Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Dieta hipokalorikoa, argaltzeko oztopoa?

Kaloriak murriztuta, kortisola sortzen da, abdomenean gantza gehitzeari lotutako hormona bat.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Ostirala, 2010eko maiatzaren 14a
img_comiendo 2

Baskularen aurkako borroka, hau da, argaltzea, behin eta berriz ikusten da etengabeko borroka gisa edo estrategia puntualen jarraipenaren bidez lortu ezin den helburu gisa. Berriki egindako azterlan baten arabera, baliteke argaltzeko estrategia eraginkor eta segurua ez izatea dieta egitea, esamoldearen adiera tradizional eta ezagunenean (hartutako kaloriak edo elikagai energetikoenak kontatu eta murriztea). Kalorien murrizketak handitu egingo luke kortisolaren ekoizpena, sabelaldeko gantzaren igoerarekin lotzen den hormona. Hori izango litzateke beti dieta egiten duten pertsona askok pisua galtzeko eta galdu dutena epe luzean mantentzeko zailtasunak izateko arrazoietako bat.

Ikerketa zehatza

Kaliforniako Unibertsitateko (San Francisco, Estatu Batuak) zientzialari-talde batek ondorio horietara iritsi den saiakera egin du. “Psychosomatic Medicine” aldizkarian argitaratu zen, eta 121 emakumek hartu dute parte. Emakume horiek borondatezko estrategia dietetikoak erabili zituzten hiru astez. Parte-hartzaileak lau taldetan banatu ziren, eta talde bakoitzak hainbat dietetika izan zituen:

  • Lehen taldea: jaten zituzten kaloriak zenbatu eta xehetasunez erregistratu behar zituzten, gehienez ere 1.200 kcal egunean.
  • Bigarren taldea: nahi zutena jan zezaketen, baina hartutako kaloriak modu berean kontabilizatu behar zituzten.
  • Hirugarren taldea: parte-hartzaileek egunean 1.200 kcal-eko dieta zuten esleituta, baina ez zuten kaloriak kontatzeko obligaziorik.
  • Laugarren taldea: normaltasun osoz jan zezaketen, inolako energia-murrizketarik gabe eta hartutako eguneroko kaloriak kontuan hartu gabe.

Hiru asteen hasieran eta amaieran, parte-hartzaile guztiei kortisol maila neurtu zitzaien. Hala, argi geratu zen kaloriak murriztu zituztenek hormona horren balioak handitu zituztela, estresarekin eta sabelaldeko gantzaren igoerarekin lotuta, eta, ondorioz, patologia kardiobaskularrak izateko arriskua handitu egin zela.

Kortisol-maila are handiagoa zen emakumeetan, kaloria gutxiko dieta izateaz gain, kaloria horiek zenbatu behar baitzituzten. Hori da ikerketaren ondorio nagusia; zehazki, dietan jartzeak nabarmen aldatzen du ongizate psikologikoa. Agerian jartzen da kaloria-murrizketak handitu egiten duela kortisol-jarioa gizakietan; prozesu hori lehendik ere hauteman zen animalia-ereduetan.

Urteetan dieta hipokalorikoa egin duten pertsona askorentzat, estrategia hori oztopo izan daiteke argaltzeko eta, are, galdutako pisuari eusteko hasierako helburua lortzeko.

Dieta egitea edo bizimodua aldatzea

Azterketa horren egileek adierazten dutenez, argaltzeko eta hasierako pisua berriro ez berreskuratzeko giltzarrietako bat inoiz ez da “dieta ez egitea”. Pisua jaisteko eta balio osasungarrietan kokatzeko modurik egokiena da elikagai osasuntsuak era askotara jatea, jarduera fisikoa egitea eta pazientzia izatea eskatzen duten portaerak edo bizimoduak hartzea. Neurri horiek estrategia integral baten, beti jarraitu behar den “joko-plan” baten, hau da, biziarteko plan baten parte direla jabetu behar da.

Argaltzeko, modu osasungarrian jan behar da, eta aholkuak eman, akatsik ez egiteko.

Argaltzeko dieta egiteak, bere ezaugarriak edozein direla ere, lagundu egiten du pertsona askok estresarekin bizi dezaten aldia, gosea, ongizate eta gabezia-sentsazioarekin, epe luzera pisua galtzea errazten ez duten egoerekin eta, gainera, dieta hasi aurretik kontabilizatutakoak baino kilo gehiago irabaztea eragiten duten egoerekin.

Beraz, estrapola daitekeen mezu interesgarri bat “iraungitze-datarik” ez jartzea da, hain ohikoa dieta bati aurre egiten zaionean. Mirarizko dieten artean ohikoak dira “astebeteko dieta” edo “lau eguneko dieta” bezalako planteamenduak. Dieta horietan, elikadura-estilo batetik, gehiegikeriagatik, neurri handiagoan edo txikiagoan, eta, bestetik, murriztapen anekdotiko eta iragankorragatik bereizten den beste batera igarotzen da. Beste batzuetan, dietaren jarraipenean denbora-epe bat jarri beharrean, ohikoa da helburu ponderal bat ezartzea (“7 kilo galtzen dituenean”, “62 kilora iristen denean”). Helburu hori lortzean, mugarria da dieta egiteari uzteko edo denbora horretan hartutako elikadura-ohitura onak ahazteko.

Argaltzeko, jan egin behar da, baina modu osasungarrian egin behar da, eta beti aholkularitzarekin, akatsik ez egiteko eta argaltzeko produktuak probatzeko tentazioan ez erortzeko, asko ez baitira eraginkorrak izan.

HAIN BERRIAK EZ DIREN ONDORIOAK

Berriki egindako azterlan honetan kortisolaren eginkizuna aurkikuntza originala izan den arren, dieta hipokalorikoen funtzioa aurreko batzuetan zalantzan jarri da, baldin eta aldaketa dietetiko berriari denboran iraun dezakeen zerbait ez bazaio. Urrutirago joan gabe, EnKid azterlanean, haurren eta gazteen gehiegizko pisuaren eta obesitatearen tratamenduari ekitean, esaten da dieta hipokalorikoak ez direla hain eraginkorrak epe ertain eta luzera bizimoduak aldatzea baino. Era berean, Osasunaren Mundu Erakundeak (OME) patologia kronikotzat jotzen du obesitatea. Ulertzen da haien tratamendua eta, beraz, sintomak saihesteko hartzen diren neurriak etengabeak izanen direla.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak