Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Dieta miragarriak detektatzeko testa

Hamar galdera erraz, eraginkorrak ez diren, iruzurrezko edo osasunerako arriskutsuak diren dietak detektatzeko.

Img axamen abcd Irudia: Alberto G.

Europarren %95en iritziz, gizentasuna kaltegarria da osasunerako. Hala ere, sedentarismoari buruzko gure zifrak oso altuak dira, eta elikaduraren eta osasunaren arteko erlazioari buruzko ezagutzak, berriz, nahiko urriak dira. Europarren %42k baino ez daki osasuna aldatu egin daitekeela, jandako elikagaien arabera. "Osagai" horien konbinazioak oso labore-salda egokia sortzen du "nutrizio-berriteria" delakoa sor dadin, hau da, elikadurari buruzko informazio faltsua edo okerra, merkataritzarako eta osasunerako arriskutsua izan daitekeena. Horren adierazgarri nagusia dieta miragarriak dira. Ondoren, dieta miraria zer den azalduko dugu, eta galdera sorta praktiko bat emango dugu, tranpan ez erortzeko.

Dieta miragarriak: zer dira?

“Mirarizko dieta” gisa defini liteke egiazkoak izateko adina politegi jotzen duten promesak dituena. Naos Estrategiak beste definizio bat proposatzen du, agian egokiagoa: ia esfortzurik gabe pisua azkar galduko dutela agintzen dutenak dira. Pisua azkar galtzea ez da batere gomendagarria: osasun-arazo larriak eragin ditzake, American Obesity Treatment Association-ek dioenez.

Aurreko bi definizioak betetzen dituen dietaren adibide bat “Dieta paleolitikoa” da, eta esaldi hau du: “Urtean 10-13,5 kg gal ditzakezu elikagai kopuru bera hartuz eta zure ariketa-ohituretan aldaketarik egin gabe”. Horrelako promesa bat edo antzeko beste bat irakurri ondoren (obesitateari edo metabolismo energetikoari buruzko edozein trataturen arabera bete ezin dena), aholkurik onena beste alde batera begiratzea da.

Hala ere, batzuetan ez da erraza dieta miragarriari mozorroa kentzea (hau da, maskara kentzea); izan ere, ongi diseinatutako publizitate-kanpainen azpian kamuflatzen da, edo “aditu ezagun” baten bermea du (inoiz ez da aditu hori). Are gehiago, gehienetan, egiazko baieztapenekin batera ematen da dieta, baina ez diren beste batzuekin nahastuta. Abel Mariné Nutrizioko katedradunak dioenez, “dieta horietatik gauza onak eta originalak dituztela esan daiteke, baina onak ez dira jatorrizkoak eta jatorrizkoak ez dira onak”.

Test praktikoa: hamar galdera, dieta miragarria hautemateko

Dieta miragarriak, kasurik onenean, ez dira eraginkorrak. Espero ez zuten emaitza ere eragin dezakete —yo-yo efektua— eta, are okerrago, gure osasuna kalte dezakete. Dieta horiek gero eta ugariagoak, askotarikoak eta sofistikatuagoak direnez, GREP-AEDNk “Nola identifikatu produktu, metodo edo dieta ‘miraria’?” izeneko dokumentua argitaratu berri du. Dietista-nutrizionista talde horren txostenak iruzurrezko dieta-promesa noiz den jakiteko gakoak ematen ditu.

Txosten horretatik abiatuta, EROSKI CONSUMER aldizkariak test erraz bat proposatzen du, mirakuluen dietak agerian uzteko hamar galdera giltzarri dituen galdeketa.

  • Zerrendako edozein itemetan “bai” markatzen baduzu, oso litekeena da adarra jo nahi izatea.
  • Bi “bai” markatzen baduzu, ia seguru dago proposamenak, engainagarria izateaz gain, legeria urratzen duela.
  • Hiru aldiz edo gehiagotan “bai” markatzen baduzu, zure osasuna galtzeko arrisku handia izango duzu dieta edo metodo horren ondorioz.
Dieta…BaiEz
1.Emaitza azkarrak agintzen ditu?
2.Emaitza harrigarriak edo “magikoak” agintzen ditu? (“mirarizko sendabidea”, “osagai sekretua”, “aspaldiko erremedioa” edo “koipe-erregailua”).
3.-Elikagai bat edo elikagai-multzo bat kontsumitzea debekatzen du?
4.-Elikagai “onen” eta “txarren” zerrendak eskaintzen ditu?
5.-Sinesgarritasuna emateko kontakizunak, istorioak edo testigantzak aurkezten ditu? (“30 milioi pertsona argaltzeko dieta” edo “Mary bizirik atera zen
dieta horri esker”).
6.-Autoadministratu edo inplementatu daiteke osasun-profesional kualifikatuen parte-hartzerik gabe? (“zuk zeuk egin”).
7Elikagai jakin batzuei “balentriak” esleitzen dizkie? (“Omega-3ak koipeak mugiarazten ditu” edo “proteinek asko asetzen dute”).
8Dieta edo metodoa sustatzen duenak saltzen dituen “prestakinak” kontsumitzea dakar?
9.-“Prestakinak” seguruak direla iradokitzen duten baieztapenak ditu, “naturalak” direlako?
10.-Kontsumitzen diren prestakinek (produktu dietetikoak edo antzekoak) oso kostu handia al dute elikagai arrunten bidez emaitza berberak lortzeko balio ekonomikoarekin alderatzen baditugu?

Aurreko galdetegiko puntu guztiek edo gehienek betetzen dituzten dieten artean, GREP-AEDNk honako hauek azaleratu ditu: “Zonako dieta”, “Isodieta”, “Dukan dieta”, “dieta enteral laua”, “Pronokal® metodoa” eta “flash dieta”.

Aholkua argia da: urrundu egin behar da. Elikaduraren bidez gaixotasun kronikoak prebenitu nahi baditugu, elikadura osasungarria izan behar dugu. Epe luzerako onurak ugariak dira. Eta obesitatea edo beste edozein gaixotasun izanez gero, lehen pausoa osasun-profesional batengana lehenbailehen joatea da.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak