Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Dieta osasungarri baten 5 etsai ikusezinenak

Elikadura osasungarria izateko, argi eta garbi begiratu behar da, baita ezagutzeko zailenetan ere

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Osteguna, 2013ko otsailaren 28a
img_cinco enemigos dieta saludable port

Elikadura eta osasuna lotuta daude. Horregatik, gaur egun, pertsona asko arduratzen dira beren dietaz, eta kontsumitzen dutena zaintzen saiatzen dira: elikadura hobetzea osasun egoera onari eusten laguntzen dute. Hala, gero eta ohikoagoa da fruta eta barazki ugari jatea, gozokiak eta opilak gehiegi ez jatea, edo animalia-jatorriko koipeen kontsumoa minimizatzea. Elikadura osasungarria izateko, ordea, behar-beharrezkoa da argi eta garbi ez geratzea, jakina eta erraz ezagutzeko modukoa, beste xehetasun garrantzitsu batzuei adi egotea, adibidez, helburu osasungarrien etsai ikusezinei. Hurrengo artikuluan, ohiko dieta osatuko duten elikagaiak hautatzean arreta jarri behar zaien gaiak azalduko dira, “osasunaren aurkako tranpak” ez erortzeko.

Img cinco enemigos dieta saludable
Irudia: makniak

‘Secretos de la ente sano’ liburuan, Julio Basultto dietista-nutrizionistak higiezinen merkatuari buruzko metafora bat erabiltzen du, elikaduraren arloan ere ohikoa den zerbait adibideak emateko. Elikagai baten publizitatean edo etiketan, “ez” esaten dena askotan azpimarratzen dena baino garrantzitsuagoa izaten da. Eta gauza bera gertatzen da etxebizitzekin: pisu bat oso argitsu eta merkea denean, segur aski seigarren solairu bat izango da igogailurik gabe eta txikia. Ildo horretan, Baultok ohiko adibide batekin azaltzen du bere liburuan: galleta bat “zuntz, kaltzio eta omega-3 ugaritzat” jotzen denean, seguru egon gaitezke azukre asko izango duela, gatz asko (bai, galletak gatza dute) eta bitamina gutxi. Izan ere, osasuntsu jaterakoan, “lagun arriskutsu” ikusezinak eta identifikatzeko zailak ditugu. Hona hemen horietako bost:

1. Errazioen tamaina

Jaten ditugun janarien zatiak asko hazi dira azken urteotaneta horrek, ezinbestean, gehiago irensten du. Jakin gabe, duela urte batzuetako produktu bera hautatzean, elikagai gehiago lortuko ditugu, eta, ahal dela, osorik hartuko ditugu. Estatu Batuetako Gobernuko Osasun Sailaren lan batek argi eta garbi erakusten du duela 20 urte elikagaien hainbat elikagaik ematen zituzten kaloriak bereizten zirela, gaur egun baino. Gaia kezkagarria da; izan ere, gure energia-beharrak ez dira hazi kontsumitutako energia-hazkunde horrekin batera (kontrakoa baino gehiago), eta, ondorioz, kaloria-sarrera handiagoa da gastua baino. Gehiegizko hori gorputzeko gantz gisa gordetzen da.

2. Gantz motak

“Gantz gutxiko” edo “koiperik gabeko” etiketa batean irakurtzen dugunean, berehala pentsatzen dugu produktu osasungarria dela. Baina horrek ez du zertan horrela izan. Gantzak ez dira, beraz, txarrak, eta, beraz, “zenbat eta gutxiago, hobe” tesia ez da egokia. Egia esan, mantenugai hori beharrezkoa eta ezinbestekoa da organismoaren hainbat funtziotarako, eta Elikadura Segurtasunaren eta Nutrizioaren Europako Agintaritzaren (EFSA) arabera, egunean zehar irentsitako kaloria kopuru osoaren %20 eta %35 artean mantenugai horretatik etorri beharko litzateke. Baina EFSak ere sendotasun osoz bereizten ditu kontsumo-gomendioak, gantz motaren arabera, eta gantz saturatu eta trans gantzetatik zenbat eta gutxiago, orduan eta hobeto. Horiek dira, beraz, etiketetan aurkitu behar diren gantz motak eta horien kontsumoa minimizatzea, nutrizio arloko agintariek aholkatzen duten bezala.

3. Zuntzarekin aberastua edo aberastua al da?

“Integral” edo “zuntzez aberastutako” kontzeptuak ez dira sinonimoak. Zerealak fintzea arroza edo garia (alea estaltzen duen kanpoko geruza kentzea) bitaminen, mineralen eta zuntzaren erdia galtzea da. Hala, ogi zuria edo pasta eta arroz findua ez dira hain nutritiboak eta osasungarriagoak, zeren eta, mantenugaiak izateaz gain, finduak 200 eta 300 aldiz kentzen baititu osasuna babesten duten substantzia fitokimikoak. Ildo horretan, erakunde sanitarioen gomendioa da osoko zerealei lehentasuna ematea, ez baita “zuntzez aberastutakoen” baliokidea; izan ere, kopuru handiagoa emango badute ere, ez da gauza bera gertatzen bitaminekin, mineralekin eta substantzia fitokimikoekin.

4. Gatza

Elikagai prozesatu gehientsuenetan agertzen den ezaugarri honek, gehiegi kontsumituta, hipertentsioan eta bihotzeko gaixotasunean funtsezko arrisku-faktorea du. Garrantzitsua da jakitea irensten den gatzaren% 25-30 bakarrik norberak eransten duela bere borondatez. Gainerakoa, hain ohikoak diren elikagaien kontsumotik dator: ogia, opilak, haragiak eta eratorriak, gazta, saltsak, kontserbak, aurrez prestatutako platerak, etab. Modu sistematikoan aukeratzea “gatzik/sodiorik gabeko” produktuak, “gatz/sodio gutxi” edo izendapen baliokideak dituztenak, edo, are hobeto prozesatuak, dieta osasungarriaren etsai handienetako bat saihesteko modu bat da.

5. Elikadura aitorpenen etiketak

Zer esan nahi du txokolatezko galleta bat light dela? Nahi adina margarina arin jan daiteke? Gizentasuna duten herritarrentzako balio energetiko murriztua dute postreek? Nutrizio- eta osasun-adierazpenak arautzen dituen legedia ez da ezagutzen herritar gehienek, eta, publizitate-mota horien aurrean, desorientatuta sentitzen da. Produktu bat “light”, “arin” edo “balio energetiko murriztuarekin” etiketa daiteke kaloriak, gutxienez,% 30 murriztu badira. Baina horrek ez du esan nahi gutxi direnik, batez ere jatorrizko produktua kalorietan (eta gantzetan, azukreetan eta abarretan) aberatsa bada.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak