Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Dieta osasungarria: nire asetasun-sentsazioa kontrola dezaket?

Asetasun-sentsazioa hainbat estimulu bisual, usaimen eta elikagaien konposizioaren emaitza da.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteazkena, 2017ko otsailaren 22a
Img controlar sensacion saciedad hd Irudia: minervastock

Asetasuna da pertsona batek jateko nahiaren erabateko gogobetetasuna duenean duen sentsazioa. Horrela, pertsona bat ase sentitzen denean, ez du elikagairik hartu beharrik. Asetasunaren erregulazioa -hanburgo-sentsazioaren arautzearekin oso lotua – mekanismo konplexua da, batez ere organismoaren energia- eta mantenugai-eskariari erantzuteko. Giza gorputzeko organo eta sistemek parte hartzen duten mekanismoa da, usaimenetik hasi eta digestio-hodiak berak bidaltzen dituen seinaleetara arte. Ondoren, asetasun-sentsazio handiena eragiten duten elikagaiak eta pisua kontrolatzeko interesa dutenak zehazten dira.

Img controlar sensacion saciedad
Irudia: minermarck

Estimulu organoleptikoak (ikusizkoak, usaimenak) gosea eta asetasuna erregulatzen dituzten mekanismoen parte dira. Estimulu horiek nerbio-erreakzio batzuk eragiten dituzte, eta burmuinean jateko gogoa indartzen edo murrizten dute. Baina digestio-hoditik zuzenean eratorritako estimuluek ere erregulatzen dituzte mekanismo horiek. Era horretan, irensten diren elikagaien zaporeak eta urdaileko bete eta husteak gosete- eta asetasun-sentsazioa modulatu dezakete. Organismoan estimuluen batura da, eta horrek eragiten du gorputza “asetzea” edo ez sentitzea.

Zein elikagaik eragiten du asetasun-sentsazio handiena?

Oro har, asetasun-sentsazio handiena eragiten duten elikagaiak urdail-betetze handiena eragiten dutenak dira, eta denbora gehiago irauten dute urdailean. Hona hemen batzuk:

  • Bolumen handieneko elikagaiak. Urdaila zenbat eta gehiago garbitu, orduan eta asetasun-sentsazioa handiagoa izango da. Asetasun handiagoa lor daiteke kopuru handia janez, baina asetasun sentsazioa izan nahi badugu kaloria gutxi hartuz gero, kaloria gutxi duten (kaloria gutxi ematen dituztenak) elikagaiak kontsumitu beharko ditugu. Maila horretan, elikagai likidoak jatearekin batera hartzeak (adibidez, ura) asetasun-sentsazioa ere areagotu dezake.
  • Zuntz ugariko elikagaiak. Elikagaiei bolumena emateaz gain, digeritzeko denbora gehiago behar duen mantenugai bat da zuntza; zuntz ugariko dieta, beraz, asetasun-sentsazioa areagotzen duen dieta da.
  • Gantz ugariko elikagaiak. Gantza da asetasun-sentsazio gehien eragiten duen elikagaietako bat. Hala ere, energia gehien ematen duen elikagaietako bat da. Azpimarratzekoa da, gainera, gomendioa desberdina dela zein gantz motaren arabera. Hidrogenatuak eta saturatuak, batez ere, gaixotasun metabolikoen arrisku handiagoarekin lotuta daude, eta, beraz, kontrolatu egin beharko lirateke.
  • Elikagai oso kontzentratuak. Kontzentrazio handiko elikagaiek (azukre, gatz edo gantz ugariko elikagaiak) asetasun-sentsazioa ere areagotu dezakete.

Asetasunari eragiten dioten estimulu organoleptikoak

Gose sentsazioaren eta asetasunaren artean dagoen lerro mehea estimulu organoleptikoek eragin dezakete. Beraz, zuretzat oso erakargarria den elikagai bat eskaintzen badizute (jan ondoren izozki bat balitz bezala), ikusmen estimuluak edo usaimenak bakarrik desagerraraz dezake asetasun-sentsazioa eta berriro agertzea jateko gogoa. Era berean, ikusmenetik batere gustagarria ez den janaria estimulatuz gero, gose-sentsazioa murriztu dezake. Estimulu horiek, besteak ondoan, jaten jarraitzeko edo ez egiteko gogoa izan dezakete.

Eta pisua kontrolatu nahi badut, zer elikagai mota interesatzen zaizkit?

Kasu honetan, bolumen handiko eta kaloria gutxiko elikagaiak bultzatzea komeni da, zuntz asko dutenak eta gantz gutxikoak, batez ere gantz saturatugabeak lehenesten dituztenak. Hori dela eta, komeni da plater bakoitzean barazkiak edo barazkiak sartzea; zerealak eta fruitu integralak sartzea, adibidez; pasta, arroza edo ogi integrala; eta, otordu nagusietan, lekaleak hartzea, eta goiz erdiko kolazioak (fruitu lehorrak, fruta freskoa, etab.). ); eta otordu guztietan ura hartu.

Gose- eta asetasun-sentsazioaren kontrol optimoak ondorio garrantzitsuak ditu; izan ere, energia hartzea energia-eskariari egokitzea izango da, hau da, jan behar dena, ez gutxiago, ez gehiago, jatea. Sistema honetako desorekek murriztu egin ditzakete edo pisua irabazi.

Gosea eta asetasuna erregulatzeak duen garrantzia dela eta, badira gaur egun alderdi horiei buruzko ikerketak egiteko ekimenak. Horrela, EROSKI Elikadura Eskolaren VI. Topaketan, Basque Culinary Centerren (Donostia) azterketa bat egin zen, elikagaiek zerbitzatzeko erabiltzen zituzten mahai-tresnak edo platerak asetasunaren pertzepzioan eraginik izan ote zezaketen ikusteko.

Wansink baxerak baxerari buruz egindako lanaren antzeko planteamenduarekin, zuhaitz handi eta txikiekin eta mahai-tresna handi eta txikiekin, zuhaitz handi eta txikietan eta mahai-tresna handiak eta txikiak erabiliz, bazkari-kopuru bera aurkeztu zen. Ikusi zenez, banakoek plater handietan eta mahai-tresna handietan jaten zutenean, asetasun-sentsazio handiagoa zuten. Emaitzak ez dira estatistikoki esanguratsuak, laginaren tamaina kontuan hartuta (131 pertsona). Baina, nolanahi ere, azken urteotan horrelako ekimenak gauzatzen ari dira asetasun-sentsazioa modulatzen lagunduko duten estrategia eraginkorrak diseinatzeko.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak