Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Diabeteserako intxaurrak

Fruitu lehor horien konposatu bioaktiboen agregatuak hantura kronikoaren prozesuetatik babes lezake, intsulinarekiko erresistentziari eta diabeteari lotuta baitago.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Ostirala, 2010eko ekainaren 04a

Egunero intxaurrak jateak odol-hodien osasuna hobetzen du, eta bihotzeko gaixotasunak izateko arriskua murrizten. Ikerketa berrienek fruitu lehorrak babesten dituzten mekanismoak ebaluatzen dituzte hantura-prozesuetan; faktore horiek gaixotasun kardiobaskularren aurreko prozesu aterosklerotikoaren garapenarekin zerikusia dute. Era berean, sugar-markatzaile batzuk intsulinarekiko eta diabetearekiko erresistentziaren iragarpen independenteak izan daitezke. Espainian, 3.500.000 pertsona inguruk dute patologia kroniko hori; bihotzeko gaixotasunak, berriz, diabetiko askoren konplikazio elkartu edo erantsietako bat dira, eta heriotza eta heriotza eragiten dituzte.


Intxaurrak ukabilez jateko ohitura dago, baina errezeta askoren osagai gisa ere erabil daitezke: entsaladak, pasta-, arroz- edo lekale-platerak, postre gozo eta nutritiboak eta gosarietarako proposamen energetikoak. Fruitu lehor horiek eta beste batzuk oskolarekin, berezko eran eta sukaldaritzako jardueretan integratzen badira, errazagoa da egunero jatea eta haien propietateez baliatzea.

Diabeteserako intxaurrak
Fruitu lehorren, oro har, eta intxaurren, bereziki, eta bihotzaren eta odol-hodien arteko lotura frogatuta geratu da ikerketa zientifiko eta epidemiologiko askotan. Azken erreferentziak “Fruitu lehorrak, osasuna eta kultura mediterranearra” liburuan jaso dira. Liburu horretan, zenbait kapitulutan, gai horri buruzko osagaien zeregin fisiologikoa argitzen da (gantz asegabeak -azido alfa-linolenikoa-, zuntza, antioxidatzaileak).

Intxaurren osagai batzuek, magnesioak esaterako, intsulinarekiko erresistentzia murriztu dezakete.

Zuntzari buruzko kapituluan, Jordi Salas-Salvadó, Pilar García-Lorda eta Emilio Ros Rahola autoreek zuntzak fruitu lehorretan duen zereginari buruzko erreferentzia zientifikoak egiten dituzte, intsulinarekiko sentikortasuna nabarmen hobetzen baitu. Horren harira, Salas-Salvadó doktoreak zuzendutako Universitari Sant Joan de Reus ospitaleko Giza Nutrizioko Unitateak eta Obesitatearen eta Nutrizioaren Fisiopatologia Sareko Ikerketa Biomedikoaren Zentroak (CIBERobn), Santiago de Compostelan, fruitu lehorrekiko erresistentziak duten zeregina ebaluatzen du.

Hantura kronikoa funtsezkoa da gertaera kardiobaskularren etorkizuna iragartzen duen prozesu aterosklerotikoaren lehen faseetan. Era berean, zenbait sugar-markatzaile diabetesaren iragarle independente gisa identifikatu dira, gizakiei buruzko hainbat azterketa prospektibotan. Hain zuzen ere, esan izan da hantura kronikoak lotura estua duela intsulinarekiko erresistentziaren sorrerarekin. Berrikusteak adierazten du zer mekanismoren bidez babestu daitezkeen, sinergikoki, hanturatik, intxaurretatik (magnesioa, zuntza, azido alfa-linolenikoa), L-arginina aminoazidotik, zenbait antioxidatzailetatik eta gantz-azido monoinsaturatuetatik.

Hori dela eta, interesgarria da egunero fruitu lehorrak jatea, oskoletik naturalera bereziki, intxaurrak. Izan ere, bihotzeko arazoak edo hiperkolesterolemia daudenean ez ezik, sindrome metabolikoa, intsulinarekiko erresistentzia edo diabetea diagnostikatu dieten pertsonek ere babesten dituzte.

Intxaurrak zoparaino
Hausnarketa-une bat nahikoa da egunero intxaurrak sartzeko ideia ugari sortzeko, ordu artean egindako eskukada tipikotik haratago, hamaiketakoan edo askarian. EROSKI CONSUMER aldizkariaren errezeta-liburutik, fruitu horiek protagonista dituzten errezeten zerrenda hautatu da. Plater gozoak eskaintzen ditu: entsalada, pasta eta arroza, nahasketak lekaleekin, haragiekin, postre gozoak eta gosari original eta osasungarriak egiteko proposamen energetikoak.

Eskukada bat edo intxaur xehatu bat gehitzen zaien entsaladak zoragarriak dira, hala nola gazta eta intxaurrak, sagarra eta jogurt-saltsa, dilistak, kanonigoak, eskarola eta gazta urdina, aguakatea eta mahatsa edo epela perretxiko eta endibiekin.

Fruitu lehorrak barazki-kremen dekoratu gisa erabil daitezke, hala nola kalabaza edo zopak, eta kontrapuntu interesgarria dira testuraz eta zaporez. Pasta-, arroz- eta kuskus-errezetak salteatuekin, xerrekin edo intxaur-saltsekin nahas daitezke, hala nola tagliatelleak, ravioliak, zintak edo arroza zainzuriekin edo entsalada udarearekin. Oilaskoarekin, arkumearekin eta zapore markatuko beste haragiekin egindako bigarren platerek fruitu lehorrekin eta fruta lehortuekin nahastea onartzen dute, biribilaren errezeta bezala.

Ohikoak dira intxaurrak gaztanbera, mami edo gaztarekin eta irasagarrarekin nahasten dituzten postreak. Eta intxaurrak pastelak, bizkotxoak, magdalenak, konpotak edo fruta erreak prestatzeko aukeratzen dira, hala nola laranjak intxaur eta ezti saltsarekin. Intxaursaltsa, intxaur-zopa gozoa, izan daiteke. Fruitu horiek muesliari gehitu dakizkioke eta horiek dituzten ogi eta galletak saltzen dira. Beste gosari gozo eta energetiko batzuk ogi txigortuez, intxaur edo esne kremarekin eta mahaspasekin osatzen dira.

ERRAZIO BAT: ESKUKADA BAT

Nutrizio Komunitarioko Espainiako Elkarteak gomendatzen du astean behin eta bost errazio bitartean jatea fruitu lehor oskoldunak, istripu kardiobaskularren prebentzioarekin lotura ukaezina dutelako. Kopuru osasungarria 25 g garbiren baliokidea da, elikagai zuritu horietako bat ordezkatzen duen kopuru naturalarena. Nahiz eta oso energetikoak diren, koipe, proteina eta kaloriatan kontzentratzen direlako, zenbait ikerketak dimititu egiten dute neurriz kontsumituta gehiegizko pisua eta obesitatea sor ditzaten. Maiz jateak ere lagundu lezake apetitua kontrolatzen eta, ondorioz, pisua kontrolatzen, zuntz kontzentrazioa duenez eta asetze-funtzio ezaguna baitu.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak