Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Dieta egitea: unea atzeratzeko aitzakiarik ohikoenak

Pisua galtzearekin lotutako zailtasunak ezagutzea ezinbestekoa da proposatutako helburuei arrakastaz aurre egiteko eta epe luzera lortzeko.

“Bihar hasiko naiz dieta egiten”. Esaldi hori, hain zuzen, pertsona askok barneratzen duten hainbeste aitzakiatako bat da, pisua galtzeko xedeekin eta helburuekin bat datozen gomendioak “alde batera” uzteko adinakoa. Izan ere, ohiturak aldatzeko pausoa ematea ez da beti posible. Kasu askotan, argaltzeko oztopoak gainditzeko gaitasuna norberaren borondatearen baitan dago. Beste batzuetan, funtsezko laguntza da familiaren eta ibilbidea zuzenduko duen profesional baten laguntza. Paziente gehienak bat datoz: pisua galtzeko egin beharreko aldaketei aurre egitea ez da lan erraza, zailtasun komun batzuk daude. Hala ere, kasu batzuetan, behin eta berriz agertzen dira aitzakiak, eta beharrezkoa da horiek ezagutzea proposatutako helburuei arrakastaz aurre egiteko eta epe luzera lortzeko.

Aitzakiak ala benetako zailtasunak?

Img manzana dieta art

Herritar gehienek pisua galtzeko tratamendu bat uzteko emandako arrazoiak ezagutzea baliagarria izan daiteke terapia bereziki non nabarmendu eta birbideratu behar den jakiteko. Behar izanez gero, laguntza espezializatua ere izan daiteke beti. EROSKI CONSUMER aldizkariari egindako elkarrizketa batean, Ricardo Ros psikologoak adierazi zuen borondate-indar hutsa ez dela beti nahikoa pisua galtzearekin lotutako helburuak lortzeko.

Ebidentziak behartzen gaitu argaltzeko hasierako konpromisoa maiz gainditzen duten aitzakia estereotipatuak onartzera. Erraza da “bihar hasiko naiz” esaldia ezagutzea; horren bidez, pertsona horrek atzeratu egiten du ohitura dietetiko berriak hartzeko unea, edo, okerrenean, ez da inoiz helburu hori lortzen hasten. Egoera horretan, ekintza jakin bati epe laburrean ekiteko edo denboran atzeratzeko pentsamendu dualaren aurrean, ohikoena bigarren aukera aukeratzea da. Zenbait iruzkinek, hala nola “udan dieta uzten dut eta gero erretomoa”, azpieremuak dira, okerreko planteamendua erakusten dutenak, eta ez dute laguntzen bizimodu oker bat benetan bideratzen.

Dieta zorrotzak egiteak, noizbehinkako kontzesiorik gabe, antsietatea sortzen du eta pertsona gehiago jatera eramaten du, urduritasuna arintzeko.

Errealitateak baieztatzen du askotan ez zaiola inoiz aldaketari modu eraginkorrean aurre egiten. Neurri batean, hori gertatzen da elikadura osasungarriaren benetako patroiak jaiak, urtebetetzeak eta gainerako ospakizunak hartzen dituelako, eta pertsona askorentzat ospakizuna eta elikadura-gehiegikeriak lotuta daudelako. Beraz, beste era batera pentsatzeak egonezina eta frustrazioa sortzen ditu, eta, aldi berean, pertsona benetako konponbidetik edo hasierako promesatik urruntzen da. Frogatuta dago janariaren eta emozioen arteko lotura estua, eta dieta zorrotzegiak jarraitzea, noizbehinkako kontzesiorik gabe, neurriz eta zentzuz, hala nola urtebetetzeko pastel zati txiki bat edo festa batean kanape bat irenstea, antsietatea sortzen du, eta horrek gehiago jatera eramaten du pertsona lasaitzeko.

Gustu guztietarako argudioak

Pittsburgheko Unibertsitateko (AEB) Erizaintza Eskolak azterketa deskribatzaile bat egin zuen 2008an gehiegizko pisua eta obesitatea zuten AEBetako adin ertaineko herritarren artean, eta pisua galtzeko metodoekin zuten esperientziaz galdetu zitzaien. Erantzunek erregistratu zuten zergatik den hain garestia tratamendu horiek erabiltzea (ikus 1. taula).

Img tabla3 art

Aztertzen ari zen laginerako aztertutako argaltzeko sistemek ez zuten eredu jakin batzuei erantzun beharrik, edozein motatakoak izan zitezkeen: mirarizko dieta ezagunenetatik edo bakoitzaren atzetik zetozen “mirarizko produktuetatik” hasi, eta profesional kualifikatuen laguntzaz metodo arrazionalago eta ortodoxoetaraino.

Aldaketak mantentzea faktore erabakigarria da argaltzeko programa bat hautatzean

Argaltzeko programa bat aukeratzean, emaitzek erakusten duten bezala, argaltzeko asmoa duten pertsonen ezaugarri nagusiak hauek izan ziren: emaitza azkarrak lortzea, denboran zehar bizimoduan aldaketak izateko aukera, egoera kontrolatu daitekeela sentitzea, kasuan kasuko programaren malgutasuna, profesional baten laguntza izatea eta familia eta ingurune soziala ulertu eta sostengatzea, besteak beste. Argaltzeko metodo bati aplikatutako ezaugarri horiekin guztiekin, “dena edo ezer ez” kontrolik ezaren, aitzakien edo fatalismoaren eragina minimizatzen saiatzen da.

BIZIARTEKO ESTRATEGIA

Obesitatea gaixotasun kronikoa da, berez patologikoa dena. Gaixotasun kronikoak, akutuak ez bezala, iraupen luzekoak dira, eta ezin da erraz aurreikusi ez sendatzeko ez tratamenduaren iraupena. Hori eragin duten arrazoiak identifikatzea eta lehenbailehen geldiaraztea komeni da, osasun-profesional egokien laguntzarekin.

Baztertu egin behar dira aurrez pentsatutako ideiak, espres konponbideei dagokienez, ahaztu egin behar da “dieta egitea” eta egoerari ikuspegi arrazional batetik aurre egin behar zaio, aldaketa batzuk egiteko, denboraz eta pazientziaz patologia horren sintomak gutxituko dituztenak.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak