Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Dieta begetarianoa eta gaixotasun kronikoen prebentzioa

Begetarianismoa elikatzeko modu osasungarria da, baina ikerketa zientifikoak zehaztu egin behar du zer onura ekartzen dion osasunari

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteartea, 2009ko maiatzaren 26a
Img vegetales Irudia: Dez Pain

Obesitatea, hipertentsio arteriala, minbizia, gaixotasun kardiobaskularrak eta osteoporosia gaixotasun aztertuak dira, eta populazio-segmentu desberdinen bizi-ohiturekin lotutako ikerketa ugarirekin lotuta daude; besteak beste, dieta begetarianoa egiten duten pertsonak. Hala ere, osasunaren eta elikadura mota horren jarraipenaren arteko harremana aztertzeko ikerketa gehiago falta dira oraindik.

Img pinchospimiento art

Dietetikako Elkarte Amerikarrak (ADA) eta Kanadako Dietisten Elkarteak dieta begetarianoei buruz duten jarrera honakoa da: ondo planifikatuta, osasungarriak dira, nutrizioaren ikuspegitik egokiak, eta osasunari mesede egiten diote zenbait gaixotasunen prebentzioan eta tratamenduan. Baina zaila da populazio begetariano baten elikadura-ohiturak aztertzea, begetarianismoak era askotako elikagaiak baitakartza berekin.

Normopesoaren gakoa
Dieta begetariano purutik (beganoa), frugiborismotik, krudiborismotik, dieta higienistatik, makrobiotikatik edo dieta obolaktobegetarianotik, besteak beste, elikadura-ñabardurek bereizten dituzte, eta desberdintzen. Hala ere, guztiak bat datoz landare-produktu asko kontsumitzearekin, hainbat gaixotasun kroniko prebenitzeko tresna potentziala baita.

Proteina, koipe eta animalia-koipe gutxiago hartzen bada eta, bestalde, zuntz gehiago eta alkohol gutxiago kontsumitzen bada, haragi-kontsumoaren eta obesitatearen arteko erlazioa alderatzen duten azterlanen arabera, dieta ovolactovegetariana eta beganoa egiten dutenek gorputz-masaren (GMI) indize txikiagoa dute haragia kontsumitzen dutenekin alderatuta, edo arraina kontsumitzen dutenekin, baina haragia jaten ez dutenekin alderatuta.

GMIk bere pisuagatik katalogatzen ditu gizabanakoak, pisu osasungarri batetik abiatuta (normopisua), hori funtsezkoa baita bihotz-hodietako eritasunei aurrea hartzeko. Zenbat eta pisu gutxiago izan, orduan eta gantz gutxiago izaten da gorputzean, eta intsulinarekiko sentikortasuna hobetu egiten da; horrek, era berean, II. motako diabetesa izateko arriskua murrizten du. Hain zuzen, American Diabetes Association-en arabera, dieta begetarianoek diabetesaren tratamendurako gidak bete ditzakete, eta iradokitzen da, gainera, mota horretako elikadurak odolean sortzen duen glukosa-intsulinaren erantzunak, indize gluzemiko baxuarekin, beharbada zergatik duen barazkijaleek mendebaldeko dieta eredugarria kontsumitzen dutenek baino odol-presio txikiagoa. Hau da, dieta begetarianoek ere eragin hipotentsorea izango lukete.

Begetarianismoa eta minbizia
Zuntza, karbohidrato konplexuak edo gantz poliasegabeak bezalako mantenugai gehiago kontsumitzeak osasunari dakarzkion onurez gain, interesgarria da dieta begetariano horrek berezko dituen elikagaiez gozatzeak dakartzan onurak ikustea; alegia, kaloria, purina, animalia-proteina eta azukre findu gutxiago kontsumitzea, kolesterola eta gantz saturatu gutxi hartzea, guztizko koipe gutxiago eta sodio gutxi kontsumitzea.

Azterlan batzuen arabera, landare-kopuru handiak lagundu dezake zenbait minbizi-motari aurrea hartzen.
Orain arte egindako ikerketen arabera, dieta begetarianoen zenbait faktorek eragina izan dezakete minbizia izateko arriskuan: baliteke substantzia onuragarriak batzeak eta kaltegarriak direla frogatu duten substantziarik ez hartzeak izatea elikadura begetarianoaren ezaugarri nagusia, minbizi-mota batzuk babesteko aukera gisa.

FAO/OMEren ebidentzia zientifikoari buruzko erreferentzia-irizpidearen arabera, landare-kontsumo handiak oro har eragiten duen minbizi-arriskua “probabletzat edo posibletzat” jotzen da, eta, minbizien artean, kolon-ondesteko minbizia izateko arriskua murrizten duen efektua ere posible gisa katalogatzen da. Hala ere, oraindik ez da lotura positiborik aurkitu landare-kontsumo handiko dieta-eredu baten eta bularreko minbiziaren murrizketaren artean.

Kontuan hartu behar da dieta begetarianoak gehiago hurbiltzen direla Amerikako Minbiziaren Institutu Nazionalak emandako gida dietetikoak betetzera dieta ez-begetarianoak baino, batez ere, gantza eta zuntza hartzeari dagokionez.

Hala ere, ezin da ahaztu, gai horri buruzko metaanalisian azaltzen duten bezala, Bratislavako (Eslovakia) Institute of Experimental and Clinical Medicine institutuko ikertzaileek: “Europako herririk osasuntsuenak Islandiako, Eskandinaviako eta Suediako biztanleak dira, eta, paradoxikoki, animalia-jatorriko produktu ugari kontsumitzen dituzte beren dietan”. Eslovakiako ikertzaileek egindako azterketa prospektiboen metaanalisi batean ikus daitekeenez, ez dago alderik biriketako, prostatako, koloneko, bularreko eta urdaileko minbiziagatiko hilkortasunean, begetarianoen eta dieta orekatu osasungarria egiten duten pertsonen artean.

Animalia-produkturik gabeko elikaduratik babes daitezkeen faktoreak zein diren zehazteko ikerketa gehiago egin behar diren arren, European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC) ikerlanaren emaitzak espero dira. Ikerketa hori Europako eskala handiko azterlan bat da, eta datu berriak emango ditu dietaren, bizimoduaren, ingurumenaren eta minbiziaren, gaixotasun kardiobaskularren eta bestelako gaixotasun kronikoen arteko erlazioari buruz.

OSASUNGARRI DEKLARATUTAKO DIETA BEGETARIANOAK

Europan, Kanadan eta Estatu Batuetan bizi diren begetarianoek kolesterol gutxiago dute, hipertentsioa, II. motako diabetesa, koloneko eta prostatako minbizia, eta, gainera, mendebaldeko dieta eredugarria kontsumitzen duten pertsonak baino meheagoak dira. Horregatik, Amerikako Dietetika Elkarteak eta Kanadako Dietista Elkarteak ongi planifikatutako dieta begetarianoaren alde agertu dira.

Gaixotasun batzuen prebentzioan eta tratamenduan osasunarentzat dituen onurak erakunde ofizial horiek beren posizioaren adierazpen batean definitu zituzten. Adierazpen hori 2003an argitaratu zen “Journal of the American Dietetic Association” aldizkarian, eta gaur egun gai horretan erreferentzia den dokumentua da. European Begetarian Union-en arabera, ia bi milioi pertsonak, Espainiako biztanleen %4k, egiten diren dieta begetarianoetako batzuk jarrai ditzakete. Datu hori Asociación Vegana Españolak emandako zenbatespen bat besterik ez da, gaur egun ez baitago horri buruzko beste datu nazional ofizialik.

Menuen planifikazioan askotariko ikuspegiak izateak nutrizio egokia eman diezaieke begetarianoei. Rainbow Elikadura Begetarianoaren Gidak ikuspegi hau ematen du:

  • Elikagaien barietatea aukeratzea, ale integralak, barazkiak, frutak, lekaleak, fruitu lehorrak, haziak eta, nahi izanez gero, esnekiak eta arrautzak barne.
  • Hautatu gozatuta ez dauden elikagaiak, oso koipetsuak ez direnak, eta saihestu elikagai prozesatuak.
  • Fruta- eta barazki-barietatea aukeratzea.
  • Animalia-jatorriko elikagaiak hartuz gero, hala nola esnekiak eta arrautzak, hobe da gantz gutxien duten esnekiak aukeratzea eta elikagai horiek neurriz kontsumitzea.
  • B12 bitamina-iturri gehigarri bat erabili, eta eguzkiaren argiarekiko esposizioa mugatua bada, D bitamina.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak