Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Dieta eta tiroidea: zer jan tiroide-trastornoak izaten direnean?

Hipertordismoaz edo hipotiroidismoaz ari garenean, beharrezkoa da elikaduran doikuntzak egitea eta kontrol medikoa egitea

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Osteguna, 2014ko otsailaren 06a
img_dieta tiroides hd Irudia: Dennis Tang

Tiroide guruinak, lepoan, hainbat funtzio erregulatzen ditu organismoan. Tiroxina-hormonen (T4) eta triyodotironinaren (T3) ekoizpenean parte hartzen du, metabolismoa erregulatzen dute eta gorputzeko beste sistema batzuen funtzionamenduari eragiten diote. Hormona horiek sortzeko, iodoa ezinbestekoa da, eta iodoa hartzen da. Tiroideak normal funtzionatzen duenean, ez da beharrezkoa dieta espezifiko batean pentsatzea. Batzuetan, ordea, guruin horrek arazoak izaten ditu: behar baino hormona gehiago sortzen ditu (hipertiroidismoa) edo behar baino gutxiago (hipotiroidismoa). Kasu horietan, elikadura funtsezkoa da. Ondoren, bi egoeretarako dieta-gomendioak eskaintzen ditugu, baina ezinbestekoa da dietista nutrizionista baten laguntza izatea.

Img dieta tiroides 01
Irudia: Dennis Tang

Hipertiroidismoa eta pisu txikia: gomendio dietetikoak

Hipertiroidismoaz ari gara, guruina oso estimulatuta dagoenean eta tiroide hormonak behar baino gehiago sortzen direnean. Tiroide hormona gehiegi izateak, besteak beste, katabolismoa eragin dezake organismoan, eta, ondorioz, pisua eta muskulu-masa galtzea. Kasu horietan dietak orekatua eta, aldi berean, oso energetikoa izan behar du. Ondoren, kalorietan eta proteinetan dieta nola aberastu azaltzen da.

Esnekiak (esnea, jogurta eta gazta):

  • Esnea edo jogurt likidoa edari gisa erabili, baita egosketetan ere, ahal denean.
  • Jogurta esne kondentsatuarekin eta esne esneduna hauts osoarekin aberastu. Irabiakiak, postreak, zopak eta pureak prestatzeko erabil daiteke esne erantsia, edo zerealekin, kakao-hautsarekin edo fruta-xarabeekin. Pureei esne-hautsa gehitu, aberasteko.
  • Gehitu esnea fruta freskoari edo almibarretan irabiakiak prestatzeko.
  • Irabiakiak frutarekin, fruitu lehorrekin edo zerealak edo gailetak prestatzeko jogurta erabili.
  • Sartu zatitutako gazta mota guztietako entsaladetan, zopetan, kremetan, pureetan eta pastetan, tortilletan eta abarretan.

Proteikoak (arrautzak, haragiak eta arrainak):

  • Txikitu arrautza gogorra eta gehitu entsaladetan, zopetan edo barazkietan. Gauza bera egin haragi eta arrainekin, barazkiekin, entsaladekin, gisatuekin, saltsekin edo zopekin.
  • Irabiatutako arrautza erabili eta pureei, zopei, kremei, saltsei edo esne-irabiatuei gehitu.
    Irabiakiak edo arrautza osoa barazki-tarten, bexamelaren eta abarren betegarrietara bota.
  • Tortillak, patata labean, berenjenak, kalabazinak eta abar bete. haragi xehatuarekin edo zatitutako arrainarekin.

Olioak eta koipeak:

  • Erabili esne-gaina, esne-krema, gurina, maionesa eta beste saltsa batzuk. Saltsa, postre eta pure guztietan gehitu (barazkiak, zerealak, haragia, arraina, arrautzak).

Fruitu lehorrak:

  • Zatitu eta erantsi osagarri gisa saltsetan, gisatuetan eta entsaladetan.

Azukrea, eztia, ogia eta gailetak:

  • Gehitu zuku, esne, irabiaki eta postreak oro har.
  • Galletak eta ogia jan gosarietan eta askarietan.
  • Zopei eta pureei ogi frijitua (croutons) gehitu.

Hipotiroidismoa eta pisu-gehikuntza: dieta-gomendioak

Hipotiroidismoa dago tiroide-hormonen ekoizpena murrizten denean. Hipotiroidismoak nekea, nekea, ilea erortzea, logura eta, kausa-efektu frogaturik ez duen arren, gehiegizko pisua edo obesitatea izaten du. Hipotiroidismoaren tratamendua ahotik tiroide-hormonak ematea da, eta mediku endokrinoak kontrolatu behar du aldizka.

Kasu horietan, ezinbestekoa da elikadura orekatua eta askotarikoa egitea, hau da, egunero jan behar dira talde guztietako elikagaiak: esnekiak, barazki gordinak edo egosiak, fruta, elikagai proteikoak (haragia, arraina eta arrautzak), zerealak eta fekulak (ogia, patatak, arroza, lekaleak, pasta, etab.). ), gantz-elikagaiak (olioak eta animalia-gantzak) kontrolatzeaz gain.

  • Egunean 4 edo 5 otordu egin behar dira gutxi gorabehera, eta ez da komeni horien artean ziztatzea. Ez da komeni, halaber, janari nagusirik sortzea.
  • Eguneroko jarduera fisikoa areagotu behar da: oinez ibili, igogailua gutxiago erabili eta eskailerak gehiago egin, oinez eta gutxiago autoz egin, eta intentsitate ertaineko ariketa fisiko gehiago egin (oinez azkar ibili, bizikletan ibili, igeri egin, futbolean edo saskibaloian jokatu, etab.). ).
  • Koipe gutxi egosteko moduak erabili: plantxan, labean, egosita, mikrouhin-labean, lurrunetan edo papillote eran. Saihestu frijituak, arrautzaztatuak, gisatuak, enpanatuak eta kontserbak oliotan.

Gantz, azukre eta kaloria ugariko elikagaiak saihestu behar dira. Adibidez:

  • Hestebeteak eta haragi oso koipetsuak: arkumea, erraiak, txuletak, lukainka edo hanburgesa industrialak, odolkia, mortadela, txorizoa, foie-a, etab.
  • Esneki osoak, oso gazta koipetsuak, jogurt osoak, esnekiak, adibidez, flanak edo mousseak, esne-gaina edo esne-krema…
  • Margarina, gurina eta txerri-gantza. Aurrez prestatutako saltsak.
  • Azukre zuria eta beltzarana, eztia, gozokiak azukrearekin, txokolatea esneduna, gailetak, pastelak, opilak…
  • Edari alkoholdunak, azukredun freskagarriak.

Aldi berean, zuntz ugariko eta gantz gutxiko elikagaiak bultzatu behar dira. Adibidez:

  • Haragi giharrak, hala nola oilaskoa, txahalkia, indioilarra eta untxia. Arrain zuria eta urdina. Arrautzak (astean 3-4 ale kontsumitzen saiatu).
  • Esne erdigaingabetua edo gaingabetua; gazta eta jogurt gaingabetuak.
  • Kaloria gutxiko eztitzaileak dira, sakarina, aspartamoa edo Stevia.
  • Barazki gordinak eta egosiak.
  • Frutak.
  • Fekulak eta zerealak, neurrian (ogia, pasta, arroza, lekaleak, patatak…)
  • Janaria prestatzeko eta ontzeko, hobe da oliba-olioa erabiltzea, gehiegi ez bada.
  • Ura, light edariak, infusioak, ozpina (modenakoa ez dena), limoia eta espeziak.

Iodo-defizita eta tiroidearen funtzioa

Iodo-gabeziak tiroide-hormonen ekoizpenean eragin dezake, eta, ondorioz, hipotiroidismoa eta bozioa eragin ditzake (tiroide guruinaren tamaina handitzea). Iodo-eskasia asko hobetu den arren, oraindik ez da erabat erauzi.

Iodoa lurraren azalean dago, eta hortik igarotzen dira landutako landareak. Beraz, iodo-lur pobreetan landatutako landareek mineral horren kantitate txikia izan dezakete. Itsasotik datozen elikagaiak (arrainak, itsaskiak eta itsas algak) iodo ugari dute. Gaur egun, esnekiak mineral horren iturri ere badira; izan ere, pentsuak erabiltzen dira animalien elikadurarako iodo gisa. Itsasoko gatzak iodoa galtzen du elaborazio-prozesuan; beraz, ez bada aberastuko, ez da mineral horren iturri izango.

Iodo-eskasia desagerrarazteko estrategiarik eraginkorrena da gatza unibertsal bihurtzea. Horretarako, gizakien eta animalien kontsumo-gatz guztiaren yodazioa arautzen duten legeak erabiltzen dira. Osasunaren Mundu Erakundeak (OME) gomendatzen du estrategia hori.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak