Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Dadoen dieta, zoria nutrizio-aholkulari

Dadoen dietak gizentasunaren arazoa partzialki tratatzen du, gehiegizko pisuan eragina duten faktore asko kontuan hartu gabe

img_dieta dados hd Irudia: joophoek

Dadoen dieta joko dibertigarri, eraginkor eta erraz gisa planteatzen da, web orri batetik edo gailu mugikor batetik sar daitekeen “pisu ideala” lortzeko, eta gida didaktiko gisa liburu batekin osatzen da. Baina, gomendagarria al da nutrizio arloko aholkulari gisa zoriz erabiltzea? Gizentasuna Aztertzeko Espainiako Elkarteak (SEEDO) ohartarazten du zorroztasun zientifikorik gabeko dieta askok duten arriskua, eta ez dute lortzen ohitura txarrak aldatzea, baizik eta akatsak areagotu eta arriskutsuak izan daitezke epe luzean. Ondoren, dadoen dieta zertan datzan azalduko dugu, zer alderdi positibo dituen eta zer ahulgune dituen.

Img dieta dados
Irudia: joophoek

Dadoak botatzea proposamen dietetiko berria da, elikadura hobetzeko formula huts gisa aurkezten dena. Metodo horrek “pisu ideala” lortzeko oinarrizko hiru premisa proposatzen ditu: modu osasungarrian jaten ikastea, nutrizio-urritasunak konpontzea eta obesitatea ezabatzea. Sortzaileen arabera, “zortzi dadoak” bota eta “urrezko sei arauak” errespetatu besterik ez da egin behar. Baina, benetan, osasunerako metodo eraginkor eta mesedegarria al da? Zergatik jokatu gure elikadurara?

Metodo honen alderdi positiboak

Img dejo cenar
Irudia: belchonock

Metodo horrek, beste askok ez bezala, energia-balantzearen (jaten dena) eta energia-gastuaren (metabolismo basalaren, termogenesiaren eta jarduera fisikoaren bidez gastatzen dena) arteko energia-balantzean oinarritzen ditu gomendioak. Kaloria-gastu bat ezartzeko eta gorputz-masaren indizea (GMI) zehazteko, datuak eskatzen ditu jokoak, datuak botatzen hasi aurretik pertsonaren adina, sexua, altuera edo jarduera fisikoa, adibidez. Gainera, “sei urrezko arauen” barruan, oreka energetikoa mantentzen saiatuko da errazioaren tamaina eta kontsumo-maiztasuna kontrolatuz, eguneko guztizko kontsumoa bost hartunetan zatikatuko baitu.

Dadoen dietaren oinarria elikadura-piramidea da. Bere konbinazioekin, dieta hipokalorikoan oinarritzen diren emaitzak ematen ditu, makronutrienteetan orekatuak, %15 proteina, %30 gantz eta %55 karbohidrato dituela. Horrez gain, Espainiako Nutrizio Komunitarioko Elkartearen (SENC) 2015eko gomendio eguneratuak ere jasotzen ditu gidak, kontzeptuei, kozinatze-teknikei, denboraldiko eta hurbileko produktuen kontsumoari, hidratazio osasungarriaren piramidearen arabera likidoak hartzeari eta abarri dagokienez. Gainera, sortzaileek aholku espezifikoen zerrenda jasotzen dute, guztiak ere elikadura osasuntsua eta orekatua sustatzera bideratutakoak, adibidez, karbohidrato integralak, esneki hobeak eta erdigaingabetuak, frijitzea murriztea eta egunean bost errazio fruta eta barazki kontsumitzea.

Dadoen dietan menuak irekiak dira; dieta mediterraneoa, begetarianoa (obobetarianoa) edo biak aukeratu daitezke. Era berean, zeliakoentzat eta intolerantzia dutenentzat ere badira aldaerak. Beste berezitasun bat da norberak nahi adina aldiz jaurti ditzakeela, janari-taldeak galarazi gabe eta jokalariaren bizitza sozial eta familiarrera egokituz, eta horrela dietari atxikimendua errazteko. Jokoa osatzeko, dado-kolore bakoitzerako errezeta-indize bat, erosketa-zerrenda bat eta jokalariaren pisuaren bilakaerari buruzko jarraipen-grafiko pertsonalizatuak daude.

Dieta honen ahuleziak

Img dieta mala
Irudia: ginasanders

Gizentasunaren tratamendua eta prebentzioa modu zabal eta integralean landu behar dira, gorputzaren gehiegizko pisuari eragiten dioten faktoreak kontuan hartuta. Dadoen dietak arazoa partzialki aztertzen du, diziplina anitzeko talderik gabe (psikologoak, medikuak, dietista-nutrizionistak, etab.). ), parametro kopuru mugatu bat kontuan hartuta jokalariaren elikadura zehazteaz gain.

Garrantzitsua da gogoraraztea gehiegizko edo akats batetik eratorritako malnutrizioak aldagai askoren emaitza izaten dela: arazo fisiologikoak, genetikoak, psikologikoak eta ingurumenekoak. Eta horiek, era berean, beste prozesu batzuekin erlazionatzen dira, adibidez, gehiegizko pisua edo obesitatea duten pertsonen kasuan; izan ere, pazienteek, maiz, dislipemia, intsulinaren diabetea ez den diabetesa, gaixotasun koronarioa edo hipertentsio arteriala izaten dituzte, besteak beste.

Ez da ahaztu behar dieta aldez aurretik ikasi behar dela. Dadoak norberak maneiatu eta zer jan erabaki gabe zer jan behar den erabaki gabe eta behar adinako prestakuntzarik gabe, mikronutriente gakoen gabezia gerta daiteke, adibidez, burdina, iodoa edo D bitamina, edo ez da elikagaien arteko elkarreragina sustatzen. Adibidez:

  • Dadoak bota eta dilistak ateratzen baditugu, eta postrerako zitriko bat, konbinazio orekatua lortuko genuke, burdinaren xurgapena hobetuko lukeena. Baina, azkenean, jokalariak ez du zertan nutrizioaz jakin, eta berak botatzea erabaki du (tiradak mugagabeak dira), harik eta gehiago gustatzen zaion elikagai bat atera arte.
  • Jokalariari jogurt bat jar dakioke amaieran. Aukera horrekin, mikronutriente horren xurgapena, burdina, ez da sustatuko, burdina kaltzioarekiko interakzioagatik murriztuko ez balitz.

Erabakia jokalariaren esku uzteko beste arrisku bat da bere dieta monotonian erori daitekeela. Azkenean, jokalariak beti aukeratzen du gauza bera (gehien gustatzen zaiona) eta nahi ez duena baztertzen du.

Azkenik, dieta horrek aukera ematen die adinekoei, nerabeei eta haurrei kontrol berezirik egin gabe, hain zuzen ere, profesional baten gertuko gainbegiratzea behar duten eta pisu galera gomendagarria edo beharrezkoa den adierazten duten eta osasun-egoera ona zaintzeko jarraibide eta erritmoak ezartzen dituzten adineko, nerabe eta haurrei.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak