Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Diabetesari aurrea hartzen dioten bost dieta-ohitura

2 motako diabetesa areagotu egiten da, eta 255 milioi pertsona baino gehiagori eragiten die; hala ere, kasuen %90 saihestu daiteke bizimodu osasungarriarekin

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Osteguna, 2013ko azaroaren 14a

Batzuek 2 motako diabetesa edo helduen diabetesa alderatzen dute, tsunamiarekin. Patologia arraroa da haurrengan, 1. motan ez bezala, haurtzaroan erregistratzen baita. Lehenengoan, gorputzak ez du ongi aprobetxatzen elikagaien glukosa, eta horrek esan nahi du odoleko glukosa-maila handiegia dela, eta horrek arrisku handia dakarkio osasunari epe luzera. Gaixotasun honen zifrek, jakina, ez dute zalantzarik uzten: epidemia da. Munduan 255 milioi pertsona baino gehiagori eragiten dien patologia da. Herrialde garatuetan laugarren heriotza-kausa denez, merezi du kosta ahala kosta pairatzeko arriskua areagotzen duten ohiturak saihestea. Diabetea susta dezaketen ohitura dietetikoei buruzkoa da testu hau.

Img burguer fast food 01
Irudia: The Culinary eta Geek

Diabetesa: bost ohitura berrikusteko

Gaur egun, 300 milioi pertsonak baino gehiagok dute diabetesa. Horietatik %85ek “helduen diabetesa” edo 2 motako diabetesa dute. Eta pronostikoak ez dira oso onak: 2025ean 33 milioi pertsona gehiago batuko dira zerrenda horretara, eta europarren %30etik %40ra diabetes pairatuko dugu gure bizitzan zehar, Kardiologiako Europako Elkartearen arabera. Horiek dira gure dieta-ohiturak berrikusteko eta pairatzeko prest daudenak aldatzeko arrazoiak.

  • Img zumver2
    Irudia: CONSUMER EROSKI

    Sarritan edari azukretsuak hartu. “Freskagarri” deritzenek areagotu egiten dute diabetesaren arriskua. “Gaizki deituak”, konnotazio positiboa duen izena delako, hau da, bere kontsumoa kaltegabea ez izateaz gain, gure gorputza ur hotz eta osasungarriaren gainetik hozteko gaitasuna duelako. 2 motako diabetesa edari azukretsuak kontsumitzearekin lotzen duen azterketa berriena “Diabetologia” aldizkarian argitaratu zen 2013ko apirilean. Egunean freskagarri lata bat hartzeak %22 gehitu dezake 2 motako diabetesa izateko arriskua. Ikerketak Europako zortzi kohorte (350.000 parte-hartzaile) ebaluatu zituen, eta Minbiziaren eta Nutrizioaren Europako Prospektiba Azterketan (EPIC) parte hartzen dute. Dora Romaguera doktoreak, ikerketaren arduradunetako batek, adierazpen sendoak egin zituen ‘Diario Médico’ saioarentzat: “Europan edari azukretsuak gehiago kontsumitzen direla kontuan hartuta, herritarrei mezu argiak bidali behar zaizkie freskagarri horien osasunaren kontrako eraginari buruz”.

  • Zukuak maiz edan. Aski ezaguna da edari azukretsuek hainbat patologia izateko arriskua areagotzen dutela, adibidez, obesitatea. Ez da hain ezaguna, ordea, diabetesa izateko arriskua areagotu egiten dela. Hori dela eta, ‘British Medical Journal’ aldizkarian 12.198 boluntariok egindako dieta aztertu zen 2013ko abuztuan. Espero izatekoa zenez, fruta osoa hartzeak diabetesa izateko arriskua gutxitu zuen, eta fruta-zukuak, berriz, handitu. EROSKI CONSUMEren artikulu honetan, ez da komeni fruta-zukuak maiz hartzea, nahiz eta etxean izan, horrek ekar baitezake (maiztasunaren eta bolumenaren arabera) epe luzera osasunerako hainbat arrisku hartzea, batez ere haurrengan.

  • Img
    Irudia: CONSUMER EROSKI

    Haragi prozesatuak maiz kontsumitzea. Gero eta proba gehiago daude prozesatutako haragien ohiko kontsumoaren arriskuez, hala nola haragi ketua, ondua, gazitua edo kontserbatzaileak gehitu zaizkienak. Talde honetan sartzen dira urdaiazpikoa, urdaia, saltxitxak, “txakurtxo beroak” eta antzekoak. Frantzian egindako ikerketa epidemiologiko batek, 14 urtean 66.118 emakumeri jarraitu ondoren, argi eta garbi ikusi zuen haragi prozesatuen kontsumoa eta diabetesa izateko arriskua. Duela gutxi argitaratutako ikerketa batek (American Journal of Epidemiology aldizkarian argitaratua) heriotzen arrisku handiagoarekin lotzen du bere kontsumoa.
    Beraz, ez da harritzekoa, hemen egiazta daitekeen bezala, Minbizia Ikertzeko Mundu Funtsak (WCRF) horrelako erakundeek “saihestea”. WCRFren iritziz, frogatuta dago haragi prozesatuak saihestea (astean 500 gramo haragi gorri baino gehiago ez hartzeaz gain) diabetea bezain gaixotasun larri baten arriskua gutxitzen duela: koloneko minbizia.

  • Dieta finduetan oinarritzea. 2013ko urrian argitaratutako metaanalisi batek (‘European Journal of Epidemiology’) Norvegiako Unibertsitateko Medikuntza Fakultateko ikerlariek diabetes-arrisku handiagoa ikusi zuen findutako elikagaien kontsumo handiagoaren aurrean (arroz zuria, adibidez). Elikagai integralak (osoko ogia, pasta integrala, osoko arroza, etab.) kontsumitzeak arriskua gutxitzen du, eta finduek areagotu egin dezakete arriskua. Egileen ondorioa argia da: “Gure emaitzek osasun publikoko gomendioen alde egiten dute ale finduak pikor osoekin ordezkatzeko, eta egunean gutxienez bi ale ale kontsumitu behar direla iradokitzen dute, 2 motako diabetes-arriskua murrizteko”.

  • Img hamb 1
    Irudia: CONSUMER EROSKI

    Maiz ‘fast-food’etara joatea. Gizentasuna prebenitzeko eta tratatzeko Espainiako adostasun berrienak adierazi zuenez, “fast food kontsumoa maiz (astean behin baino gehiagotan) lagungarri izan daiteke energia gehiago kontsumitzeko eta pisua eta obesitatea handitzeko”. Horregatik, “fast food” edo janari lasterraren ohiko kontsumoa (astean behin baino gehiagotan) mugatzea gomendatu zuen. Pisu-irabazia da diabetes-arriskuaren eragile nagusietako bat, 2010eko irailean ‘Diabetes Research and Clinical Practice’ aldizkarian argitaratutako ikerketa zorrotz batek erakutsi zuenez.

Diabetesari aurrea hartzea: bizimodua hobetzea!

Bizi-estiloa, elikaduraren zati garrantzitsu bat osatzen duena, funtsezkoa da 2 motako diabetesari edo “helduaren diabeteari” aurrea hartzeko. Diabetesaren hamar kasutatik bederatzi prebenitu daitezke, Harvardeko Unibertsitateko Nutrizio Sailaren arabera, 2006ko otsailean ‘Public Health Nutrition’ aldizkarian ikus daitekeen bezala.

Harvardek uste du jarduera fisikoa modu erregularrean egitea, ez erretzea, dieta osasuntsuari jarraitzea eta pisu osasuntsu bati eusten saiatzea 2 motako diabetes-kasuen %90a saihets dezake. Ben Goldacre doktorearengana eramango gaitu horrek, ‘Mala ciencia’ liburuaren idazlea da, eta ‘El País’ saioan elkarrizketatu ondoren, galdera honi erantzun zion: “Zein da akats mediko hedatuena? “, esaldi honekin: “Ez jakin zure bizimoduan zerbait arazorik sortzen dizun. Eskoletan irakasten ez diren ideia oso errazak behar dira. Hori da tragedia”.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak