Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Dieta mediterraneoa, iktusa eta miokardioko infartua prebenitzeko 'aztarna'

Berriki egindako ikerketen arabera, dieta mediterraneoak onuragarriak dira Kardio eta garun-hodietako osasunarentzat. Elikadurari etekina nola atera azalduko dizugu, haietaz baliatzeko

comida mediterranea Irudia: Ella Olsson

Aurkikuntza zientifiko berri batek jarri du arreta dieta mediterraneoan. Nazioarteko aditu-talde batek lehen aldiz deskribatu ditu metabolitoak (metabolismo izeneko giza gorputzaren prozesu fisiokimikoan gertatzen diren eta odolean zirkulatzen duten molekulak), eta horiek adierazten dute miokardio-infartua eta iktusa agertzen direla populazioan. Dieta horren bidez, bost urtean nork izan ditzakeen jakin ahal izango genuke, bai kardio, bai garun-baskularrak. Hurrengo lerroetan gehiago kontatuko dizugu aurkikuntza horri buruz, etorkizunean zer ekar lezakeen eta zer elikagai izan behar dituen (eta zein ez).

Elikagai osasungarrien multzoa biltzeaz gain, dieta mediterraneoa Unescok gaur egun kultura-ondaretzat hartzen duen bizimodua da, eta Nazio Batuetarako jasangarritasun-planteamenduen erreferentea. XX. mendeko berrogeita hamarreko hamarkadaz geroztik, Espainia zientziaren zati eta aztergai izan zen, Ancel Keys zientzialari estatubatuarrak, gaixotasun kardiobaskularrari lotutako nutrizio-determinatzaileak ikertzen aritu ondoren, ikusi zuenean Mediterraneoko itsasertzeko herrialdeetako biztanleek estatubatuarrek baino bizi-itxaropen handiagoa zutela, infartu-eragin txikiagoa baitzegoen. Gaur egungo zientziak berretsi egin du dieta horren eginkizuna, zibilizazio modernoan transmititzen ez diren bi gaixotasun horien aurrean: miokardioko infartua eta iktusa.

Dieta mediterraneoaren aztarna metabolomikoa, iktusaren eta infartuaren aurka

Hala, Nafarroako Unibertsitateko, Rovira i Virgiliko eta Harvardeko ikertzaileek 2003an 7.000 parte-hartzaile baino gehiagorekin egindako Predimed (Prebentzioa Mediterraneoko Dietarekin) ikerketa espainiarrak bizi-ohiturek osasunarekin eta gaixotasunarekin duten lotura frogatu du zenbait ikerketatan. Aurreko udaberrian, gainera, ikerketa horrek bere azken aurkikuntza plazaratu zuen: dieta mediterraneoaren arrastoa odol-plasman aurkitzea, miokardio-infartua edo iktus bat bost urtera ikusteko gai diren 67 metabolitoren konbinazioaren bidez.

Aurkikuntza horrek esan nahi du, lehen aldiz, aztarna metabolomiko bat identifikatu dela, Mediterraneoko dietari atxikitzearekin zerikusia duena, eta horrek handitu egiten duela bost urtean bihotzekoa edo garun-hodietako istripua nork izango duen aurresateko modua, Predimed saiakerak 2013. urtean The New England Journal of Medicine aldizkarian argitaratutako artikulu batean frogatu zuenez. Aurkikuntza hori berretsi egin da.

Gaur egun, odol-analisi baten bidez, pertsona batek elikagai-patroi horrekiko duen itsasgarritasun-maila zehaztu daiteke. Berrikuntza nagusiak ikerketa epidemiologikoa egiteko moduari eragiten dio: azterketetan parte hartu ohi duten milaka lagunen ordez, proba zehatzagoak egiten dira; izan ere, Nafarroako Unibertsitateko Osasun Publikoko katedradun eta Predimed saiakeraren arduradun den Miguel Ángel Martínez-Gonzálezek dioenez, galdetegien teknikak objektibotasun-muga batzuk zituen. Hori, orain, odolean arrasto hori (“sinadura”) identifikatuz konpontzen da, elikatze-estilo horrekiko atxikimendua adierazten baitu. “Dieta mediterraneoaren aztarna metabolomikoa eredu dietetikoaren eta organismoak erregulazio-mekanismo guztiekin duen erantzunaren araberakoa da. Adimen artifizialak, metabolito horiek detektatzeko erabiltzen denak, argi eta garbi erakusten du esaten genuen guztia egia dela”.

dieta mediterraneoko elikagaiak
Irudia: Dana Tentis

Ikerketa-ildo honen hurrengo urratsa izango da ultraprozesatuen kontsumo handiko plasmako arrasto metabolikoa frogatzea. “Oraingoz, 2018an eta 2019an argitaratutako nazioarteko lau azterlanek beren kontsumoa heriotza-tasarekin lotzen dute”, azaldu du Miguel Ángel Martínez Gonzálezek.

Zer da Mediterraneoko dieta (eta zer ez)

Mediterraneoko arkuko herrialdeen faktore etnografikoak dieta horretan errotzea erraztu du 5.000 urtez. Hala ere, XX. mendearen amaieratik, janari lasterraren eta janari ultraprozesatuen inbasioak tokiko sukaldeak baztertu zituen, eta, ondorioz, gizarte modernoek harremana hautsi zuten sukaldaritzako erabilera horiekin. Paradigma-aldaketa horrek obesitatea, diabetea eta bihotzeko edo garuneko hodietako gaixotasunek eragindako heriotza goiztiarrak areagotzen ditu.

— Baina gakoa ez da osagai-lupa bidezko bilaketa, baizik eta bizimodu osasungarri baten ikuspegi orokorra. Eta horrek berekin dakar barazki, fruta ale osoetan —zukuak baino hobeto, nahiz eta etxekoak izan—, egoskari, ale osoko zerealetan eta, neurri txikiagoan, arrain zuri eta urdinetan, arrautzetan eta hegazti zurien haragietan oinarritutako patroira itzultzea, hori guztia oliba-olioz eginda.

Mediterraneoko dietak aztarna handia du errezeta-liburu tradizionalean, baina ez da nahasi behar “tradizionala” eta “osasungarria”. Hala, kanpoan geratuko lirateke zereal finduak (horien eratorriak barne: ogia, galletak, pasta, gosariko zerealak eta irin zuriz egindako aperitiboak), hestebeteak, gozokiak, elikagai eta edari azukredunak eta edari alkoholdunak. Horiek guztiak Mediterraneoko dietan oso noizean behin kontsumitzeari uzten zaizkio. Hau da, eredu horrek ez du kontuan hartzen elikagai ultraprozesatuen ohiko kontsumoa, ez eta azukre, kalitate gutxiko koipe, gatz eta irin finduen kopuru handia dutenena ere.

irakasleaGatza ahalik eta gutxien murriztu behar da, Osasunaren Mundu Erakundeak (OME) egunean 5 gramo gehienez ere, eta muga hori gehiago estutzen da pertsona hipertentsiodunen kasuan. Baina elikaduran, gatz-iturri nagusia ez da gatz-ontzia, baizik eta ogi zuria, plater prestatuak, gazta onduak eta ultrprozesatuak, hala nola zizka-mizkak, gosaritarako zerealak, hestebeteak… Gainera, dieta mediterraneoko sukaldaritzak belar aromatikoak, espeziak eta beste osagai batzuk erabiltzen ditu, gure plateren zaporea indartzeko, neurri batean gatzik erabili gabe.

  • Nola jarraitu egiazko dieta mediterraneoa

Dieta mediterranearra eta covid-19

SARS-CoV-2 koronabirusaren azoteak sistema immunea probatu du. Pertsona batzuek ez dute gaixotasunaren sintomarik eta beste batzuek, aldiz, hil egiten dira. Elikatze-eredu osasuntsu eta orekatua izateak immunitate-sistemaren funtzionamendu onari lagun diezaioke: “Aldagai askoren araberakoa da erantzuna. Infekzioen aurrean, zenbait mantenugaik zeregin handia dute: kobrea, burdina, selenioa, zinka eta A, B12, B9, B6, C eta D bitaminak. Badakigu dieta mediterraneoak beste ezein patroik baino hobeto ziurtatzen duela nutrizio-egokitzapena, eta horrek pentsarazten digu hobeto babesten gaituztela infekzioen aurrean, baina kovi-19ari dagokionez oraindik goiz da ondorioak ateratzeko”, esan du Martínez-Gonzálezek.

Eduki gehiago ikusteko, jo papereko aldizkarira.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak