Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Dieta haurdunaldian: Ziur zaude gorputzak behar duena jaten duzula?

Espainian, 10 emakumetik 5ek nutrizio-gabeziak ditu

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Igandea, 2018ko azaroaren 04a

Haurdun dauden emakumeen elikadurak asko uzten du. Aurten argitaratutako txosten batek dioenez, haurdun dauden emakumeen %45ek ez du behar adina fruta eta barazki hartzen, %50ek ez dute hartzen esne eta arrain kontsumorik, eta %70ek ez du behar adina labore eta lekale jaten. Hau da, mantenugai garrantzitsuak dituzten elikagaiak (burdina, azido folikoa...) dira dieta horretan agertzen diren elikagai nagusiak. Hori dela eta, maiz egiten dira gehigarriak haurdunaldian. Nolakoa izan behar du dietak haurdunaldian? Jarraian, etapa honetan elikatzeko zortzi aholku emango ditugu.

Nutrizio arloko Espainiako Fundazioak (FEN), Nutrizio arloko Fundazio Iberoamerikarrak (FINUT) eta Ginekologiako eta Obstetriziako Espainiako Elkarteak (SEGO) egindako dokumentuaren arabera, haurdun dauden emakumeen erdiek nutrizio-gabeziak dituzte. Bai: Espainiako emakume haurdunen %50ek ez dituzte asetzen azido folikoaren, iodoaren, kaltzioaren, omegaren eta D bitaminaren oinarrizko premiak, etorkizuneko amaren osasunarentzat funtsezkoak diren mantenugaiak eta fetuaren garapen zuzena.

Haurdunaldian ondo jateko 8 gomendio

Nolakoa izan behar du dietak haurdunaldian? Zer gomendatzen dute profesionalek? Zer ohitura sustatu behar dira eta zein saihestu? Hiru erakunde horiek egindako dokumentuak gomendio batzuk jasotzen ditu. Hauek dira zortzi nagusiak:

  • 1. Zuntz ugariko elikagaien kontsumoa handitzea: lekaleak, frutak, barazkiak eta labore integralak. Fruta artean, gutxienez ale bat sartu C bitamina ugari duen egunean (laranja edo kiwia, adibidez).
  • 2. Haragi zuriak eta ondo egosiak dauden giharrak jan, haragi gordin edo gutxi eginda. Arrain urdina ere garrantzitsua da (omega 3 ugari), baina hobe da tamaina txikiko espezieak (sardinak, antxoak edo antxoak) hartzea, metal astunik ez hartzeko (adibidez, merkurioa, espezie handiagoetan egoten da).
  • 3. Ez jan edo ez txikitu ordu artean, baldin eta ez bada fruta edo beste elikagai osasungarri bat. Zizka-mizkak, opilak, galleta azukretsuak edo freskagarriak ez dira batere interesgarriak. Hobe da alde batera uztea.
  • 4. Haurdunaldian dieta hipokalorikoak egitea ere ez da komeni. Gauza bat da gantz gehiegi duten elikagaiak, azukretsuak edo gaziak, jateari uztea, eta beste bat janari mota guztiak murriztea gehiegi gizentzeko. Horrek nutrizio-urritasunak eragin ditzake emakumeengan eta fetuan.
  • 5. Alkohol zero, kafeina gutxiago eta gatz gutxi(iodatua beti). Animalia-jatorriko gantzak murriztea (gurinak, natak, urdaia, etab.) eta saihestu, ahal den neurrian, hestebeteak eta aurrez prestatutako elikagaiak.
  • 6. Sukaldaritzako teknikaklurrunetan, egosita, labean, papillote eran eta plantxan. Frijituak, arrautzaztatuak eta erregosiak moderatu behar dira.
  • 7. Ez egin otordu oparorik edo digestio zaileko janaririk. Errefluxuak edo azidotasuna eragin dezaketen elikagaiak murriztea, adibidez, produktu koipetsuak, minak eta gasdun edariak.
  • 8. Ez etzan edo etzan otorduen ondoren, errefluxuari ez laguntzeko. Hobe da pare bat ordu igarotzea eta burualdearen ingurua pixka bat igotzea, erabat horizontalean ez geratzeko.

Azken batean, haurdunaldiko dietak askotarikoa izan behar du. Baina kontuz! Horrek ez du esan nahi edozer jatea edo dena jatea, baizik eta elikagai osasungarriak aukeratzea eta txandakatzea. Horrela, adibidez, bigarren seihilekotik aurrera energia gehiago hartu behar bada 250 kcal, garrantzitsua da kaloria horiek karbohidrato konplexuetatik etortzea (pasta edo zerealak, ogia, pasta eta osoko arroza), opilak, gozokiak edo edari azukretsuak erabili beharrean.

Espezialistek diotenez, esneak oso zeregin garrantzitsua izan dezake haurdunaldian zehar emakumeen nutrizio-egoera hobetzeko. Batetik, elikagai interesgarria delako berez (baso batek balio biologiko handiko proteinak, kaltzioa, D bitamina eta B taldeko bitaminak ematen ditu). Eta, bestetik, esnekiak mantenugai erantsiak (burdina edo omega 3) ugaritzeko aukera ematen dutelako eta, horrela, gabeziak murrizten laguntzen dutelako. Hori bai, esnekiei dagokienez, ez dute esneki azukretsuei buruz hitz egiten, esate baterako, natillak edo arrozesnea, oinarrizkoak baizik: esnea, jogurt naturala eta gazta giharrak. Esneari dagokionez, beste ohar bat: funtsezkoa da esne gordina kontsumitzea saihestea, batez ere haurdunaldian.

Eduki gehiagotara sartzeko, kontsultatu inprimatutako aldizkaria.

RSS. Sigue informado

Iruzkin bat argitaratzen baduzu, datu-babesari buruzko politika onartzen duzu

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak