen dute “eguzkia patio eta balkoietan aprobetxatzea, baita egun lainotsuetan ere”, eta kontuan hartzea “leihoetako beirak UVB erradiazioa blokeatzen duela, eta, beraz, eguzki-argiak D bitaminaren sintesian duen onura are gehiago murrizten duela”. Beraz, “gomendio orokorra da egunero eguzkitan egotea aurpegia, eskuak eta besoak 10-15 minutuz, ahal dela, kristalik egon ez dadin, hau da, leihoak irekita”.

Eguzkitako leihorik edo eguzkiaren argia zuzenean hartzeko gunerik ez badugu, dieta lagungarria izan daiteke, artikulu honetan zehaztu bezala. D bitamina ematen diguten elikagaien artean, arrain urdina dago (sardinak, berdela, izokina edo atuna). Arrautza-gorringoa, txahal-gibela edo txanpinoiak ere D bitamina dute, baina gutxiago. “Halaber, badaude merkatuan D bitaminaz aberastutako elikagaiak, hala nola esnekiak, margarinak edo zerealak, dietan sartzea komeniko litzatekeenak”, erantsi du SER kodeak.

2. Ziurtatu kaltzioa

“Helduen hezur-osasun ona bermatzeko, egunean gramo bat kaltzio kontsumitu behar da gutxi gorabehera”, azaldu dute adituek. Ia guztiok dakigu esnekiak (gazta, esnea, jogurta, etab.) mineral horren iturri garrantzitsua dira, baina ez dira mineral hori duten elikagai bakarrak. Hosto berdeko barazkiak, fruitu lehorrak, lekaleak, arrainak (batez ere latako sardinak hezurrekin), piku lehorrak, sesamo-haziak eta tofua ere lagungarri dira eguneroko kaltzio-beharrak asetzeko. Hiru datu bitxi:

  • Gazta onduek dute kaltzio gehien (baina, kasu honetan, kontuz ibili behar da gantz saturatuekin eta gatzarekin).
  • Esneki gaingabetuek edo erdigaingabetuek osoen kaltzio proportzio bera dute.
  • Espezia batzuek, hala nola ezkaiak, oreganoak edo ipurdiak, esneak baino kaltzio gehiago dute eta gazta batzuek baino gehiago (baina, pixka bat erabiltzen dugunez, ez dira benetako iturriak).
  • Sardinek esnearen antzeko kaltzio-edukia dute.

latako sardinak
3. Ondo jan (eta hobeto hidratatu)

Ondo elikatzea beti da garrantzitsua, are gehiago orain. Dieta osasungarria egitea funtsezkoa da konfinamenduan. SER arauak dioenez, “garrantzitsua da proteinak behar bezala hartzea, bai hezur-osasunerako bai muskulu-masari eusteko. Era berean —jarraitzen du—, frogatu da dieta mediterraneoak babes-efektua izan dezakeela, hanturaren kontrako propietateak dituelako, ahalmen antioxidatzailea duelako eta obesitatean eta sindrome metabolikoan duen eraginagatik”.

Oro har, “dieta osasungarria egitea gomendatzen da, koipe saturatuak saihestuz eta, adibidez, oliba-olioari lehentasuna emanez janaria prestatzeko, eta bitaminak (bereziki B eta K) eta funtsezko mineralak dituzten frutak eta landareak, magnesioa edo zinka, esaterako”, adierazi dute erakunde honek. Bitaminez eta mineralez gain, garrantzitsua da elikagai osasungarriak —hala nola frutak, barazkiak edo lekaleak— gure dietaren oinarri izatea. Gehien gustatzen zaizkigunak aukeratzea oso baliagarria da haien irenstea ziurtatzeko, eta atsegina eta osasungarria izan beharko luke.

Hidratazioari dagokionez, lehentasunezko edariak ura izan behar du beti, eta garrantzitsua da behar adinako kontsumoa ziurtatzea, batez ere, adinekoak bagara; izan ere, egarriaren mekanismoak ez du gazteak garenean bezain ondo funtzionatzen. Gainera, erreumatologoek diotenez, “kafeina bezalako edari kitzikagarriak eta edari alkoholdunak, azukredunak eta karbonatatuak saihestu behar dira”.

4. Egin ezazu zure ahalmenen araberako ariketa

Ariketa fisikoa erregulartasunez egiteak antsietatea murrizten, ongizate-sentsazioa hobetzen eta loaren kalitatea hobetzen laguntzen du. Gainera, funtsezkoa da artikulazioen osasunari eusteko eta muskulu-masa ez galtzeko. SER sindikatuaren iritziz, “komenigarria litzateke egunero 20 eta 30 minutu bitarteko jarduera fisiko jarraitua egitea. Betiere, pertsona bakoitzaren baldintzetara egokituta eta patologia erreumatikoak eragindako mugak kontuan hartuta, halakorik bada”.

Zein dira ariketa gomendagarrienak? “Bizkarraren goiko aldea indartzeko, bizkarrezurra luzatzekoak, isometrikoak eta luzatzekoak”, adierazi dute. Oro har, “inpaktu handiko ariketak, enborraren flexio eta tortsio muturrekoak edo gehiegizko pisu-kargak” saihestea gomendatzen dute. Adineko pertsonen kasuan, “oreka hobetzeko ariketa arinak gomendatzen dira, hala nola taichia, erortzeko arriskua gutxitzen laguntzeko”.

5. Zaindu zeure burua zaintzeko ohitura

Gaixotasun kronikoak dituztenek, hala nola erreumatikoak, beren burua zaintzeko ohitura dute beren gaixotasunarekin bizitzeko. Baina, gaur egungo egoera ikusita, “ohiko ekintzei osasun-agintariek egindako gomendioak gehitu behar zaizkie, koronabirusaren bidez kutsatzea saihesteko”; hau da, eskuak garbitu, distantzia soziala mantendu, maskara erabili behar denean, etab.

SER erakundeak azpimarratu duenez, “garrantzitsua da ohiko botikak ez baztertzea eta horri buruzko aldebakarreko erabakiak ez hartzea”, eta “edozein zalantza izanez gero, jardun aurretik medikuari galdetu behar zaio”. Autozaintzan, adierazi dutenez, “agindutako botikak ohitura osasungarri batzuekin konbinatzean datza”.

Etiquetas:

erreuma koronabirus

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak