Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Diabetikoentzako zukuak

Azukre erantsirik gabeko zukuak elikagai osasungarriak diren arren, zenbait ñabardura gogorarazi behar dira.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Osteguna, 2006ko irailaren 14a
img_zumo12

Diabetesa duten pertsona askok ez dakite zukurik har dezaketen frutaren ordez. Zalantzarik ohikoena da hori kontsumitzeak odoleko glukosa-mailan (gluzemia) duen eragina. Hori dela eta, askotan, beren dietatik kanpo uzten dute, edo jatea mugatzen dute. Justifikatuta daude erabaki horiek? Har ditzakete fruta-zukuak diabetesa dutenek?

Img zumo12

Fruta-zukuak, pieza osoek bezala, fruktosa izeneko karbohidrato sinple bati zor dio zapore gozoa. Sakarosaren -mesako azukrearen- antzeko kaloriak ditu: 4 kilokaloria gramo bakoitzeko. Baina biek dituzte aldeak metabolismoari eta organismoan barneratzeko moduari dagokienez. Fruktosa azkar xurgatzen da, ez du bat-bateko aldaketarik eragiten odoleko glukosa-mailan, eta ez du intsulina-jarioa estimulatzen.

Horregatik, diabetikoek errazago onartzen dituzte fruktosa duten elikagaiak, bai modu naturalean (frutak eta zukuak), bai erantsita (zenbait galleta, marmelada, turroi eta beste gozo batzuk). Elikagai horiek neurriz kontsumitzea da gakoa, dieta orekatua egitea.

Erantzun gluzemikoa

Zukuak frutak baino glukosa handiagoa eta azkarragoa eragiten du, baina azukre erantsiak dituzten beste elikagai batzuek baino gutxiago

Karbohidratotan aberatsa den elikagairen bat irensten denean, zuku bat edo fruta-pieza bat adibidez, mantenugai horiek aprobetxatzeko zenbait mekanismo jartzen dira martxan organismoan. Prozesu fisiologiko horri erantzun gluzemiko deritzo, eta jan eta bi edo hiru ordura odolean zenbat azukre igotzen den adierazten du. Erantzun hori handiagoa da zukuan frutan baino.

Zukuak odoleko glukosa-igoera nabarmenagoa eta azkarragoa eragiten du, baina azukre erantsiak dituzten beste elikagai gozo batzuk baino txikiagoa, hala nola txokolateak, litxarreriak, gozogintzako eta gozogintzako produktuak, gozatzeko erabiltzen den azukrea bera barne. Hala ere, kontuan hartu behar da indibiduo guztiek ez dutela erantzun bera, eta hori ere aldatu egiten dela zukua bakarrik edo norbaitekin hartzen bada.

Zukua elikagai proteikoekin (esnea eta eratorriak, haragia, arraina, arrautzak) edo koipetsuekin (fruitu lehorrak, gurina edo margarina bezalako igurzteko olioak edo koipeak) batera kontsumitzen denean, gluzemia txikiagoa da, azken kasu horretan gluzemia-indizea txikiagoa baita. Elikagaien osagaien nahastearen digestioa konplexuagoa da, eta, beraz, azukreak ez dira hain berehala xurgatzen.

Zukua bakarrik edo baraurik hartuz gero, oso azkar xurgatzen da, ez baitute beste elikagairik galarazten digestioan. Horrek azaltzen du azukre-koskor bat, karamelu bat edo zuku bat hartzea hipogluzemia izanez gero (odoleko glukosa-maila txikia), ondoeza lehenbailehen sendatzeko.

Hauta daitezkeen zukuak

Diabetesa duten pertsonentzako zuku egokiek ez dute azukre erantsirik izan behar karbohidratotan kontrolatutako dieta batean. Ezinbestekoa da etiketak eta osagaien zerrenda irakurtzea, merkatuko eskaintza zabala baita eta elikagaien industriak etengabe zabaltzen eta aldatzen baititu bere produktuen ezaugarriak.

Duela urte batzuetatik, zukuen bertsio berri bat merkaturatu da: “azukre erantsirik gabeko” fruta-nektarra, diabetea dutenentzat egokia. Badira zuku “gozatuak” ere, azukrearen ordez sakarina edo beste gozagarri artifizial batzuk dituztenak, zukuei zapore gozoa ematen dietenak, baina odoleko glukosan eraginik ez dutenak. Horiek ere baliagarriak izango lirateke diabetearen kasuan.

ETIKETA OSO ARGIA

Ekoizleek argi eta garbi adierazi behar dute beren produktuetako azukre-konposizioa. Elikagaien nutrizio-adierazpenei eta propietate osasungarriei buruzko 1924/2006 Araudiari jarraiki, izen hauek bereizi behar dira:

  • Azukrerik gabe: elikagai batek azukrerik ez duela deklaratu ahal izango da, baita kontsumitzailearentzat esanahi bera izan dezakeen beste edozein adierazpen egin ere, produktuak 100 g edo 100 mililitro bakoitzeko 0,5 g azukre baino gehiago ez badu.
  • Azukre erantsirik gabe: monosakaridorik (glukosa, fruktosa), disakaridorik (laktosa, sakarosa) ez duten elikagaietan eta haien propietate gozagarriengatik erabiltzen diren elikagaietan nabarmendu daiteke adierazpen hori. Produktuek modu naturalean azukreak badituzte, etiketan "berezko azukreak" dituztela adierazi behar da.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak