Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Dieta mediterraneoa, arnas aparatuko pazienteen aliatua

Arnas eritasun kronikoa duen pertsona batek pisuaren kontrol txarra badu, bai gehiegi bai gutxiegi, bere osasuna larriagotu egin daiteke.

dieta mediterranea pulmones Irudia: Ponyo Sakana

Eguneroko bizitzan zaindu beharko genukeen alderdirik garrantzitsuenetariko bat elikadura da, eta are gehiago oinarrizko gaixotasun kronikoren bat badugu, hala nola arnas aparatuena. Arnas eritasun kronikoa duen pertsona batek pisuaren kontrol txarra badu, bai gehiegi bai gutxiegi, osasuna larriagotu egin daiteke. Horregatik, funtsezkoa da paziente horiek beren pisu idealaren barruan egotea. Hilabete honetan Elikaduraren Nazioarteko Eguna ospatu dugu, eta, beraz, artikulu honetan aztertuko dugu zer elikadura den egokiena mota horretako pazienteentzat, dieta mediterraneoan oinarritua.

Nola dakigu gure pisua ona den?

Gure pisua gorputz-masaren indizea (GMI) pisu osasungarriaren balioen barruan dagoen jakiteko oso tresna erabilgarria eta erraza da. Hori kalkulatzeko, nahikoa da gure pisua kilogramotan zatitzea gure altueraren karratuaren artean, metrotan. Emaitzak hau adierazten digu:

  • GMI < 18,5: pisu txikia
  • GMI = 18,5 – 24,9: pisu osasungarria
  • GMI = 25 – 29,9: gehiegizko pisua
  • GMI–30: gizentasuna

Gure pisuak arnasketan duen eragina

Obesitateak arnasteko zailtasuna eragiten du, diafragma, gure biriken azpian dagoen muskulua, arnasa hartzean igogailu gisa mugitzen dena, ez delako ondo mugituko sabelaldean metatutako gantzarekin. Gainera, bularra ez da behar bezala zabalduko, eta, horregatik, arnasketak azalekoak izango dira. Horren guztiaren ondorioz, oxigenoa ez da behar adina iristen odolera, eta egoera hori areagotu egingo da esfortzu fisikoa egin behar dutenean.

Gehiegizko pisua arnas-gaixotasunei lotutako osasun-arazoa izaten da, hala nola loaren apnea, asma eta BGBK.

Pisu txikia izatea arnas gaixotasun larria duten pertsonen %20-40k izaten duen konplikazioa da. Adibidez, BGBK duten pazienteetan, GMI < 21 batek pronostiko txarra du.

Arnas muskuluak eta bihotza dira gure bizitza osoan segundo batez lan egiten ez duten muskuluak. Arnasteak energia kontsumitzen du: gure organismoak egunean gastatzen duen energia guztiaren % 2 eta 3 bitartean, arnasa hartzean kontsumitzen dugu. Hori dela eta, kaloria-ekarpen egokia egin behar da, kaloriak ez kaltetzeko eta zenbait erreserba izateko.

dieta mediterraneoa arnastu
Irudia: jeshoots-a

Zer elikagai eta elikagai lagun diezaieketen birikei

Dieta mediterraneoa gure pisua zaintzeko tresnarik ahaltsuenetako bat da, oinarrizko arnas gaixotasunik dugun ala ez kontuan hartu gabe. Baina dieta horrek ezaugarri interesgarriak dituzten elikagaiak ditu paziente horientzat eta gure arnas sistemaren funtzionamendua hobetzeko.

• Haragi, arrain, lekale eta esnekietan dauden proteina ugari jateak antigorputzak egiten lagunduko du eta, beraz, infekzioen aurkako babesa emango du.

• Fosforoak, haragia, arrautzak eta esnekiak baditu, ehunak egiten eta konpontzen lagunduko du.

Antioxidatzaileek organismoa babesten dute ozonoak eta karbono dioxidoak sor ditzaketen kalteetatik.

  • A bitaminak arnas mukosetan eragindako kaltea konpontzen du, eta, gainera, arnas sistemako zelulen zahartze goiztiarra saihesten du. Animalia-jatorriko elikagaietan aurki dezakegu, hala nola gibelean, arrautza-gorringoan edo gaingabetuta ez dauden esnekietan, eta azenarioan, kalabazan edo espinaketan, besteak beste.
  • C bitamina zitriko, piper eta tomateetan dago, eta E bitamina, fruitu lehorretan eta oliba-olio birjinan aurki dezakeguna, antioxidatzaileak izateaz gain, gure immunitate-sistema indartzen du.

• Arrain urdinean dauden omega 3 gantz-azidoek hanturaren aurkako ahalmen handia dute.

irakasleaGatzaren kontsumoa mugatzeak likidoen atxikipena hobetuko du.

Kaltzio askoko elikagaiak kontsumitzeak lagundu egin diezaioke biriketako funtzioari eta immunitate-sistema sendotzen; horregatik, gomendagarria da gazta, jogurta eta esnea bezalako elikagaiak hartzea.

• Hosto berde iluneko barazkiak, dilistak eta itsaski batzuk magnesio ugari duten elikagaiak dira, eta horrek bronkioen jarduera kontrolatzen laguntzen du.

Pisu idealari eusteko aholkuak

Zure pisua GMI baino baxuagoa bada, handitu zure janarien nutrizio-balioa, bolumena handitu gabe, eta hartu, eguneko une gustukoenetan, eduki energetiko eta proteina gehien duten elikagaiak.

%0, aldiz, pisu gehiegi baduzu, animalia-jatorriko koipetan eta elikagai proteiko koipetsuetan aberatsak diren elikagaiak, azukrea eta/edo alkohola duten edariak, prozesatutako produktuak… ez kontsumitzea komeni da; eta, gainera, elikagai katalogatu guztiek ez dituzte kaloriak ematen.

Biriketako osasunari buruzko gai honi eta beste batzuei buruzko zalantzak badituzu, idatzi helbide honetara: cuentanos@lovexair.com

Bibliografia

Zure pisuak arnasketan duen eragina Uda eta arnas patologiak Dieta eta nutrizioa, European Lung Foundation Valladolideko Unibertsitate Ospitale Klinikoko Endokrinologia eta Nutrizio Zerbitzuko BGBK duten gaixoentzako nutrizio-gomendioak

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak