Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Dieta egiteak gizendu egin dezake

Ariketa fisikoa edo ohitura osasungarriak zaindu gabe argaltzeko dieta zorrotzak egiteak pisua handitzea ekar dezake.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Astelehena, 2014ko maiatzaren 26a
img_batido dieta hd

Gizadiak hainbat mendez probatu du, arrakasta gutxirekin, nola erregulatu gorputzaren pisua elikaduraren kontrolaren bidez. “Dieta bati jarraitzea”, “dieta egitea” edo “erregimenean egotea” esaten zaio horri, eta kontzeptu horri “dieting” deritzo. Eta behin eta berriro dieta egiten dutenek dieters izena hartzen dute. Literatura zientifikoa ez da oso atsegina dietingaren arrakastarekin alderatuta, eta, aldi berean, “dieters” direlakoei buruzko aholkuak ematen dizkie, “dieta miragarrietatik” urrun, “dieta miragarrietatik” urrun, obesitaterako benetako bidezidorrtzat jotzen baitira. Hurrengo artikuluan azaltzen da argaltzeko dieta zergatik egin behar den, eta, kasu batzuetan, bilatzen denaren kontrako emaitzan eragin dezake.

Img batido dieta
Irudia: AEB

Dieten mende daude

EROSKI CONSUMErek “Dieters efektutik ihes egiteko hiru arrazoi” aipatzen ditu, eta, elikatzeko ohitura desorekatuak izateaz gain, era guztietako dietak modu ziklikoan egiten dituzten dieteroei egiten die erreferentzia. Bere gorputzean modu insidimentsioan metatu diren kiloak galtzeko jarraitutako erregimenak, baina oso litekeena da behin eta berriro irabaztea.

2006ko apirilean, Journal of the American Dietetic Association aldizkariko argitaletxe batek zehaztu zuen erregimenpean jartzea ez dela soilik pisua irabaztea, baizik eta elikadura-arazoak izateko arrisku handiagoa izatea. Bonnie S. Spear-ek, dietista-nutrizionista eta argitaletxearen egileak, ikerketa argitaratu ondoren, arazo hori aztertzeko betebehar morala ikusi zuen, bost urteren buruan ia beti lehen baino pisu handiagoa duten nerabeek, inolako erregimenik egin ez zutenekin alderatuta. “Errebote efektua” izenekoa da. Jarraian, egiaztapen horren zergatia baloratzen da.

Dietak eta muskulu-masaren galera

2007ko maiatzean Chostonek eta kolaboratzaileek argitaratutako literatura zientifikoaren berrikuspen sistematiko bat egin zen, eta, horren arabera, dieta hori kaloria gutxikoa bada, muskulu-masaren galera galdutako pisuaren %37 izan daiteke. Muskuluaren galera horri esker, gure gorputzak kaloria gutxiago gastatzen ditu (“tasa metabolikoa” murriztu egiten da), muskulu-masari eusteko energia gehiago behar baita gantza kontserbatzea baino.

Img
Irudia: CONSUMER EROSKI

Hala, bada, dieta murriztaileari jarraituz, epe laburrera pisua gal dezakegu, epe luzera agian lehen baino gehiago pisatuko dugu. Dieta zenbat eta “muturrekoagoa” izan, orduan eta handiagoa izango da pisua handitzeko aukera. Hainbat mekanismo biologiko daude, eta hori azaltzen dute. Horietako bat, esan dugun bezala, “eraginkortasun metaboliko” handiagoa da; hau da, gure gorputza kaloria gutxiago gastatzen da bere bizi-funtzioei eusteko, baina gure apetitua ez da murriztu intentsitate berarekin. Beraz, berriro ere elikadura normala egiten denean (dieta murriztaileak baino kaloria gehiago izango ditu), pixkanaka pisua irabazten hasten da, baina ez da ezinbestekoa.

American Journal of Clinical Nutrition aldizkarian argitaratu zen ikerketa batek (2013ko maiatzean argitaratua) egiaztatu zuenez, kaloria gutxiko dieta eginez gero, “termogenesi moldakorra” gutxituz doa. Horrela, gure gorputza gero eta gutxiago aurrezten da, eta hortik aurrera kontsumitzen ditugun kalorien zati handi bat gure gantz-erreserbetan bukatuko da. Azterketak zertxobait gehiago gehitzen du: dieta amaitu eta urtebetera arte irauten du desoreka horrek.

Galdutako gantza berreskuratzea erraza da, adipozitoak (gantz-zelulak) ez baitira desagertzen, “argaldu” besterik ez dira egiten, “despiste” gutxienekoa erraz gizentzeko. Hala ere, muskulu-masa berreskuratzea beste saihets bateko irina da. Ahalegin handia egin behar da, pertsona gutxi hartzeko prest. 2011ko irailean American Journal of Clinical Nutrition aldizkarian argitaratutako menopausia ondoko emakumeekin egindako ikerketa batean ikusi zenez, galdutako gantz kilo bakoitzeko, “dieta” dela medio, 260 gramo masa magra desagertu ziren. Hala ere, urtebete igaro ondoren, berreskuratutako gantz kilogramo bakoitzeko 120 gramo masa baino gehiago irabazten ziren, galdutakoaren erdia baino gutxiago.

Proteina gehiago muskuluetako giharrei eusteko, erabilgarria al da?

2012ko martxoan, American Journal of Clinical Nutrition aldizkarian ere, azterlan bat argitaratu zen, eta haren helburuen artean bat nabarmentzen da: koipeen, proteinen edo karbohidratoen kontsumoa azpimarratu behar da, eta horrek eragina zuen maggraia zaintzeko. Jarraipena egin eta sei hilabetera ez zen alderik egon, dieta kanpo: 4,2 gantz galdu ziren, baina 2,1 kg magra masa. Parte-hartzaileen batezbestekoak galdutako pisuaren% 40 irabazi zuen bi urteren buruan, eta, berriz ere, ez da alderik izan dietaren arabera. Galdutako muskulu-masatik zerbait berreskuratu zen, baina balantzea masgrai-masaren kilo erdiko galera garbia izan zen. Nolanahi ere, azterketa garrantzitsua da: “Zaila gertatu zen karbohidratoetan dieta altuei, gantz gutxikoei edo oso baxu edo altuei itsastea”. Hau da, mota horretako proposamen dietetikoak, hain zorrotzak eta murriztaileak, ohiko elikadura-patroitik urrun eta batzuetan monotonoak, oso zaila izaten da denboran mantentzea. Hori arazo bat da, elikadura-eredu berrirako atxikimendua, zalantzarik gabe, pisu-galeraren arrakastaren giltzarrietako bat baita.

Desorekak gosetean, pasaportea gehiegizko pisuarekin

Baliteke, halaber, “dietak” ingesta konpultsiboak egiteko joera handiagoa izatea, gure apetituaren kontrol-sistema desorekatu egiten baita. Izan ere, erregimen murriztaileari jarraituz (ohikoena da), barneko gose- eta asetasun-mezuak ahuldu egiten ditu, eta elikagai murriztuak kontsumitzeko gogoa areagotzen du. 2013ko otsailean, Stice-k eta lankideek egiaztatu zuten dietetikako murriztapenak areagotu egiten duela gehiegi jateko arriskua, gure garunaren erantzuna aldatu egin delako (irensten ari diren eskualdeak). Bere emaitzak argiak izan ziren: gure burmuinak intentsitate handiagoz erantzuten digunean, gure garunak intentsitate handiagoz erantzuten du elikagai goxoak ikusten edo irensten baditugu. Beste arrazoi bat da, egileen arabera, dieta zorrotzek ez dutela pisu iraunkorra galtzen.

Pisua galdu, zerbait badabil

Pisua galtzeko estrategiarik eraginkorrena ez da dieta bat jarraitzea, eta are gutxiago dieta “zehatza”, ‘Una llamada a finalizar las debates diéticos’ testu interesgarria JAman 2013ko abuztuan argitaratu zen bezala. Bertan, Sherry L. Ordainketa eta Bardley M. Appelhansek hau azaldu du:argaltzeko erregimen bat jarraitzea objektu baten dimentsio bat baino ez da, berez hiru dimentsiokoa dena. Beste bi dimentsioak portaera aldatzea eta ariketa fisikoaren hazkundea dira. Azpimarratu dute dietaren gakoa ez dela makronutrienteen proportzioa, baizik eta pazienteak zer neurritan atxikitzen dion horri; horregatik, pertsonalizatua izan behar du. Hor du garrantzia dietista-nutrizionistak. Baina profesional honek dietari erreparatu behar dio, beste bi dimentsio ere badaudelako, ikusi dugunez.

Ez da harritzekoa, beraz, Estatu Batuetako Prebentzio Zerbitzuen Lan-taldea (U.S. Prebentzio Services Task Force) uste du pisua galtzeko esku-hartze eraginkorrenak direla, batetik, jarduera fisikoa programatzea, eta, bestetik, jarduera fisikoa programatzea, autokontrola edo automonitorizazioa sustatzea, eta bizitza-estiloaren aldaketei eusteko trebetasunak sustatzea, jarduera fisikoa programatzea, autokontrola edo automonitorizazioa sustatzea, eta jarduera fisikoa programatzea. Azken batean, argaltzeko ez da “dieta egitea” esan nahi, baizik eta bizitza osorako ohitura onak integratzea.

Etiketak:

argaldu Dieta

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak