Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Dieta mediterraneoaren piramidea eguneratu egiten da

Elikadura-gidaren bertsio berriak bizi-estiloari dagozkion elementu kulturalak gehitzen ditu

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Osteguna, 2011ko azaroaren 10a
img_piramide listado

Elikadura eta Nekazaritzarako Nazio Batuen Erakundearen (FAO) hitzetan, “fruta eta barazki freskoetan oinarritutako dieta famatuak behera egin du eta hilzorian dago bere eremuan”. Egoera ezkor samarra denez, Dieta Mediterraneoa Fundazioaren ekimen egokia ezagutzen da: elikaduraren gida nagusia eguneratzea, egungo bizimoduari egokitzeko. Dieta mediterraneoaren piramide berria nazioarteko hainbat erakundek eta hainbat diziplinatako adituek (elikadura, antropologia, nekazaritza, soziologia) diseinatu eta adostu dute, eta hainbat hizkuntzatara itzulita dago.

Irudia: Dieta Mediterraneoa Fundazioa

Elikadura-piramidearen bertsio berriak kultura-, gizarte- eta gastronomia-arloko oharrak ditu, Mediterraneoko bizimoduari berez lotuak. Hori guztia elikadura-piramide tradizionalen funtzionamendu-logika bera ahaztu gabe, hau da, elikagaiak maila desberdinetan sailkatzea nutrizio-antzekotasunaren arabera, eta produktu-multzoak oinarrian edo erpinean banatzea, gomendatutako kontsumo-maiztasunaren arabera.

Mediterraneoko elikagaien kalitatea

Nutrizioa ez da elikaduraren sinonimoa. Azken kontzeptu hori, elikaduraren nozio biokimikoena ez bezala, elementu sozial, kultural eta indibidualei dagokie, besteak beste. Horregatik, elikaduraren kontzeptu orokorrenaz hitz egiten denean, ezin dira ahaztu Mediterraneoko elikadura-kulturaren ezaugarri diren sukaldaritza- eta gastronomia-alderdiak.

Piramide-proposamen berriak neurritasunaren kontzeptua islatzen du errazioetan

Gomendio honen bidez, jakiak eta platerak prestatzeko ahalegin handiagoa egin nahi da, familian, lagunekin edo bikotekidearekin egin daitekeen jarduera erlaxatu eta dibertigarri bihurtzeko.

Piramideak biltzen dituen elikagai-multzoetan, ezaugarri bereizgarri mediterraneoak zehazten dira: infusioak urarekin edo espezie eta belar usaintsuekin, ongailu gisa. Neurritasunaren kontzeptu kuantitatiboa garrantzitsua da, eta halaxe islatzen da. Errazioen tamaina frugaltasunean oinarritu beharko litzateke, egungo gizarteko sedentarismo tipikoak oso energia-premia txikiak baitakartza.

Gomendatutako kontsumoa

Ez da hain berria, nahiz eta horregatik garrantzi gutxiago izan, piramideak egunero jan behar diren jakiak ere gogorarazten ditu:

  • Zerealak, hala nola ogia, pasta, kuskusa edo arroza, batez ere integralak.
  • Barazkiak eta fruta freskoak: bost egunean.
  • ura ohiko edari gisa (azukrerik gabeko infusioek edo koipe eta gatz gutxiko saldek hidratatzen lagun dezakete).
  • Oliba-olioak izan behar du jakiak prestatzeko eta ontzeko erabiltzen den gantz nagusia.
  • Fruitu lehor (gatzik gabe) eta hazi eskukada aperitibo bikaina izan daiteke.
  • Koipe gutxiko bi esneki, jogurta edo koipe gutxiko gaztak esaterako, elikadura osasungarria izan daiteke.

Astean, hauek sar daitezke:

  • Lekaleak, proteina eta karbohidrato iturri bikaina, astean bitan gutxienez kontsumitu beharko litzatekeena.
  • Txandakatu arraina (bi errazio), haragi gihartsua (bi errazio) eta arrautza (bizpahiru errazio).
  • Gutxiagotan har daitezke haragi gorria eta prozesatua.

Azukrea, gozokiak, pastelak, opilak, fruta-zukuak eta edari azukretsuak, izozkiak, txip patatak, gurina eta margarinak dira, besteak beste, “noizbehinka eta neurriz” gomendioan.

Mediterraneoko elikadurako bizimodua

Elikadura mediterraneoaren kontzeptu orokorrean ere sartzen da bizimodua. Alderdi kualitatiboei buruzko gomendioen hasieran ezin da ahaztu eguneroko jarduera fisikoa. Praktika hori ohikoa da Mediterraneoko kulturan, eta bere klimari esker egin daiteke. Horren ondorioz, ibilaldi luzeak egiten dira, baratzea eta lorategia zaintzen dira, eta aire zabaleko jolas etengabeak egiten dira, besteak beste.

Mediterraneoko arroko herrialdeen beste ezaugarri bereizgarri bat siesta da. Dieta mediterraneoaren piramidean “atseden egokia” gomendatzen da. Auzokoen eta lagunen arteko elkarrizketa lasaiak ere sar litezke. Lagunarteko atsedenaldi horri dagokionez, gida mediterraneoa inguratzen duen hirugarren elementu bat dago: bizikidetza, bereziki elikadurarekin zerikusia duena (bazkalondoa edo jatorduen inguruko jaiak, besteak beste).

Ingurumen-elementuak

Mediterraneoa bezain nekazaritza-ingurune aberats eta askotarikoan, eta elikagai ekologikoek, tokiko ekoizpenekoek edo jatorri-deitura dutenek protagonismoa hartzen duten garaian, Dieta Mediterranearra Fundazioaren proposamenak ezin zuen ahaztu garaian garaiko elikagaiak, freskoak eta gutxi prozesatuak, kontsumitzearen garrantzia. Horiek tokian tokiko ekoizpenekoak izan behar dute, ingurumena errespetatuz, produktu tradizionalak nabarmenduz eta nekazaritzako eta kulturako biodibertsitatea errespetatuz.

DIETA MEDITERRANEOA: EZEZAGUNA BEZAIN EZEZAGUNA

Mediterraneoko elikadura munduko eredu dietetiko osasungarrienetako bat da. Ikerketa askok frogatzen dute, besteak beste, gaixotasun kardiobaskularren, diabetesaren eta sindrome metabolikoaren prebentzioan dituzten onurak. Jordi Salas Nutrizioko katedradunak dioenez, Mediterraneoko Dietak (DM) “ezaugarri hauek ditu: landare-elikagai ugari, hala nola zerealak (batez ere integralak), barazkiak, barazkiak, lekaleak, frutak eta fruitu lehorrak; oliba-olioa erabiltzen du gantz-iturri nagusi gisa; arraina, itsaskia, eskortako hegaztiak, esnekiak (jogurta, gazta batzuk) eta arrautzak;

Gainera, adituak dioenez, “Mediterraneoko dietak gantz-azido saturatu eta trans gutxi ditu, eta monoasegabe ugari, karbohidrato konplexu eta zuntz ugari. Era berean, oso aberatsa da hainbat mekanismoren bidez gaixotasun kronikotik babesten duten antioxidatzailetan eta beste fitokimiko batzuetan”.

2010. urtearen amaieran, UNESCOk Mediterraneoko Dieta Gizateriaren Ondare Ez-materiala izendatu zuen, eta hori hura sustatzen laguntzeko modu egokia izan daiteke. Nahiz eta biztanleriak askotan entzun duen “dieta mediterraneoa” kontzeptua eta osasunarekin lotzen duen, azterketek adierazten dute azken hamarkadetan gutxitu egin dela elikagai-eredu horrekiko atxikimendua, eta Elikadura eta Nekazaritzarako Nazio Batuen Erakundea (FAO) nabarmentzen da, “fruta eta barazki freskoetan oinarritutako dieta ospetsua gutxitu egin da, eta hilzorian dago bere arloan”.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak